Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  O nouă bienală de artă, în Malta – „Insulaphilia”, tema ediției de debut
view,of,valletta,,the,capital,of,malta

O nouă bienală de artă, în Malta – „Insulaphilia”, tema ediției de debut

Organizatorii unei noi bienale de artă care va avea loc în Malta au anunțat 72 de artiști din aproximativ 30 de țări care vor participa la ediția inaugurală, ce va avea loc anul viitor, între 11 martie și 31 mai, iar expozițiile vor avea loc în douăsprezece situri istorice din orașele de pe insulă.

Nume consacrate precum Cecilia Vicuña, Tania Bruguera, Laure Prouvost și Pedro Reyes se numără printre participanți.

Cei 72 de artiști sunt incluși în expoziția principală a bienalei, care este organizată de Sofia Baldi Pighi, curator italian independent care se află temporar în Malta. Expoziția se concentrează pe problemele legate de Mediterana în sens larg, așa cum este detaliat în declarația ei curatorială intitulată „Insulaphilia”.

Conceptul face referire la o obsesie pentru insule și, a declarat Baldi Pighi pentru ARTnews, servește ca un îndemn pentru artiști să reflecteze asupra poziției unice a Maltei la intersecția unor principale regiuni și istoriile lor. Ea a organizat expoziția principală în patru secțiuni, fiecare dintre ele pornind de la temele expuse în „Insulaphilia”: probleme regionale, fațete ale decolonizării, dimensiunile politice ale Mediteranei și diverse forme de rezistență.

Bienala, un loc sigur pentru artiștii dezrădăcinați

Organizarea primei ediții, care a durat doi ani, are loc în contextul în care geopolitica a devenit din ce în ce mai sumbră pe fondul războiului din Orientul Mijlociu.

Sofia Baldi Pighi a punctat că Bienala încearcă să fie un „loc sigur” pentru artiștii dezrădăcinați din regiunile afectate de conflicte pentru a chestiona subiecte sensibile. Ethosul se extinde nu numai la artiștii care participă la expoziția tematică principală a manifestării, ci și la cele unsprezece pavilioane naționale care o completează – reprezentând Austria, China, Franța-Germania, Italia, Malta, Palestina, Polonia, Serbia, Spania, Turcia și Ucraina.

Doi artiști, unul palestinian și altul ucrainean, vor avea expoziții personale pentru a-și reprezenta pavilioanele naționale respective (numele lor nu au fost încă dezvăluite, deși Baldi Pighi a confirmat că artiștii se află în prezent în Polonia, respectiv în Malta). Organizatorii au extins invitația de a găzdui un pavilion care să recunoască Palestina în iunie, o mișcare care, potrivit lui Pighi, a precedat respingerea de către Bienala de la Veneția a propunerii unui muzeu afiliat Palestinei de a organiza un eveniment colateral în asociere cu ediția din 2024 a bienalei. „A fost foarte important să avem Palestina printre noi”, a declarat curatoarea.

Pighi a subliniat includerea strategică a unor voci proeminente la nivel internațional precum a Taniei Bruguera, spunând că practica ei, înrădăcinată în cercetarea în domeniul migrației, oferă un strat protector pentru discursul expoziției și atenuează riscul cenzurii. La rândul său, consideră că Bruguera și recunoașterea primită de alți artiști colegi ai ei reprezintă o garanție pentru artiștii maltezi mai tineri sau mai puțin cunoscuți care participă la bienală.