Pe scurt – Muzeu din Haga îmbunătățește accesul prin mai puține detalii despre exponate
Un muzeu din orașul olandez Haga își propune să își facă expozițiile mai incluzive prin utilizarea unor panouri cu descrieri „pe scurt” pentru a-și explica exponatele în fraze mai puțin complexe.
Kunstmuseum Den Haag a vernisat „Dior – A New Look”, care explorează viața și activitatea casei de modă Christian Dior, cu eforturi vizibile de a spori accesibilitatea.
„A primit o reacție foarte pozitivă”, spune Margriet Schavermaker, directoarea muzeului. „Dacă nu puteți citi atât de bine, există și un tur prin aplicație, iar un tur audio este în curs de elaborare. Dorim să ne conectăm cu oamenii în diferite moduri”.
În fiecare sală a expoziției există două panouri, unul cu un text lung și altul intitulat „lang verhaal kort/ long story short”. Acestea rezumă esența exponatelor în două sau trei propoziții mai simple, atât în olandeză, cât și în engleză.
Într-o expunere de rochii de seară clasice, explicaţia pe larg începe astfel: „Christian Dior iubea pliseurile, drapajele și modelele inspirate de antichitatea clasică”. Pe scurt: „Dior folosea pliseurile pentru a structura o haină”.
Madelief Hohé, curatorul expoziției, a fost inspirată de colecția de 60.000 de obiecte de modă a muzeului, precum și de dorința de a atrage un public mai larg.
„Experiența mea este că moda atrage mai mulți oameni și mai tineri decât expozițiile generale de artă”, spune ea. „Cumva, oamenii sunt mai puțin intimidați de expozițiile de modă… Pentru a ne diversifica publicul, moda este cu siguranță o modalitate foarte bună de a o face”.
Inițiativa vine pe fondul schimbărilor din partea noului guvern de dreapta al Țărilor de Jos, inclusiv anunțul unei creșteri a TVA la 21% pentru activitățile culturale „high-brow”. Această nouă rată se va aplica muzeelor publice, teatrelor și concertelor, dar nu și parcurilor de distracții, cinematografelor sau grădinilor zoologice, unde TVA va rămâne la 9%.
Activitatea Kunstmuseum a fost salutată de Museumvereniging, asociația olandeză a muzeelor, care, în recentul său raport anual, a subliniat că muzeele nu sunt un „produs de lux”, iar unele se luptă să rămână pe linia de plutire. „Cultura este o forță de legătură indispensabilă în societate și trebuie să fie accesibilă fiecărui cetățean”, a declarat Udo Feitsma, un purtător de cuvânt al organizației.
Foto credit: Kunstmuseum Den Haag, „Dior – A New Look”