„Olympia” a lui Manet, expusă pentru prima dată în Statele Unite
Pictura „Olympia” a lui Édouard Manet va fi expusă pentru prima dată în Statele Unite toamna aceasta, când, la Met, va fi deschisă o expoziție ce reunește lucrări ale artistului cu ale lui Edgar Degas.
Tabloul din 1863 va călători anul acesta pentru prima dată de la Paris la New York. „Olympia”, alături de alte lucrări ale lui Manet, va fi expusă la Metropolitan Museum of Art începând cu 24 septembrie.
Expoziția, intitulată „Manet/Degas”, îl asociază pe Manet cu colegul său francez, fost prieten și rival, enigmaticul Edgar Degas și examinează o perioadă radicală a picturii franceze prin prisma legăturii lor tumultoase. Prezentarea ajunge la New York după Musée d’Orsay din Paris.
„Manet și Degas au produs unele dintre cele mai provocatoare și mai admirate imagini din arta occidentală”, a declarat directorul muzeului, Max Hollein, într-un comunicat. „Ancorată de colecțiile de neegalat ale operelor lor din colecțiile Met și Musée d’Orsay, pe lângă împrumuturile incredibile de la peste 50 de alte instituții și colecționari individuali, această expoziție oferă o nouă perspectivă fascinantă asupra acestei perechi de artiști de legendă”.
Mai mult de 160 de picturi și lucrări pe hârtie
Met va expune 160 de picturi și lucrări pe hârtie care urmăresc parcursul tematic și cronologic al lui Manet și Degas, punând accentul pe relațiile private, mediul intelectual și contextul social care au influențat interacțiunile dintre ei. Pe lângă „Olympia”, Muzeul d’Orsay va împrumuta „Portret de familie (Familia Bellelli)” al lui Degas, recent restaurat, și două desene cu Manet realizate de Degas.
Acestor desene li se vor alătura două reprezentări ale lui Manet din colecția Met. Într-o altă juxtapunere elegantă, toate patru vor fi unite cu „Monsieur et Madame Édouard Manet”, de Degas, de la Muzeul din Kitakyushu, pe care Manet l-a mutilat în mod faimos – și enigmatic – cu o lamă. A fost o rană mortală pentru prietenia lor, dar nu a fost sfârșitul poveștii lor: Degas a continuat să îl picteze pe Manet mult timp după moartea acestuia din urmă.
Manet și Degas, realiști
„Manet/Degas” începe înainte de nașterea impresionismului și pătrunde rapid în perioada de început a curentului, care este paralelă cu prima întâlnire a artiștilor, la sfârșitul anilor 1860. Manet, născut în 1832, s-a anunțat rapid cu „Olympia” și „Dejunul pe iarbă”, care au făcut senzație. Degas, născut doi ani mai târziu, s-a afirmat și a fost recunoscut alături de impresioniști, un grup pe care niciunul dintre ei nu l-a revendicat cu adevărat.
Ei se autoproclamau „realiști” și operau pe spectre stilistice. Manet a pus accentul pe pensulații libere, culori îndrăznețe și perspective stranii. Degas avea o paletă de pasteluri și urmărea mișcarea și intimitatea. Au avut în comun subiecte dezagreabile, precum cursele de cai, lucrătorii sexuali și clienții de bar. În mod universal, aprobarea era ceva apreciat, dar de care nu era nevoie.
„Deși a supraviețuit puțină corespondență scrisă între Manet și Degas, producția lor artistică spune multe despre modul în care acești artiști importanți s-au definit unul cu și împotriva celuilalt”, a explicat Stephan Wolohojian, co-curatorul expoziției și curatorul șef al departamentului de pictură europeană. „Această amplă expoziție de tip documentar este o șansă unică de a evalua relația lor fascinantă prin intermediul unui dialog între lucrările lor”.
Credit foto: Musée d’Orsay, Paris (RF 644) © RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt / Art Resource NY