Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Planurile de instalare a unor vitralii de artă contemporană în Catedrala Notre-Dame stârnesc indignare
vitralii notre dame de paris

Planurile de instalare a unor vitralii de artă contemporană în Catedrala Notre-Dame stârnesc indignare

O propunere de a instala vitralii contemporane în capetele laterale ale Catedralei Notre-Dame din Paris a stârnit indignare.

Vitraliile originale ale arhitectului Eugène Viollet-le-Duc nu au fost deteriorate în 2019, când catedrala a fost devastată de un incendiu, dar s-au făcut sugestii ca acestea să fie expuse într-un nou muzeu dedicat istoriei Notre-Dame și procesului recent de restaurare a acesteia.

Președintele francez Emmanuel Macron a anunțat pentru prima dată aceste planuri în timpul unei vizite la catedrală în 8 decembrie. El a spus că va iniția un concurs prin care va invita artiștii contemporani să prezinte proiecte pentru noi vitralii pentru șase dintre cele șapte capele de pe culoarul sudic al catedralei. Ideea a venit de la Laurent Ulrich, arhiepiscop de Paris, care a sugerat la Palatul Élysée că aceste noi lucrări ar putea fi o comandă de stat.

125.000 de persoane, împotrivă

O petiție online în favoarea păstrării ferestrelor originale la locul lor a fost semnată de peste 125.000 de persoane. Lansată de revista de artă online La Tribune de l’Art, scrisoarea deschisă susține că Viollet-le-Duc și-a imaginat Notre-Dame ca pe „un întreg coerent” și că vitraliile din ambulatoriu, cor și transept sunt completate în mod intenționat de ferestrele grisaille din capelele din naos.

„Aici există o căutare a unității arhitecturale și o ierarhie a spațiului care face parte integrantă din opera sa”, se arată în petiție. „Ce sens are să readucem catedrala la ultima sa stare istorică cunoscută (înainte de 15 aprilie 2019), cea a lui Viollet-le-Duc, doar pentru a priva clădirea de un element esențial pe care Viollet-le-Duc l-a dorit? Cine i-a dat șefului statului mandatul de a modifica o catedrală care nu-i aparține lui, ci tuturor?”.

„Dacă aceste ferestre ar fi înlocuite, ele ar sfârși cu siguranță în lăzi de depozitare”, se mai speculează în scrisoare, „pentru că expunerea lor în muzeu ar dubla de fapt scandalul mutării lor”.

Didier Rykner, fondator și editor al publicației La Tribune de l’Art, a publicat, de asemenea, un editorial în care sugerează că vitraliile contemporane ar fi binevenite în turnul nordic al catedralei, care are în prezent ferestre simple.

O propunere de înlocuire a vitraliilor originale din Notre Dame a fost respinsă în 2020. Ministrul francez al Culturii de atunci, Roselyn Bachelot, a susținut că ar încălca Carta de la Veneția, care oferă norme internaționale pentru conservarea clădirilor istorice, potrivit The European Conservative.

Imediat după incendiu, Macron a sugerat că turla distrusă ar putea fi înlocuită cu un „gest arhitectural contemporan”, al cărui design va fi găsit printr-un concurs internațional. Ideea s-a confruntat cu reacții vehemente și a fost în cele din urmă abandonată. Noul mobilier liturgic a fost proiectat de Guillaume Bardet și a fost dezvăluit anul trecut.

În timpul vizitei sale din decembrie pentru a verifica lucrările de restaurare, Macron a declarat, de asemenea, că progresele sunt în grafic pentru ca monumentul parțial reconstruit să se redeschidă pentru public în decembrie 2024, iar lucrările de reparații finale în curs de desfășurare ar trebui să continue până în 2028. De asemenea, a fost anunțat și noul Musée de l’Œuvre din Hôtel-Dieu.