Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Impresionismul în cinci povestiri amuzante / VIDEO
inventer impressionisme

Impresionismul în cinci povestiri amuzante / VIDEO

Impresionismul, mișcare artistică de la a cărei primă expoziție – organizată la Paris – se împlinesc 150 de ani, este prezentat prin cinci povestiri amuzante.

Vedere din Le Havre

Un disc portocaliu deasupra apei, silueta neagră a bărcilor, a velierelor și a coșurilor de fum în depărtare pe o ceață albăstruie: Claude Monet este cu siguranță maestrul luminii.

Nu neapărat maestrul titlurilor: pentru această pânză, pe care a expus-o la prima expoziție impresionistă din aprilie 1874, a ales categoric „Vue du Havre”, după numele orașului din nord-vestul Franței.

Edmond Renoir, fratele pictorului Auguste Renoir, care se ocupa de catalog, i-a cerut un alt titlu. „Scrieți ‘Impression’”, a răspuns Monet.

În cele din urmă, tabloul a fost expus sub titlul „Impression, soleil levant”.

Criticul de artă Louis Leroy a vrut să ironizeze titlul tabloului și expoziția în ansamblu. El și-a intitulat articolul său, care a apărut în ziarul satiric Charivari, „L’Exposition des impressionnistes”.

Termenul a fost lansat. Termenul a fost adoptat de Auguste Renoir trei ani mai târziu, pentru cea de-a treia expoziție „impresionistă”, și a fost revendicat de Monet însuși: „Eu însumi am fost cel care a inventat cuvântul”, a afirmat el în 1880.

pissarro jardin de la ville de pontoise

Camille Pissarro – „Jardin de la ville de Pontoise”, Metropolitan Museum of Art New York

Culori în tuburi

Pictorul american John Goffe Rand a lăsat o amprentă de neșters, nu pentru producția sa picturală, ci pentru o descoperire care a revoluționat pictura la mijlocul secolului al XIX-lea.

El a avut ideea de a pune culoarea gata de utilizare în tuburi flexibile de tablă, pe care le-a brevetat.

Anterior, pentru a picta în aer liber, preparatele de culoare trebuiau să fie puse în membrane de porc, care aveau dezavantajul de a se usca și de a se sparge.

Înarmat cu tuburile sale, Claude Monet putea să stea ore în șir pe barca sa atelier de pe malul Senei, în Argenteuil, nu departe de Paris, pentru a surprinde jocul trecător al luminii, așa cum a fost descris de Edouard Manet într-un tablou celebru din 1874.

„Fără pictura în tub, nu ar fi existat nici Cézanne sau Monet, nici Sisley sau Pissarro, nici unul dintre cei pe care jurnaliștii îi numesc impresioniști”, își amintea Auguste Renoir la sfârșitul vieții sale.

Dagherotipul

Prima expoziție impresionistă a avut loc în atelierul fotografului Nadar. Acest lucru a fost simbolic, pentru că, încă de la început, impresioniștii au fost influențați de această nouă formă de artă, care își poza dagherotipurile în mijlocul naturii alături de șevaletul pictorilor.

Edgar Degas, el însuși un pasionat de fotografie, și Paul Cézanne au folosit fotografii pentru a crea anumite portrete sau peisaje.

La expoziția din 1874, Louis Leroy a ridiculizat aspectul neclar al plimbăreților din tabloul lui Monet „Boulevard des Capucines”. Cu toate acestea, așa apar oamenii în mișcare în fotografiile din acea vreme, notează Lise Martinot, conferențiar și specialist în pictura secolului al XIX-lea.

Berthe Morisot, o femeie printre bărbați

Berthe Morisot a fost singura femeie care a semnat statutul ce a dat naștere Impresionismului și care a expus în aprilie 1874 alături de 29 de artiști bărbați. Și ea a fost supusă sarcasmelor criticului Leroy.

Expusă astăzi în cele mai mari muzee și considerată o figură majoră a Impresionismului, Berthe Morisot a pictat numai femei și copii, cu excepția notabilă a soțului ei, fratele pictorului Edouard Manet.

Patronul necunoscut

Paul Cézanne a avut mari dificultăți în a-și vinde tablourile. La expoziția din 1874 a avut loc un miracol: pentru prima dată, a vândut unul dintre tablourile sale, „La Maison du pendu”, unui colecționar.

Dar abia în 1895, comerciantul de artă Ambroise Vollard i-a organizat prima expoziție personală la Paris.

„Un fermier necunoscut a cerut să viziteze galeria înainte de deschidere”, povestește istoricul de artă Pascal Bonafoux. Acesta a trecut de la o pânză la alta, apoi s-a întors la Vollard și i-a indicat trei tablouri, pe care le-a plătit fără să negocieze, scoțând un teanc de bani. De îndată ce a plecat, Vollard a întrebat în jur. ‘Cine era acest străin?’. ‘Claude Monet’”, i-a răspuns asistentul său.

Expoziţia „Paris 1874, inventer l’impressionnisme” este deschisă la Musée d’Orsay din Paris până în 14 iulie.