Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Pictori pictați. Nouă artiști faimoși care s-au lăsat pictați de alți pictori
edgar degas domnul și doamna manet, 1866

Pictori pictați. Nouă artiști faimoși care s-au lăsat pictați de alți pictori

În lumea pictorilor faimoși, rivalitățile erau foarte profunde. Acest fapt nu i-a împiedicat să devină modele pentru confrați, chiar dacă rezultatele au generat nervi, frustrare și rivalități și mai mari. De fapt, nu toți artiștii au rămas prieteni după astfel de episoade.

Portretul lui Van Gogh realizat de Gauguin

Unul dintre cele mai faimoase exemple de portrete ale unui pictor realizate de alt artist este cel al lui Vincent van Gogh, pictat de prietenul său Paul Gauguin. Această lucrare a fost realizată în 1888, în perioada în care cei doi artiști au locuit împreună în Casa Galbenă din Arles, în sudul Franței. Deși inițial au fost foarte entuziasmați să lucreze împreună, relația lor a devenit în scurt timp tensionată, din cauza diferențelor de temperament și stil. Van Gogh era un artist pasionat, impulsiv, cu o abordare intuitivă și instinctivă a artei, în timp ce Gauguin era mai cerebral și metodic.

paul gauguin, vincent van gogh pictand floarea soarelui, 1888

Paul Gauguin, Vincent van Gogh pictând floarea soarelui, 1888

Portretul lui Gauguin prezintă un Van Gogh adâncit în gânduri, cu o privire ușor melancolică, ceea ce sugerează poate un moment de reflecție asupra vieții și artei sale. Este interesant de remarcat faptul că acest portret a fost realizat după ce Van Gogh a creat un portret al lui Gauguin, ca un fel de schimb de impresii artistice. În ciuda tensiunilor crescânde dintre ei, acest portret surprinde un respect reciproc și o fascinație reciprocă pe care o aveau față de personalitatea și talentul celuilalt.

vincent van gogh, paul gauguin (omul cu beretă roșie), 1888

Vincent van Gogh, Paul Gauguin (omul cu beretă roșie), 1888

Una dintre curiozitățile legate de acest portret este faptul că Van Gogh nu a fost mulțumit de modul în care Gauguin l-a reprezentat, considerând că nu redă adevărata sa personalitate. Această diferență de opinie a contribuit la distanțarea celor doi artiști. Mai mult, Gauguin l-a reprezentat pe Van Gogh cu o expresie mai calmă decât cea pe care și-o dorea Van Gogh, ceea ce reflectă perspectiva diferită pe care o avea Gauguin asupra prietenului său.

Relația dintre Gauguin și Van Gogh s-a încheiat brusc în decembrie 1888, când Van Gogh a suferit o criză psihică și și-a tăiat o parte din ureche. După acest incident, Gauguin a părăsit Arles, iar cei doi nu s-au mai întâlnit niciodată. În ciuda finalului dramatic al prieteniei lor, portretul realizat de Gauguin rămâne un testament al legăturii complexe dintre cei doi mari artiști și al influenței pe care au avut-o unul asupra celuilalt.

Portretul lui Édouard Manet realizat de Edgar Degas

Un alt exemplu notabil este portretul lui Édouard Manet realizat de Edgar Degas în 1868-1869. Degas și Manet au avut o relație apropiată, bazată pe respect reciproc și admirație artistică. Deși au avut stiluri diferite – Degas era un maestru al scenei cotidiene și al mișcării, în timp ce Manet era cunoscut pentru compozițiile sale inovatoare și îndrăznețe – ambii au fost implicați în mișcarea impresionistă și au împărtășit o dorință comună de a se desprinde de convențiile academice ale vremii.

edgar degas domnul și doamna manet, 1866

edgar degas domnul și doamna manet, 1866

În portretul realizat de Degas, Manet apare relaxat, poate prea relaxat, tolînit într-o poziție ușor nonșalantă, cu o privire aparent plictisită și pierdută. Relația lor era însă una cu nuanțe complexe – deși erau prieteni, aveau și momente de rivalitate, iar Manet nu ezita să-l critice pe Degas atunci când considera necesar.

Un fapt interesant legat de acest portret este că, la un moment dat, Manet, nemulțumit de modul în care soția sa era reprezentată în această lucrare (ea era inițial prezentă alături de el în portret), a decupat partea în care apărea. Degas a fost profund jignit de gestul lui Manet, iar relația lor a avut de suferit temporar. Totuși, în cele din urmă, cei doi și-au reluat prietenia, iar acest incident a devenit o anecdotă amuzantă în istoria artei.

Portretul realizat de Degas este o mărturie a relației speciale dintre cei doi artiști și a modului în care au reușit să se influențeze reciproc, chiar și atunci când erau în dezacord. Chiar dacă Degas și Manet au avut abordări diferite ale artei, amândoi au contribuit semnificativ la revoluția artistică a secolului al XIX-lea.

Portretul lui Frida Kahlo realizat de Diego Rivera

Frida Kahlo și Diego Rivera au avut una dintre cele mai tumultuoase și pasionale relații din istoria artei, iar acest lucru este reflectat în portretele pe care și le-au realizat reciproc. Un exemplu celebru este portretul lui Frida Kahlo realizat de Diego Rivera în anii ’30. Rivera a fost atât mentorul, cât și soțul ei, iar legătura lor a fost marcată de iubire, trădare, admirație și rivalitate artistică.

În portretul realizat de Rivera, Frida este reprezentată într-un mod idealizat, evidențiindu-i frumusețea și puterea interioară. Spre deosebire de propriile autoportrete, în care Frida își accentuează adesea suferința și fragilitatea, Rivera a ales să o prezinte într-o lumină mai pozitivă și plină de viață. Această diferență de abordare reflectă modul în care Rivera o vedea pe Frida – nu doar ca pe o artistă extraordinară, ci și ca pe o femeie puternică, enigmatică și fascinantă.

diego rivera, portretul fridei kahlo, c. 1935

Diego Rivera, Portretul Fridei Kahlo, c. 1935

Un fapt interesant este că Frida, deși l-a admirat pe Rivera, a fost adesea nemulțumită de felul în care el o picta, considerând că nu reușea să surprindă toate aspectele personalității ei complexe. În ciuda acestor nemulțumiri, portretele lor reflectă profunda legătură emoțională dintre ei și modul în care se percepeau reciproc.

frieda kahlo, frieda și diego rivera, 1931

Frieda Kahlo, Frida și Diego Rivera, 1931

Relația dintre Frida și Diego a fost una marcată de numeroase despărțiri și împăcări, dar portretele pe care și le-au realizat reciproc rămân mărturii ale unei legături unice, care a depășit cu mult granițele artei și ale vieții lor personale. Rivera a fost cel care a încurajat-o pe Frida să-și urmeze vocația artistică, iar ea a devenit una dintre cele mai importante artiste ale secolului XX.

Portretul lui Pablo Picasso realizat de Amedeo Modigliani

Un portret celebru este cel al lui Pablo Picasso, pictat de Amedeo Modigliani în 1915. În acea perioadă, cei doi pictori trăiau la Paris și făceau parte din aceeași comunitate artistică boemă de la Montparnasse. Deși stilurile lor erau diferite – Modigliani era cunoscut pentru portretele sale elegante, alungite, inspirate de arta africană și de cubism, iar Picasso era deja celebru pentru cubismul său revoluționar – cei doi artiști s-au respectat reciproc și s-au influențat în mod subtil.

În portretul lui Picasso realizat de Modigliani, putem observa liniile lungi, formele alungite și trăsăturile simplificate caracteristice stilului lui Modigliani. De asemenea, Picasso este reprezentat într-o manieră mai sobră și contemplativă, reflectând probabil admirația lui Modigliani față de geniul creativ al prietenului său.

amedeo modigliani, portretul lui pablo picasso, 1915

Amedeo Modigliani, Portretul lui Pablo Picasso, 1915

Un fapt interesant despre relația lor este că, deși Picasso l-a admirat pe Modigliani, acesta din urmă a avut o relație complicată cu succesul prietenului său. Modigliani, care s-a luptat cu sărăcia și dependențele de-a lungul vieții, l-a privit adesea pe Picasso ca pe un rival de succes. În ciuda acestui fapt, cei doi artiști s-au respectat profund unul pe celălalt, iar Picasso a fost printre puținii care au recunoscut talentul extraordinar al lui Modigliani încă din timpul vieții acestuia.

Portretul lui Picasso realizat de Modigliani rămâne o piesă importantă, nu doar pentru frumusețea sa estetică, ci și ca o reprezentare a unei prietenii pline de contradicții între doi dintre cei mai influenți artiști ai secolului XX.

Portretul lui Pierre-Auguste Renoir pe scaun, realizat de Frédéric Bazille

Un alt exemplu remarcabil de portret între pictori este cel al lui Pierre-Auguste Renoir, realizat de prietenul său Frédéric Bazille în 1867. Cei doi artiști erau parte a cercului impresionist care s-a format la Paris în anii 1860 și împărtășeau o viziune artistică modernă, axată pe pictura în aer liber și pe studiul luminii. Bazille și Renoir, împreună cu Claude Monet și Alfred Sisley, s-au sprijinit reciproc în explorările lor artistice, formând o prietenie strânsă în cadrul comunității artistice pariziene.

jean federic bazille, portretul lui auguste renoir, 1867

Jean Frederic Bazille, Portretul lui Auguste Renoir, 1867

În acest portret, Renoir este reprezentat într-o postură relaxată, așezat pe un scaun, cu brațele sprijinite pe genunchi și o expresie calmă, ușor contemplativă. Bazille surprinde trăsăturile fine și joviale ale lui Renoir, oferind o imagine a prietenului său într-o atmosferă degajată și familiară. Compoziția și tehnica realistă folosite de Bazille reflectă influența mișcării impresioniste, deși, în acel moment, stilul lor nu era încă pe deplin definit. Lumina care învăluie figura lui Renoir sugerează sensibilitatea celor doi pictori pentru redarea naturală a luminii, aspect ce avea să devină esențial în opera lor ulterioară.

Relația dintre Bazille și Renoir a fost una de susținere și colaborare. Bazille, provenind dintr-o familie înstărită, și-a ajutat adesea prietenii mai puțin norocoși din punct de vedere financiar, inclusiv pe Renoir, oferindu-le spațiu în atelierul său și chiar materiale de pictură. Renoir, care la acel moment se confrunta cu dificultăți materiale, a găsit în Bazille un prieten generos și un coleg de încredere. Cei doi artiști au lucrat împreună, explorând subiecte similare și influențându-se reciproc în abordarea lor asupra luminii și culorii.

Un fapt interesant este că, deși Bazille a avut o carieră mult mai scurtă decât Renoir – fiind ucis în timpul Războiului Franco-Prusac din 1870, la doar 28 de ani – el a jucat un rol crucial în formarea și evoluția impresionismului. Renoir a continuat să îl admire pe prietenul său, iar portretul realizat de Bazille rămâne o mărturie a prieteniei și influenței pe care aceștia au avut-o unul asupra celuilalt. De asemenea, acest portret este un document istoric valoros, surprinzându-l pe Renoir într-un moment de tranziție artistică, înainte ca acesta să devină unul dintre cei mai cunoscuți pictori ai mișcării impresioniste.

Portretul lui Rembrandt realizat de Jan Lievens

Un exemplu din secolul al XVII-lea este portretul lui Rembrandt realizat de Jan Lievens, în perioada în care cei doi erau tineri artiști aflați la început de drum în Leiden, Olanda. Rembrandt și Lievens au fost prieteni foarte apropiați în tinerețe, lucrând împreună și influențându-se reciproc în dezvoltarea lor artistică. Ambii au devenit celebri pentru măiestria cu care au redat lumina și umbra în operele lor, utilizând clarobscurul într-o manieră inovatoare.

jan lievens, portretul lui rembandt, 1628

Jan Lievens, Portretul lui Rembrandt, 1628

Portretul realizat de Lievens îl prezintă pe Rembrandt tânăr, cu o privire pătrunzătoare și încrezătoare. La acea vreme, Lievens era considerat cel mai talentat dintre cei doi, iar această rivalitate sănătoasă a contribuit la evoluția lor artistică. În cele din urmă, însă, Rembrandt a devenit mult mai faimos, iar destinul lor a urmat căi diferite.

Un fapt interesant este că cei doi au împărțit același atelier pentru o perioadă, iar stilurile lor erau atât de asemănătoare încât este dificil pentru istorici să stabilească exact cine a pictat unele lucrări. În ciuda succesului ulterior al lui Rembrandt, Lievens a rămas un prieten loial și l-a admirat pe acesta toată viața sa, iar portretul realizat rămâne un tribut al tinereții lor pline de ambiție și creativitate.

Acest portret este important deoarece arată cât de mult se pot inspira și influența reciproc doi artiști aflați la început de drum, devenind un punct de referință în istoria artei baroce.

Portretul lui Henri Matisse realizat de André Derain

Henri Matisse și André Derain au fost doi dintre pionierii mișcării fauviste la începutul secolului XX, iar portretul lui Matisse realizat de Derain în 1905 este unul dintre cele mai faimoase exemple de portrete între pictori. Fauvismul era cunoscut pentru utilizarea îndrăzneață a culorilor și pentru abordarea sa non-tradițională a artei, iar relația dintre Matisse și Derain a fost una de colaborare și experimentare reciprocă.

andre derain, portretul lui matisse, 1905

André Derain, Portretul lui Matisse, 1905

În portretul lui Matisse, Derain folosește culori vibrante și contrastante, care îi conferă lucrării un caracter expresiv și dinamic. Matisse este reprezentat cu trăsături simplificate și linii îndrăznețe, ceea ce demonstrează libertatea artistică și inovația caracteristice fauvismului. Portretul a fost realizat în aceeași perioadă în care cei doi artiști lucrau împreună la Collioure, o localitate din sudul Franței, unde au experimentat cu lumina și culoarea.

Un fapt interesant este că cei doi artiști și-au influențat reciproc stilurile și tehnicile, dar au avut abordări diferite asupra artei. În timp ce Matisse a adoptat o abordare mai decorativă și armonioasă, Derain era mai interesat de aspectele structurale și de forța expresivă a culorilor. Cu toate acestea, portretul realizat de Derain reflectă respectul său pentru Matisse și recunoașterea talentului acestuia.

Acest portret este un simbol al mișcării fauviste și al modului în care artiștii au găsit inspirație unul în celălalt, creând lucrări revoluționare care au schimbat cursul artei moderne.

Portretul lui Ion Andreescu realizat de Nicolae Grigorescu

Unul dintre cele mai emblematice exemple de portrete între pictori români este portretul lui Ion Andreescu, realizat de Nicolae Grigorescu în 1878, pe când cei doi se aflau în tabăra artistică de la Barbizon, în Franța. La acea vreme, Barbizon era un loc de întâlnire pentru pictorii care căutau să scape de convențiile academice și să se inspire din natură, iar Grigorescu și Andreescu s-au cunoscut și au dezvoltat o relație de prietenie și respect artistic profund în această comunitate.

nicolae grigorescu, andreescu la barbizon, c. 1879

Nicolae Grigorescu, Andreescu la Barbizon, c. 1879

În portretul realizat de Grigorescu, Andreescu este prezentat într-o manieră realistă, cu trăsăturile sale grave, ușor melancolice, reflectând personalitatea sa introvertită și meditativă. Grigorescu, care era cunoscut pentru sensibilitatea și atenția sa la detalii, a surprins trăsăturile distincte ale lui Andreescu, evidențiindu-i privirea pătrunzătoare și concentrată.

Relația dintre Grigorescu și Andreescu a fost una de mentorat și învățare reciprocă. Deși Grigorescu era mai experimentat și avea deja o reputație solidă în momentul întâlnirii lor, l-a apreciat și încurajat pe Andreescu, care era mai tânăr și mai puțin cunoscut la acea vreme. Un fapt interesant este că, deși stilurile lor erau diferite – Grigorescu preferând peisajele luminoase și pline de viață, iar Andreescu având o abordare mai sobră și mai meditativă – cei doi au reușit să se influențeze reciproc.

O curiozitate legată de portretul lui Andreescu este că a fost realizat într-o perioadă de maximă creativitate pentru ambii artiști, când se dedicau picturii în aer liber, în pădurile de la Barbizon. Grigorescu a reușit să surprindă complexitatea personalității lui Andreescu, de la calmul său interior la intensitatea privirii, într-un mod care evidențiază atât măiestria sa tehnică, cât și profunzimea relației dintre cei doi.

Portretul lui Ștefan Luchian realizat de George Demetrescu Mirea

Un exemplu important de portret între pictori români este portretul lui Ștefan Luchian cu țigara, realizat de George Demetrescu Mirea în jurul anului 1906. La acea vreme, Luchian era unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați pictori români, fiind considerat fondatorul modernismului în arta românească, iar Demetrescu Mirea era un portretist consacrat, recunoscut pentru stilul său. Deși cei doi aveau abordări artistice diferite, legătura dintre ei a fost una de respect și admirație reciprocă.

george demetrescu mirea, portretul pictorului luchian, c. 1906

George Demetrescu Mirea, Portretul pictorului Lucian, c. 1906

Relația dintre Demetrescu Mirea și Luchian a fost una de prietenie, deși au avut abordări artistice foarte diferite. Luchian era un inovator, îndrăzneț în alegerea subiectelor și tehnicilor sale, în timp ce Demetrescu Mirea era mai conservator, aderând la tradițiile academice ale portretisticii. În ciuda acestor diferențe, Demetrescu Mirea a apreciat geniul lui Luchian și a dorit să-l surprindă într-o lumină autentică, fără idealizări, ceea ce face portretul cu atât mai valoros din punct de vedere artistic.

Portretul cu țigara a fost realizat într-o perioadă dificilă pentru Luchian, când boala sa avansase și îi afecta capacitatea de a picta. În ciuda acestei situații, Luchian nu a renunțat la arta sa și a continuat să lucreze, folosindu-și cu dificultate mâinile pentru a picta. Demetrescu Mirea a capturat această luptă interioară și fizică a prietenului său, creând un portret care reflectă atât fragilitatea, cât și forța lui Luchian.

În acest portret, Mirea îl surprinde pe Luchian într-o manieră extrem de realistă, țigara aprinsă între buze sugerând spiritul său boem și nonconformist. Luchian, reprezentat într-o postură relaxată, are o privire pătrunzătoare, melancolică, care sugerează atât intensitatea vieții sale interioare, cât și suferința fizică pe care o resimțea în acea perioadă din cauza sclerozei multiple de care suferea. Mirea a reușit să surprindă nu doar aspectul fizic al lui Luchian, ci și trăsăturile sale de caracter – pasiunea, determinarea și vulnerabilitatea unui artist care și-a dedicat întreaga viață artei.