Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Portret pierdut al actorului și activistului de culoare Paul Robeson, expus la Pallant House Gallery

Portret pierdut al actorului și activistului de culoare Paul Robeson, expus la Pallant House Gallery

Un portret al actorului, cântărețului și activistului pentru drepturile civile Paul Robeson, pictat în 1930 de artistul britanic Glyn Philpot, a fost redescoperit printr-o cercetare minuțioasă, după ce a fost vândut în urmă cu aproape 80 de ani sub titlul „Head of a Negro”.

Pictura, unul dintre portretele lui Philpot despre oameni de culoare, va fi expusă public la Chichester, West Sussex, începând cu 14 mai, în prima mare expoziție dedicată operei artistului în aproape 40 de ani.

paul robeson

Portretul lui Philpot îl înfățișează pe Robeson jucându-l pe Othello la Savoy din Londra în 1930, prima dată într-un secol când un actor de culoare a fost distribuit în rolul principal al tragediei lui Shakespeare.

Colega lui Robeson, Peggy Ashcroft, care a interpretat-o ​​pe Desdemona, a fost întrebată în mod repetat dacă o deranjează să fie sărutată de „un bărbat de culoare”. Răspunsul ei a fost: „Bineînțeles că nu mă deranjează. Nu văd nicio diferență în a fi sărutat de Paul Robeson și a fi sărutat de orice alt bărbat”, a spus ea pentru Daily Sketch în mai 1930.

Deși producția a primit recenzii mixte, performanța lui Robeson a fost apreciată. Philpot și-a dus nepoata să vadă piesa și apoi i-a invitat pe Robeson și pe soția lui la cină.

Tabloul, vândut în 1944

Biografia lui Philpot, un portretist al unei societăți de succes, care a fost ales în Academia Regală la vârsta de 23 de ani, menționează că Robeson i-a fost model, dar s-a crezut mult timp că pictura a fost pierdută. Simon Martin, directorul Galeriei Pallant House din Chichester, care va expune lucrarea, s-a străduit să o găsească.

Căutând prin imagini din arhive și baze de date de licitații, el a comparat un portret cu o fotografie a lui Robeson în costum de Othello. Familia lui Philpot vânduse tabloul în 1944, la câțiva ani după moartea artistului, sub titlul anacronic „Head of a Negro”. Ulterior, vândută din nou și acum într-o colecție privată, pictura a fost găsită cu ajutorul casei de licitații Christie’s.

Robeson, actor, avocat, cantăreț, activist politic

Pe lângă actorie, Robeson – fiul unui sclav fugar, care s-a născut în urmă cu 124 de ani, pe 9 aprilie – a fost un atlet, avocat, cântăreț și activist politic. A jucat pe Broadway și pe scene din întreaga lume, iar vocea sa de bas-bariton l-a făcut un star al înregistrărilor.

El a vorbit împotriva fascismului, colonialismului și rasismului. În timpul erei McCarthy a anilor 1950, pașaportul său american a fost revocat și 85 de concerte planificate anulate. Robeson a fost adus în fața Comitetului pentru activități antiamericane al Camerei și i s-a cerut să identifice membrii Partidului comunist și să-și recunoască calitatea de membru.

Philpot a realizat portretele poetului Siegfried Sassoon și al prim-ministrului Stanley Baldwin, alături de ale unor balerini, cântăreți de operă și actori. În mod neobișnuit în primele decenii ale secolului al XX-lea, el a creat și portrete sensibile ale oamenilor de culoare. Printre acestea se numărau cel al unui bărbat jamaican, Henry Thomas, care a fost subiectul mai multor portrete în anii 1930; al tenorului afro-american Roland Hayes; al unui interpret de cabaret din Martinica cunoscut sub numele de Tom Whisky și al unui boxer afro-american pe nume Joe.

Expoziția „Glyn Philpot: Flesh and Spirit” va fi deschisă la Pallant House Gallery din Chichester pe 14 mai