Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  DOCUMENTAR – Bulevardul Operei din Paris, într-o capodoperă de Camille Pissarro
pissarro

DOCUMENTAR – Bulevardul Operei din Paris, într-o capodoperă de Camille Pissarro

Tabloul „L’avenue de l’Opéra”, pictat în 1898 de Camille Pissarro, poate fi admirat în expoziția dedicată lui Marcel Proust la Musée Carnavalet – Histoire de Paris.

Începând din decembrie 1897, Camille Pissaro a închiriat o cameră la Grand Hôtel du Louvre și, de la fereastra sa, el a creat aproximativ 50 de pânze având ca subiect strada Saint-Honoré, Place du Théâtre-Français – actuala Place André-Malraux – și bulevardul Operei, ca în această pictură din 1898.

Conectând strada Rivoli de bulevarde, artera Operei marchează o continuitate în transformările urbane din Paris, între al Doilea Imperiu și a Treia Republică.

Acest Paris al celui de-al Doilea Imperiu servește exact cadrului din „O iubire a lui Swann”, roman de Marcel Proust. Orașul oferă un decor al pasiunii maladive a lui Charles Swann – fiul bogat al unui agent de bursă primit în societatea cea mai închisă – pentru Odette de Crécy, descrisă ca o demimondenă care „nu era genul său”.

Topografia romanului îl conduce pe Swann în numeroase locuri ale plăcerii unde mergea amanta sa: restaurante de pe Grands Boulevards, Bois de Boulogne, Salons de peinture și Opera.

Camille Pissarro, formator

Camille Pissarro s-a născut în St. Thomas (pe atunci Antilele Daneze) în Indiile de Vest, dar a trăit și a lucrat în principal în zona Parisului. A vizitat Londra în 1870-‘71. A fost un impresionist și a pictat în principal peisaje. A fost influențat de Millet și Corot.

Pissarro a jucat un rol decisiv în unificarea mişcării impresioniste şi în schimbările ce au avut loc în arta celei de a doua jumătăţi a secolului al XIX-lea. Contribuţia pe care a avut-o a ajutat la formarea artistică a lui Paul Cézanne, Vincent Van Gogh, Paul Gauguin, Georges Seurat.

Pictor sensibil

Singurul reprezentant al mișcării impresioniste care a luat parte la toate expozițiile organizate de grup a fost Camille Pissarro, pictor deosebit de sensibil, capabil să înțeleagă elementele de noutate propuse de artiștii mai tineri și să se apropie de cei mai complecși precum Paul Cezanne și Paul Gauguin.

Un avangardist

Pissarro, născut în anul 1830, a fost de fapt printre puținii din generația sa care a înțeles și a acceptat stilul pointilist. Această pictură de mici dimensiuni, dar extrem de prețioasă, ilustrează legătura personală a artistului cu noul limbaj din pictură.

Pissarro a început prin scurte tușe de culoare pură, pe care le-a suprapus urmând niște „legi vizuale” foarte exacte, așa cum susținea la acea vreme mai tânărul Georges Seurat.

Prin urmare, a fost un artist aproape avangardist, chiar anarhist, avid de noi experiențe, de progres artistic.

Această dorință l-a determinat să treacă în anii 1880 la o a doua revoluție picturală: neoimpresionismul. Un curent bazat pe noi teorii științifice ale culorii și opticii, ale cărui figuri principale sunt Georges Seurat, Paul Signac și Camille Pissarro. Este vorba de așezarea culorilor pure pe pânză, sub formă de mici atingeri în loc de a le amesteca pe o paletă sau direct pe tablou. Amestecarea culorilor are loc la distanță, în ochiul privitorului.

Kunstmuseum Basel i-a dedicat o amplă retrospectivă anul trecut.

Citiți și: Expoziția „Marcel Proust, un roman parisien”, la Musée Carnavalet

„Fox Hill, Upper Norwood” ar putea fi primul tablou pictat de Pissarro la Londra

Retrospectivă Pissarro după mai mult de 60 de ani într-un muzeu elvețian

Un muzeu din Berlin restituie și răscumpără un tablou de Pissarro confiscat de naziști

Credit foto: Musée des Beaux-Arts, Camille Pissarro, „L’avenue de l’Opéra”, 1898 © Reims