Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Met a clasificat ca ucraineni trei pictori etichetați anterior drept ruși
new,york, ,circa,october,2016:,exterior,of,the,metropolitan

Met a clasificat ca ucraineni trei pictori etichetați anterior drept ruși

Metropolitan Museum of Art din New York a anunțat că a clasificat drept ucraineni trei artiști anterior etichetați ca fiind ruși, după ce online au fost primite numeroase mesaje în acest sens.

Acești pictori sunt acum clasificați ca fiind ucraineni, iar textul de pe perete pentru una dintre lucrările lor a fost modificat pentru a menționa distrugerea bunurilor culturale din țară de către trupele rusești.

Cei trei artiști – Ivan Aivazovsky, Arkhyp Kuindzhi și Ilya Repin – au fost toți activi în secolul al XIX-lea. În funcție de instituție, ei au fost etichetați fie ca ruși, fie ucraineni, având în vedere mișcările din care au făcut parte de-a lungul carierelor și redesenarea granițelor celor două țări.

„Met analizează continuu obiectele din colecția sa pentru a determina cel mai potrivit și mai precis mod de a le cataloga și prezenta”, a declarat un purtător de cuvânt al Met pentru ARTnews. „Catalogarea acestor lucrări a fost actualizată în urma unor cercetări efectuate în colaborare cu cercetători în domeniu”.

Presiuni în mediul online

Arkhyp Kuindzhi, de exemplu, s-a născut în Mariupolsky Uyezd, în guvernoratul Ekaterinoslav, o subdiviziune a Imperiului Rus. Asta înseamnă că s-a născut în zona a ceea ce este acum orașul Mariupol, Ucraina.

În mediul online, au fost făcute presiuni pentru a clasifica artiști precum Kuindzhi ca ucraineni. Contul Twitter Ukrainian Art History, condus de istoricul de artă Oksana Semenik, a fost deosebit de activ în această privință.

În luna ianuarie, aici a fost publicat un mesaj în care erau expuse motivele pentru care Kuindzhi ar trebui să fie considerat artist ucrainean, care a primit peste 1.400 de aprecieri.

„Toate peisajele sale faimoase erau despre Ucraina, Dnipro și stepe, dar și despre poporul ucrainean”, se arată într-un tweet din artist. Acesta s-a încheiat cu o mențiune a tabloului „Red Sunset” (1905 – 1908) al lui Kuindzhi, care prezintă un apus de soare înflăcărat peste râul Dnipro din Ucraina, și a menționat că Met de la acea vreme l-a etichetat ca fiind rus.

Acum, Met îl numește în mod clar pe Kuindzhi un ucrainean și o nouă frază a fost adăugată la textul de pe perete pentru tablou: „În martie 2022, Muzeul de Artă Kuindzhi din Mariupol, Ucraina, a fost distrus într-un atac aerian rusesc”.

Aivazovsky, revendicat de ruși și ucraineni

Repin, care s-a născut în fostul oraș rusesc Chuhuiv, în actuala Ucraină, este acum etichetat și el ca fiind un artist ucrainean. Aivazovsky, care s-a născut în Feodosia, Crimeea, pe vremea când aceasta făcea încă parte din Imperiul Rus, este de asemenea considerat ucrainean de Met. Ucraina a declarat că operele sale care sunt deținute în țară au fost jefuite de trupele rusești de la începutul actualului război din 2022.

O parte din această clasificare a fost controversată în trecut. După ocuparea Crimeei de Rusia în 2014, atât Rusia, cât și Ucraina au făcut încercări de a-l revendica pe Aivazovsky ca fiind unul dintre ei. Cu toate acestea, după cum a remarcat Agenția France-Presse în 2017, mulți au continuat să îl considere pe Aivazovski ca fiind rus la acea vreme.

Aivazovski continuă să fie etichetat diferit în funcție de instituție și de țară. Galeria Națională din Armenia îl numește armean (s-a născut într-o familie armeană), Galeria de Stat Tretiakov din Moscova l-a etichetat drept rus, iar politicienii ucraineni au susținut recent că era ucrainean.

Războiul a dus la noi etichetări în muzee

Începutul războiului din Ucraina a determinat anumite instituții să reconsidere modul în care sunt discutate operele de artă care au legătură cu patrimoniul rusesc și ucrainean.

Galeria Națională din Londra a schimbat eticheta unui tablou de Edgar Degas din 1899 – intitulat anterior „Dansatoare rusești”, a devenit „Dansatoare ucrainene”, în urma unor proteste online.

Met a schimbat în mod discret titlul unui desen de Degas cu nume similar din același corp de lucrări. Anterior denumit „Dansatoare rusă”, acesta se numește acum „Dansatoare în rochie ucraineană”. Muzeul deține un alt desen de Degas care este încă intitulat „Dansatoare rusă”.

Schimbările de acest gen sunt menite să explice ceea ce istoricul ucrainean Olesya Khromeychuk a numit cândva „interpretarea greșită, deliberată sau pur și simplu leneșă, a regiunii ca fiind o Rusie nesfârșită”.