Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial  /  Artǎ   /  Femei în artă – Monique Daniche, portretistă a secolului XVIII
monique daniche, portrait of catherine hubscher

Femei în artă – Monique Daniche, portretistă a secolului XVIII

Portretista franceză de secol XVIII Monique Daniche a crescut în Strasbourg și a făcut o carieră din pictarea înaltei societăți a orașului. Pictorița a fost născută Marie Monique Rose Tanisch în Varallo, în nordul Italiei, în 1737, dintr-o mamă italiancă și un tată german. Mutată în Franța, în jurul anului 1743, familia și-a schimbat numele în Daniche pentru a suna mai franțuzesc, deși Monique a continuat să semneze picturile cu „Tanisch”.

Ea și cei trei frați mai mici ai săi au fost învățați să picteze de tatăl lor. Provenind dintr-o familie de artiști cu o atitudine laissez-faire în ceea ce privește semnarea lucrărilor, nu a fost mereu ușor de clarificat care sunt lucrările lui Monique. Se pare că a colaborat adesea cu sora Ursule, care i-ar fi fost și asistentă. Ambele artiste au rămas la Strasbourg toată viața și nu s-au căsătorit vreodată. Pentru a-și câștiga existența, au început să își construiască un portofoliu prin realizarea de picturi pentru bisericile locale.

Odată cu deposedarea și dispersarea proprietăților bisericești, în timpul tulburărilor politice ale Revoluției Franceze, practica picturală a surorilor a trecut la un gen complet diferit, Monique Daniche concentrându-se aproape exclusiv pe portret începând cu 1790.

35 de lucrări identificate

Puține lucruri cunoscute despre viața și arta lui Monique Daniche, istoricul Alain Luttringer din Strasbourg a cercetat și a descoperit locuri unde pictorița a locuit și a lucrat și a identificat aproximativ 35 de lucrări ale ei și alte 12 care îi pot fi atribuite. El a publicat descoperirile în 2000. Multe lucrări ale ei par a fi pierdute sau nu au supraviețuit.

Recent, Nationalmusée um Fëschmaart (Muzeul Național de Istorie și Artă) din Luxemburg a achiziționat trei picturi ale lui Monique Daniche (1737 – 1824).

Între acestea se remarcă un portret din 1800 al lui Catherine Hubscher – intrigantă, ea a fost cunoscută și sub numele de „Madame Sans-Gêne”, după piesa de teatru comică scrisă despre povestea vieții sale. Hubscher a trecut de la rangul de spălătoreasă umilă la cel de aristocrată, după ce s-a căsătorit cu unul dintre cei mai de succes soldați ai lui Napoleon. Soțul ei, François Joseph Lefebvre, a urcat rapid în rândurile armatei franceze, ajungând în cele din urmă mareșal al imperiului și primind titlul de duce de Danzig pentru rolul său în capturarea cu succes a orașului (acum) Gdańsk din Polonia pentru Napoleon.

Alte două portrete îi înfățișează pe Jeanne Louise Thérèse Hebenstreit și Jean Nicolas Michel Tinchant, un tânăr cuplu din Strasbourg. Este estimat că au fost realizate în 1793.

Multe muzee din întreaga lume încearcă în mod activ să restabilească echilibrul în colecțiile lor de picturi europene de dinainte de 1850, unde, în general, portretele feminine și, în special, lucrările pictate de femei sunt mult depășite numeric de cele realizate de bărbați.

Foto: „Portrait of Catherine Hubscher”; credit: MNAHA © Eric Chenal

nl image

Descoperă arta alături de noi – abonează-te acum!

Artă, artiști, frumusețe și istorii inedite..
Abonează-te la newsletter pentru o selecție curatoriată de povești din lumea artei și a frumuseții care ne înconjoară.

Nu trimitem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.