Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  O serie de podcasturi despre operele de artă furate în perioada nazistă, lansată în Franța
rosiers sous les arbres

O serie de podcasturi despre operele de artă furate în perioada nazistă, lansată în Franța

O serie de podcasturi ce prezintă istoria operelor de artă furate de naziști va fi disponibilă, din 16 martie, pe principalele platforme online, a anunțat Ministerul francez al Culturii care le produce.

Șase episoade de 25 de minute încearcă să retraseze călătoria mai multor dintre aceste opere de artă, furtul lor, dispariția lor și condițiile surprinzătoare ale reapariției lor în colecții naționale sau adesea private, precum și lupta urmașilor pentru recuperarea lor.

Primul episod este dedicat restituirii „Nus dans un paysage”, un tablou al pictorului expresionist german Max Pechstein, pictat în 1912 și furat la o dată necunoscută proprietarului său, Hugo Simon. Acesta din urmă, bancher și mecena al avangardei germane, a fugit în Franța în 1933, apoi în Brazilia în 1941, abandonându-și proprietatea din strada Grenelle, de la Paris.

El spune povestea tabloului viu colorat, împrumutat pentru o expoziție la Londra în 1938 și care a dispărut, pentru ca apoi să reapară în 1966 în depozitele Palais de Tokyo, unde un tânăr curator l-a înscris în inventar.

A fost nevoie de 75 de ani și trei generații, precum și o investigație meticuloasă, înainte ca acesta să fie restituit în 2021 lui Rafaël Cardoso, istoric de artă, strănepotul lui Hugo Simon.

Valoare istorică personală și colectivă

„Alături de această poveste, reprezentativă pentru soarta tragică a evreilor germani, ne-am dorit o varietate în lucrări pentru a arăta că nu există doar lucrări ale colecționarilor bogați. Unele, fără o mare valoare financiară sau artistică, au o mare valoare istorică personală și colectivă din punct de vedere al memoriei și istoriei”, subliniază documentarista Léa Veinstein pentru AFP.

„Este misiunea de cercetare și restituire a bunurilor culturale furate a Ministerului Culturii care a decis să ne încredințeze această misiune pe baza investigațiilor pe care le desfășoară și a punților pe care le construiesc între cercetători și descendenți pentru a stimula retrocedările, pentru a face aceste povești cunoscute publicului larg”, a explicat ea.

În ianuarie, ministrul Culturii, Rima Abdul Malak, a anunțat că va introduce o lege anul acesta pentru a „facilita” retrocedarea lucrărilor furate în perioada nazistă.

Foto credit: „Rosiers sous les arbres”  de Gustav Klimt