La pas prin București. Pe urmele contelui Amedeo Preziosi
În 1866, aflat în vizită la Istanbul, regele Carol I îl cunoaște pe contele maltez Amedeo Preziosi, care realizase deja o serie foarte apreciată de acuarele care descriau fidel orașul de pe malul Bosforului. Impresionat de redările pictorului școlit la Paris, îl invită pe acesta să picteze și în România, pentru a descrie vizual regatul la început de drum.
Astfel, în verile anilor 1868 și 1869, Amedeo Preziosi se va afla în țara noastră, făcând parte din suita regelui Carol I, pentru care va și picta acuarele descriind Bucureștiul, dar și călătoriile domnitorului prin țară: la Buzău, Curtea de Argeș, peste Olt sau pe Valea Prahovei ori la Slănic. De asemenea, va imortaliza societatea și oamenii, târgurile și locurile așa cum se înfățișau ele la final de secol 19, la întretăierea dintre Orient și Occident.
Acuarele din București
Câteva acuarele ale Bucureștilor surprind locuri familiare locuitorilor Capitalei. Unele dintre ele au dispărut peste vremuri (biserica Sărindar, vechiul schit Măgureanu), altele stau și astăzi mărturie istorică a trecerii vremurilor (biserica Stavropoleos, biserica Batiștei). Unele locuri s-au transformat major, descriind un București actual care seamănă doar vag cu picturile lui Preziosi (malul Dâmboviței, panorama de pe dealul Filaret).
La pas prin Capitală
Am pornit în primele zile ale anului 2024 la pas prin București pe urmele contelui maltez pentru a regăsi locurile care l-au inspirat și pentru a sesiza transformarea petrecută într-un secol și jumătate.
Biserica Stavropoleos
Biserica Batiștei
Podul peste Dâmbovița
Panorama Capitalei