Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Mai mult de o sută de lucrări hipnotice ale lui Mark Rothko, la Fondation Louis Vuitton
mark rothko fontation louis vuitton

Mai mult de o sută de lucrări hipnotice ale lui Mark Rothko, la Fondation Louis Vuitton

O expoziție cu 115 lucrări ale lui Mark Rothko, figură marcantă a picturii abstracte, este deschisă la Fondation Louis Vuitton din Paris.

Tablourile, în format XXL, în care artistul a folosit culori strălucitoare, fasninează de 70 de ani.

De ce au ele o asemenea putere hipnotică asupra privitorului? Pentru prima dată în ultimii 25 de ani, un muzeu francez redescoperă picturile lui Rothko. Fiul său, Christopher, explică de ce trebuie neapărat să fii acolo, fizic, în fața acestor tablouri.

„Este foarte important să vezi unul dintre tablourile tatălui meu în viața reală, și nu pe un ecran. Tatăl meu a vrut un schimb între pictură și privitor. Un schimb emoțional care să meargă dincolo de limbaj”, explică el.

Inspirat de pictorii renascentiști

Întâlnirea cu lucrările lui Rothko este o conexiune specială cu celulele creierului. Operele, formate uriașe, îl fac pe privitor să se scufunde în culoare. Tablourile par a fi iluminate din interior, ca și cum ar fi vii.

În realitate, nimeni nu l-a văzut vreodată pe Rothko pictând. Însă tehnica sa este inspirată de marii pictori ai Renașterii, precum Leonardo da Vinci, care aplica mai multe straturi transparente pentru a crea o pictură vibrantă.

Expoziția reunește 115 lucrări împrumutate de la instituții importante și colecții private, iar spațiile mari ale clădirii proiectate de Frank Gehry permit tratarea lor în cel mai bun mod posibil.

Tablourile expuse acoperă întreaga viață a lui Mark Rothko (1903-1970), de la lucrările figurative din primii săi ani, în anii 1930, până la pânzele negre și gri pictate înainte de sinuciderea sa. Se poate vedea cum pictorul și-a găsit, în mod spectaculos, adevărata formă de expresie, după unele încercări și erori inițiale.

Expoziția poate fi văzută până la 2 aprilie 2024.

Foto credit: Fondation Louis Vuitton