Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Prima operă de artă digitală a lui Frank Bowling, în centrul Londrei
arrival frank bowling londra piccadilly lights © frank bowling courtesy circa

Prima operă de artă digitală a lui Frank Bowling, în centrul Londrei

Prima operă de artă digitală a reputatului pictor britanic Sir Frank Bowling luminează Piccadilly Circus din Londra marcând încoronarea regelui Charles III, care va avea loc pe 6 mai, și a 75-a aniversare de la Windrush, anul acesta.

Nava HMT Empire Windrush a sosit în portul Tilbury la 21 iunie 1948, iar pasagerii săi au debarcat o zi mai târziu. Nava a transportat 492 de imigranți din Caraibe, mulți dintre ei veterani ai celui de-al Doilea Război Mondial. Nava și pasagerii săi au un statut simbolic, reprezentând începutul generației Windrush.

Lucrarea intitulată „Arrival”, un joc evocator de culori, este prezentată pe ecranele Piccadilly Lights care de obicei afișează reclame sau logouri ale unor mărci, în fiecare seară, la ora locală 20:23, până pe 30 iunie.

Din 2020, Institutul Cultural de Artă Contemporană Radicală (CIRCA) folosește Piccadilly Lights pentru a difuza noi opere de artă ale unor artiști celebri, astfel încât să poată fi admirate gratuit de trecători. Printre artiștii care au creat anterior lucrări pentru CIRCA se numără Douglas Gordon, Caroline Walker, Anne Imhof, Laure Prouvost, Shirin Neshat, Marina Abramović, Yoko Ono și Vivienne Westwood. Rețeaua globală de ecrane publice a organizației este în continuă creștere, iar lucrarea a apărut pe 4 mai și în Berlin, Milano, Seul, Los Angeles și Tokyo.

CIRCA invită telespectatorii care au o legătură cu generația Windrush să încarce pe site-ul său fotografii care să documenteze propriile povești, unele dintre acestea urmând să fie incluse într-un film special proiectat pe Piccadilly Lights, pe 22 iunie.

Combinație de două lucrări din anii 1970

„Arrival” este inspirată de mutarea lui Bowling din Guyana Britanică (în prezent Guyana) la Londra, în mai 1953, când avea vârsta de 19 ani. Una dintre primele lui amintiri definitorii este a sărbătorilor din tot orașul pentru încoronarea reginei, pe 2 iunie. Prin urmare, expoziția este programată atât pentru cea de-a 75-a aniversare a Windrush, vasul care a transportat migranți din Caraibe în Marea Britanie pentru a începe o viață nouă, cât și pentru încoronarea regelui Charles III.

Tonurile calde și evocatoare de portocaliu, roz și roșu ale lucrării sunt rezultatul unei încrucișări a două dintre celebrele tablouri cartografice ale lui Bowling, „Texas Louise” (1971) și „Australia to Africa” (1969-70).

„Sunt pictor în primul și în ultimul rând, dar experimentez mereu. Intenția mea este doar să folosesc culoarea și geometria pentru a crea ceva care să rețină atenția privitorului. Sunt convins că lumina vine din vopsea și asta este ceea ce caut”, a declarat Bowling pentru Artnet News. „Lucrul la «Arrival» a fost o oportunitate de a folosi culoarea și lumina într-un mod total diferit și de a adăuga ceva nou în lume”.

Frank Bowling a realizat picturile originale în timpul unei perioade în care a locuit la New York, când a devenit interesat de formele de hărți ștanțate ale Guyanei, Africii, Asiei și Australiei. Forma acestor hărți a devenit un cadru în cadrul căruia a explorat culoarea și geometria.

„Gândindu-mă la viața mea care s-a mutat din America de Sud la Londra, apoi la New York și la anii de deplasare peste Atlantic, să fac trimitere la aceste lucrări anterioare părea o mișcare evidentă”, a adăugat Bowling. „Tot aud că munca mea pare relevantă acum, dar nu știu. Ar fi interesant să aud ce părere au spectatorii despre ea. Îmi amintesc că Okwui Enwezor (curator nigerian, n.r.) spunea că mi-am început cariera de artist în anii ’50, într-un moment de tranziție globală, în care lumea devenise un loc nestatornic. Cred că există sentimentul că ne aflăm într-un alt moment de tranziție, de flux, de posibilități pentru ceva nou. Poate că acesta este motivul”.

Foto © Frank Bowling / CIRCA