Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Manga, din cele mai vechi timpuri până în contemporaneitate
yamashita kazumi, land, kodansha

Manga, din cele mai vechi timpuri până în contemporaneitate

Manga modernă este un fenomen global, dar rădăcinile sale sunt mai vechi decât pare. Nu doar a captivat cititorii cu povești abile, dar a modelat radical cultura pop și industria editorială din Japonia. Lucrările manga, care au drept caracteristică și faptul că se citesc de la dreapta la stânga, sunt tot mai populare în România ultimilor ani. Mai ales în rândul adolescenților.

În japoneză, manga se traduce literal prin „imagini involuntare”, dar cuvântul este folosit pentru a descrie atât benzile desenate, cât și caricaturile.

Manga este o formă de artă diversă și populară în care artiștii spun povești prin imagini și cuvinte. Artiștii manga japonezi își găsesc inspirația pentru lucrările lor în viața de zi cu zi, în lumea din jurul lor, dar și în trecutul antic.

Cuvântul „manga” a fost folosit pentru a descrie diferite stiluri, în ultimele două secole. Artistul Katsushika Hokusai (1760-1849), creatorul celebrei stampe „Marele val”, a fost asociat cu acest stil deoarece a ales „manga” pentru titlul unei serii de cărți ilustrate pe care le-a publicat începând din 1814, „Hokusai manga”. Aceste cărți sunt colecții de schițe asortate, nu narațiuni care spun o poveste, astfel, deși Hokusai a popularizat cuvântul, el avea o concepție diferită de cea pe care o are publicul astăzi.

Începuturile manga

Cunoscută sub numele de „Handscrolls of Frolicking Animals”, această lucrare datată în jurul anului 1200 este considerată de unii a fi fundamentul pentru manga modernă. „The Tale of the Monkeys”, realizată la sfârșitul anilor 1500, este o continuare a acesteia și prezintă maimuțe care interpretează situații umane serioase și comice.

Lucrarea include exemple timpurii de bule cu text (fukidashi) și alte tehnici esențiale pentru manga modernă – figuri care apar de mai multe ori într-o singură ilustrație, detalii amuzante într-o scenă mai mare și dominanța acțiunii vizuale asupra textului.

Până la sfârșitul anilor 1700, artiștii japonezi combinau imagini și cuvinte în romane ilustrate de benzi desenate (kibyōshi) care comentau și, uneori, satirizau aspecte ale societății contemporane. Aceste romane au fost publicate în număr mare, în special pentru publicul urban nou îmbogățit și alfabetizat, și arată că, încă de la început, manga putea fi politică.

Manga modernă

Este considerat că la baza manga modernă se află faimoasa lucrare realizată de artistul Kawanabe Kyōsai (1831-1889) pentru Teatrul Shintomi, în 30 iunie 1880. El a pictat o cortină de scenă provocatoare și plină de umor, după ce a consumat câteva sticle de vin de orez. În decurs de patru ore, Kyōsai a pictat 17 metri de cortină înfățișându-i pe membrii trupei de actori ca diferite tipuri de monștri. Un omagiul care a provocat senzație. Spontainetatea și linia expresivă ale lui stau la baza manga moderne.

Ulterior, manga a apărut în publicații periodice, fotografii, iar manga așa cum o cunoaștem astăzi a apărut pentru prima dată în anii 1920, în contextul internațional al benzilor desenate serializate în reviste și ziare.

La sfârșitul anilor 1940, ocupația postbelică a Japoniei de către forțele aliate a introdus noi forme de cenzură. În plină criză financiară, în Osaka a apărut moda tipăririi manga ieftine, de format lung, numite „cărți roșii” (akahon), care erau vândute pe tarabe de pe marginea drumului. O carte roșie cu un succes remarcabil a fost „New Treasure Island”, produsă în 1947 de tinerii Tezuka Osamu (1928-1989) și Sakai Shichima (1905-1969).

Cu timpul, s-a revenit la producția mare de manga, iar în anii 1970, genul consacrat cunoscut sub numele de „manga pentru fete” a cunoscut noi evoluții, cum ar fi poveștile care prezentau numai băieți, dragostea între băieți și prietenia care se apropia de dragoste.

Prima perioadă înfloritoare pentru manga a fost 1980 – 1990, în urma boom-ului economic al Japoniei. Apogeul a fost atins în 1995 – doar în acel an au fost publicate 1,34 miliarde de colecții de manga. Printre cele mai de succes manga recente se numără „One Piece”, care apare fără întrerupere din 1997.

Arta manga, în expoziție

Arta manga este pusă în lumina reflectoarelor într-o nouă expoziție în San Francisco. „Art of Manga” a de Young Museum scoate în evidență zece dintre cei mai importanți artiști din domeniu.

Inaugurată în toamnă, expoziția cuprinde mai mult de 700 de desene ale celor mai influenți artiști manga din Japonia.

Nicole Coolidge Rousmaniere, director de cercetare al Institutului Sainsbury pentru studiul artelor și culturilor japoneze din Regatul Unit, este curatorul expoziției, după ce a lucrat la „The Citi Exhibition: Manga”, expoziție de succes a British Museum din 2019.

Maeștrii din prima generație, Chiba Tetsuya, celebru pentru „Ashita no Joe”, și Akatsuka Fujio, care a creat „Bakabon”, sunt expuși alături de Oda Eiichiro, creatorul „One Piece”, Fumi Yoshinaga, cunoscută pentru epopeea „Ōoku: The Inner Chambers”, Tagame Gengoroh, al cărui „The Toyed Man” a contribuit la definirea manga gay, Araki Hirohiko, creatorul seriei supranaturale de succes „JoJo’s Bizarre Adventure”, Kazumi Yamashita, al cărei „Land” i-a adus Premiul Cultural Tezuka Osamu în 2021, Yamazaki Mari, care a creat premiatul „Thermae Romae”, Taniguchi Jiro, cunoscut mai ales pentru „The Summit of the Gods” și „Kodoku no Gourmet”, și Takahashi Rumiko, celebrul autor al „Urusei Yatsura”, „Ranma ½” și al seriei „Mao”.

„Art of Manga” este expusă la de Young Museum din San Francisco, între 27 septembrie 2025 și 25 ianuarie 2026.

Foto: „LAND” (2014–20) © Kazumi Yamashita / Kodansha Ltd.