Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Muzeul de Arte Frumoase din Bilbao marchează centenarul morții lui Joaquín Sorolla
sorolla

Muzeul de Arte Frumoase din Bilbao marchează centenarul morții lui Joaquín Sorolla

Muzeul de Arte Frumoase din Bilbao organizează vara aceasta, prin programul „La obra invitada”, o expoziție dedicată lui Joaquín Sorolla, în anul în care se împlinește un secol de la moartea pictorului.

Programul se alătură celebrărilor cu o lucrare proeminentă din opera lui Sorolla pe care acesta a pictat-o în timpul uneia dintre primele sale campanii în Țara Bascilor. Este vorba despre „Bajo el toldo, Playa de Zarauz” (1910), lucrare esențială pentru înțelegerea șederilor artistului în Țara Bascilor. Această pictură prezintă familia pictorului – pe soția sa Clotilde și copiii săi María, Elena și Joaquín – îmbrăcată elegant și la umbra unuia dintre copertinele caracteristice de pe plaja din acest oraș din Guipúzcoa.

În jurul anului 1900, Sorolla a început să picteze plajele din nord, care la acea vreme erau populare în rândul familiei regale și al aristocraților. Acest sejur estival elegant i-a permis să descrie scene de petrecere a timpului liber rafinat, cu culori noi care se potriveau cu lumina nordică, atât de diferită de plajele din Valencia, locul său natal. În 1909, a expus aceste lucrări la New York și, încurajat de succesul său, în vara anului 1910, el și familia sa au călătorit la Zarautz, reședința de vară a reginei Isabel a II-a.

Această pictură este, de asemenea, expusă contextualizat de o altă lucrare care înfățișează o priveliște panoramică a plajei și patru desene pregătitoare ale figurilor. În cele din urmă, o imagine de epocă cu Sorolla pictând în aer liber atrage atenția asupra importanței fotografiei în picturile sale, care își avea rădăcinile în relația strânsă pe care o avea cu socrul său, Antonio García, unul dintre cei mai prestigioși fotografi profesioniști din Spania la acea vreme.

Sorolla în Țara Bascilor

Joaquín Sorolla (Valencia, 1863 – Cercedilla, 1923) a făcut cunoștință cu Țara Bascilor în 1889, în drumul său de întoarcere de la Roma, unde s-a alăturat artiștilor basci care locuiau acolo, și după o oprire la Paris, a locuit câteva zile în San Sebastián. De atunci și până în 1910, din nou în drum spre Paris, a făcut deseori scurte opriri în Țara Bascilor, pe care le-a folosit pentru a lua notițe și pentru a picta mici lucrări, unde a descoperit lumina umedă de pe Coasta Cantabrică și culorile sale, dominate de verde și griuri.

În plus, după verile reginei Isabel a II-a la Zarautz, plajele nordice au devenit locul preferat al familiei regale, al aristocrației și al înaltei burghezii, astfel încât, pe lângă noile motive de pictură pe care i le-a oferit eleganta comunitate estivală de acolo, Sorolla a găsit și mulți clienți dornici să îi vadă și să îi cumpere lucrările. După aceea, pictorul s-a întors de numeroase ori în Țara Bascilor, aproape întotdeauna împreună cu familia sa.

În vara anului 1906, familia s-a mutat la Biarritz și San Sebastián pentru ca Sorolla să poată picta plaje și scene de coastă. În 1910, s-au mutat pentru o nouă campanie de pictură la Zarautz, unde și-a pictat familia pe plajă într-o serie de lucrări care dezvăluie abilitățile sale remarcabile de portretist. Dar, din cauza vremii nefavorabile, a fost nevoit să picteze și scene de gen, cum ar fi interioarele tavernelor cu pescari care beau, care seamănă mai mult cu pictura realistă din secolul al XVII-lea.

În 1911, a petrecut pentru prima dată vara la San Sebastián, după ce s-a întors de la Saint Louis și Chicago, unde Hispanic Society din New York îi organizase cu mare succes cea de-a doua expoziție itinerantă.

Anul următor, a petrecut prima jumătate a lunii iunie la Biarritz, pictând portretele lui Archer M. Huntington, fondatorul Societății Hispanice din America din New York, și ale soției sale. Restul verii l-a petrecut la San Sebastián, de unde a plecat pentru a face studii ale arhetipurilor din Roncal pentru panoul dedicat Navarei pe care îl picta pentru Hispanic Society. În prima jumătate a lunii septembrie a aceluiași an, a pictat și în orașul Lekeitio (Bizkaia).

În septembrie 1913, a călătorit din nou la San Sebastián pentru a se întâlni cu regele Alfonso al XIII-lea. În 1914, s-a întors împreună cu familia sa pentru a finaliza pictura din Țara Bascilor-Guipuzcoa: Bowling-pentru societatea hispanică. În 1917, și-a petrecut vara cu familia la Villa Sorolla, situată pe drumul farului din San Sebastián, la baza muntelui Igueldo. S-a mutat din nou acolo în vara următoare, când a luat notițe și a pictat scene de pe plajă și din împrejurimile orașului, alături de aproximativ douăzeci de lucrări cu tușe lejere, cu digul de protecție al Muntelui Ulía în fundal.

În verile din anii 1920 și 1921, destul de bolnav pe atunci, familia artistului l-a mutat la Villa Sorolla. Aceștia au fost ultimii ani înainte de a muri, în 1923, în casa din Cercedilla (Madrid) a fiicei María.

Foto credit: „Under the Awning, on the Beach of Zarautz/ Bajo el toldo, Playa de Zarauz”, 1910. Museo Sorolla, Madrid