Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Recomandările curatorial.ro pentru weekend

Recomandările curatorial.ro pentru weekend

Picturi și fotografie contemporane, ceramică din anii ’60 și tehnici grafice ilustrative sunt prezentate weekendul acesta pe simeze în București și curatorial.ro vă îndeamnă să le admirați.

Retrospectivă Márta Jakobovits, la MNAC

Muzeul Național de Artă Contemporană găzduiește la parter o retrospectivă Márta Jakobovits ce reunește lucrări din principalele etape ale creației sale, începând cu primele serii realizate în anii ‘60 și ‘70 până la cele mai recente, expuse acum pentru prima dată.

Opera Mártei Jakobovits, aparte în peisajul ceramicii contemporane, reprezintă una dintre cele mai complexe cercetări asupra materialelor și tehnicilor de ardere și turnare, de la modalități și materialități tradiționale, redescoperite și reinterpretate, la experimente asupra chimiei, temperaturii și limitele unor procedee.

Temele centrale ale creației sale sunt legate de apariția formei, de la intervenția minimă la materialul care reacționează la voința artistului, de apariția și evoluția semnului și a încărcăturii sale simbolice, în paralel cu descoperirea – și afirmarea – legăturii cu dublu sens dintre natural / material și spiritual.

Investigarea și experimentul constante rezultă în serii de lucrări ample, unele încă în lucru și aflate într-o permanentă reconfigurare. Expoziția cuprinde și o parte documentară, o serie de desene, de experimente cu hârtia manuală și tehnicile colajului și, de asemenea, o secțiune dedicată cercetării de laborator.

Francisc Chiuariu, la AnnArt Gallery

Expoziția „Pleci sau rămâi?” a lui Francisc Chiuariu este deschisă la AnnArt Gallery până la finalul lunii martie.

Personajul unic al acestei serii este o siluetă feminină, reluată obsesiv în fiecare lucrare și surprinsă invariabil într-un perimetru urban pustiu și tulburător, care evocă totodată un timp primordial, cataclismic, explică Gabriela Massaci, curatoarea expoziției.

„Cromaticul e transparent în descifrarea capitolelor de drum: plecăm cu cenușiuri tenebroase și albastruri severe, tăiate de rețele abia întrezărite, visate a fi poate plase de siguranță; roșurile sunt angoasante și sângerii până la diluție iar albul prăfos și tern al bucăților însorite din ‘oraș’ ascunde lumina, nu ne-o îngăduie cu adevarat”.

Povești și mecanica lemnului, la Elite Art Gallery

Expoziția „noi 2 | despre Povești și Mecanica Lemnului” este deschisă la Elite Art Gallery până pe 16 martie. Sunt prezentați în tandem doi autori a căror pasiune pentru povești și personaje fantastice este transpusă în tehnici grafice ilustrative de Anca Smărăndache și în obiecte tridimensionale cinetice, de Petre Staicu.

Situate în mare parte în zona oniricului, ilustrațiile Ancăi Smărăndache au ca punct de plecare opere din sfera literaturii, trecute prin filtrele propriilor preocupări, apelând în mod constant la recuzita amintirilor personale din care inserează asumat fragmente.

Exponatele create de Petre Staicu pot fi considerate sculpturi cinetice, ronde-bosse, dar și obiecte sau asamblaje, daca luăm în considerare multitudinea componentelor inserate: roți dințate, tije metalice, pârghii, șuruburi, cuie. Cele optsprezece lucrări fac parte integral din proiectul Automatonia.

Gravură germană, la Biblioteca Academiei Române

Zeci de gravuri ale pictorului german Albrecht Dürer sunt expuse în Sala „Theodor Pallady” a Academiei Române până pe 25 martie.

Expoziția „Albrecht Dürer. Gravura germană în secolul al XVI-lea“ cuprinde întreaga colecție de lucrări semnate Dürer deținută de Cabinetul de Stampe al Bibliotecii Academiei Române.

Dürer a contribuit decisiv la impunerea gravurii ca formă de artă. Sunt expuse 67 de gravuri pe metal și în lemn realizate de renumitul pictor și gravor german, alături de zeci de gravure aparținând discipolilor sau rivalilor săi artistici: Lucas Cranach, Hans Burgmair, Georg Pencz, Hans Sebald Beham.

Cinci expoziții de fotografie și pictură la Mogoșoaia

Palatul Mogoșoaia găzduiește, în mai multe spații ale sale, cinci expoziții de fotografie și pictură. Acestea pot fi vizitate până pe 28 martie.

În galeria Parter va fi deschisă expoziția „Palatul Mogoșoaia și alte imagini emblematice din Arhiva Fotografică Agerpres”, care prezintă aspecte din curtea palatului și de la diverse evenimente organizate aici, cea mai veche imagine care va fi expusă datând din anul 1951.

O expoziție a fotografului Octavian Bâlea, „O poveste despre nașterea fotografiei”, care cuprinde fotografii realizate pe plăci de sticlă și emulsie ortocromatică, precum și aparatură și tehnică fotografică de epocă, poate fi admirată tot la parter.

Alexandra Gogu prezintă, la galeria Foișor, expoziția de fotografie „Pandemic 101” – un jurnal vizual, după cum explică fotografa, o trecere în revistă a schimbărilor apărute în relațiile interumane, ca urmare a distanțării sociale impuse prin starea de urgență și, ulterior, prin starea de alertă.

Elevi ai Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din Bucureștii prezintă, la Cuhnie, expoziția de pictură intitulată „Lăzăriști în stil brâncovenesc”, iar galeria Ghețărie găzduiește proiectul expozițional „Experiment. Techne. Imagination” al artistei Maria Panțur.

Două abordări distincte pentru pictura în ulei

Primul vernisaj din 2022 la MNȚRplusC, spațiu aflat sub Cinema Muzeul Țăranului, va fi al expoziției „MMXXII” a artistului Gabriel Stoian și este programat să aibă loc în seara de 11 martie.

Pornind de la simpla grafie a unui an și de la superstiții, „MMXXII” reprezintă observația făcută de Gabriel Stoian unor banale acțiuni sau contexte, construind o imagine care are în codul ei încifrat mereu ceva echivoc și dual, mereu ceva tensionat.

Artistul practică majoritatea mediilor cu suport material din zona artelor vizuale, iar această expoziție e concentrată pe tehnica picturii în ulei, cu două abordări distincte, explică curatorul Horațiu Lipot – pe de o parte, un corpus de lucrări estetic încadrate rectangularului tipic de pânză sau lemn, figurative și încărcate de atmosfera ambiguă a unui poem de tip confesional, la limita interpretarii în sublim a unui eveniment real observat; pe de alta, condiția de expat a artistului e exprimată prin instalații picturale care se configurează în jurul motivului măștii.

Ignacio Uriarte, din nou la Gaep

Expoziția „Sequential Operations”, care cuprinde desene și instalații create de artistul Ignacio Uriarte, va fi vernisată la galeria Gaep pe 12 martie.

Cunoscut pentru lucrări realizate cu instrumente de birou și metode similare cu cele dintr-o companie, având rutina ca temă de interes, Ignacio Uriarte dezvăluie un ansamblu de desene monocrome la etajul galeriei, precum și trei instalații sculpturale la subsol.

În a doua sa expoziție personală la Gaep, artistul prezintă lucrări alb-negru, delimitându-se de culoare. Astfel, accentul cade pe spațialitate. Desenele lui demonstrează diferite moduri de a construi spațiul și pun în evidență caracterul sculptural al formelor create prin tehnici diverse.

Foto: lucrarea „Fiat Lux 2”, de Francisc Chiuariu