Pavilionul de Arte Aplicate al V&A Museum la Veneția 2023 / galerie foto
Pavilionul de Arte Aplicate al Victoria and Albert Museum la Bienala de Arhitectură de la Veneția 2023, care a debutat pe 20 mai, reflectă în mod critic istoria imperială a Modernismului Tropical printr-o analiză a activității Department of Tropical Architecture și a mai multor proiecte-cheie. Aceasta este a patra colaborare a muzeului londonez în Expoziția Internațională de Arhitectură și a șaptea cu Bienala.
„Tropical Modernism: Architecture and Power in West Africa” explorează modurile în care acest stil arhitectural distinctiv a fost inițial dezvoltat și utilizat ca instrument de susținere a dominației coloniale, înainte de a fi adaptat de arhitecții vest-africani pentru a impulsiona entuziasmul și perspectivele perioadei care a urmat după ce Ghana a devenit prima țară din Africa Subsahariană care și-a obținut independența, în 1957.
Expoziția, amplasată în Arsenale di Venezia, este organizată în colaborare cu Architectural Association (AA), Londra, și Kwame Nkrumah University of Science and Technology (KNUST), Kumasi.
Curatoriată de dr. Christopher Turner (V&A) împreună cu Nana Biamah-Ofosu și Bushra Mohamed (AA), expoziția se concentrează în jurul unei instalații de film cu mai multe canale, care prezintă interviuri cu protagoniștii supraviețuitori și imagini ale clădirilor rămase, dar și în jurul unui perete cu lungime de 35 de metri pe care sunt prezentate modele brise soleil ale arhitecților Maxwell Fry și Jane Drew, care au inventat Modernismul Tropical.
Deschiderile adăpostesc casete luminoase și vitrine încorporate în care sunt expuse fotografii, planuri și alte proiecte care descriu povestea modernismului tropical.
Răspunzând temei celei de-a 18-a Expoziții Internaționale de Arhitectură, concepută de curatoarea Lesley Lokko, care scrie „Africa este laboratorul viitorului” în declarația sa curatorială pentru Bienala de Arhitectură 2023, prezentarea pune bazele unei expoziții mai mari programate să aibă loc la V&A din Londra în 2024.
Departamentul de Arhitectură Tropicală
La sfârșitul anilor 1940, în contextul Africii Britanice de Vest, soții Maxwell Fry și Jane Drew au inventat Modernismul Tropical adaptând o estetică modernistă europeană la condițiile dificile, calde și umede ale continentului. Limbajul lor distinctiv de control al climei – lamele reglabile, streșini largi și brises soleils care făceau doar o referire superficială la localitate – a fost propagat prin intermediul Departamentului de Arhitectură Tropicală pe care l-au înființat în 1954 la AA din Londra, unde au învățat arhitecți europeni să lucreze în colonii și au format o nouă generație de arhitecți post-coloniali.
Inovațiile arhitecturale ale lui Fry și Drew, care au atras interesul internațional, au apărut pe fundalul politic al luptei anticoloniale, care avea să se concretizeze în curând.
Cuplul a obținut comenzi de o amploare și o cantitate la care arhitecții din Marea Britanie postbelică puteau doar visa și a construit numeroase școli, universități, centre comunitare și biblioteci pentru africani, plătite prin programul postbelic de 200 de milioane de lire sterline al Colonial Welfare and Development Act pentru reformarea, reconstrucția și modernizarea coloniilor. Aceasta a fost o inițiativă cinică menită să contracareze cererile de independență și să facă din colonii producători mai buni pentru piața mondială și cumpărători mai buni pentru bunurile europene, spun curatorii expoziției. Această investiție nu a putut opri schimbarea în Africa, două treimi din continent câștigându-și libertatea în deceniul care a urmat după ce Kwame Nkrumah a devenit primul prim-ministru și președinte al Ghanei în 1957.
În Modernismul Tropical, Nkumrah a văzut posibilitatea nu numai de a construi o națiune, ci și de a exprima ideologia sa panafricană, angajând arhitecți din Europa de Est, care nu erau afectați de colonialism, să lucreze alături de arhitecți ghanezi pentru a crea structuri monumentale care să fie repere pentru o Africă liberă.
În 1963, Department of Tropical Studies a fost invitat să formeze un avanpost la Universitatea Kwame Nkrumah de Știință și Tehnologie (KNUST) din Kumasi, unde a predat și o primă generație de arhitecți africani calificați, din care făceau parte Max Bond și John Owuso-Addo. În timp ce Maxwell Fry afirmase că nu se putea învăța nimic din arhitectura africană tradițională, școala de la KNUST – concepută ca un Bauhaus african – a pus sub semnul întrebării ipotezele coloniale ale Modernismului Tropical și a inspirat o nouă arhitectură care aprecia formele vernaculare și căuta să creeze un stil național sau african unic.
Bienala de Arhitectură de la Veneția are loc până pe 26 noiembrie 2023. România participă cu proiectul „Acum – Aici – Acolo”, prezentat la Pavilionul național din Giardini și la Noua Galerie a IRCCU Veneția, fiind singura țară care beneficiază de două spații de expoziție.