REPORTAJ – „Parisul lui Pallady”, în Casa Melik din strada Spătarului 22
La început de martie, intrarea în Casa Melik din strada Spătarului nr.22, ce găzduiește Muzeul „Theodor Pallady” în București, se face pe sub o cupolă de crengi golașe, iar aleea către intrare, proaspăt măturată, este mărginită de firave brândușe de primăvară. În stânga, vizitatorul este întâmpinat de statuia artistului. Câteva persoane au venit să vadă colecția Serafina și Gheorghe Răut, dar și expoziția „Parisul lui Pallady”, deschisă până la 3 aprilie.
Sub genericul „Pallady 150”, Muzeul Național de Artă al României organizează în această perioadă patru expoziții.
În casa cu cerdac închis de la etaj, având o arhitectură tradițională românească, cu scară interioară și acoperiș cu streașină lată, expoziția organizată într-o singură încăpere a muzeului redă Parisul din perioada prieteniei dintre Pallady și colecționarul Răut.
Pallady a locuit la Paris din 1923 până în 1940, când s-a întors în țară definitiv. Tot conținutul atelierului său a rămas în Place Dauphine și a fost donat de Gheorghe Răut acestui muzeu.
Drumurile lui Pallady, atmosfera anilor ‘30 din Paris pot fi reconstituite din schițele artistului român.
Toate lucrările fac parte din patrimonial MNAR, din colecții diferite
Expoziția „Parisul lui Pallady” prezintă o selecție din lucrările MNAR, din colecții diferite. O parte dintre acestea provin din donația pe care Gheorghe Răut a făcut-o statului român în anul 1968, cuprinzând cele 1.200 de piese aflate în apartamentul său parizian, inclusiv 800 de desene.
Prietenia lui Răut cu Pallady a început la Paris în 1924, cei doi fiind vecini în imobilul de secol XVII din Place Dauphine nr. 12, unde artistul ocupa mansarda cu două camere, iar bancherul restul imobilului.
Creion, acuarelă și tuș pe hărtie
Între lucrările aflate în expoziția de aici se află „Piața Saint-Germain-des-Pres din Paris”, creație în creion, acuarelă și tuș pe hârtie. A fost schițată de artist la masa cafenelei Les Deux Magots, pe care o frecventa, fiind un loc celebru de întâlnire pentru intelectualii și artiștii de pe malul stâng al Senei.
Pallady a folosit tonuri stinse, din familia ocrurilor și griurilor specifice Parisului.
„Vedere din Montparnasse”, în aceeași tehnică, reprezintă spațiul pe care urma să fie construit restaurantul La Coupole (inaugurat în 1927), văzut de la o terasă de peste drum (probabil La Rotonde, unde Pallady petrecea mai mult timp), potrivit descrierii din expoziție.
Tabloul „Alee cu bordeluri la Paris” poartă inscripția „petites maisons gros numeros” care desemnează un bordel. Pallady redă Parisul în spiritul simbolismului literar: vederi urbane viu colorate, alerte, pline de oameni, sau cadre aproape monocrome, cu arhitecturi colțuroase, ușor diforme, golite de orice personaj sau vitalitate. Lucrarea face parte din a doua cotegorie: artistul accentuează semnificația prin compoziție și cromatică.
Curți interioare la Paris, pescari pe Sena, Pont Neuf, Pont Saint-Michel, Biserica Saint-Jean-Baptiste de Belleville sunt alte peisaje surprinse de Pallady.
„Place Dauphine”, tablou din Colecția Serafina și Gheorghe Răut, a fost realizat în perioada când artistul a închiriat câteva încăperi la ultimul etaj al clădirii din Place Dauphine nr.12, care îi serveau și ca atelier. Piața este situată nu departe de Catedrala Notre-Dame și este renumită prin valoarea arhitecturală a clădirilor și prin vechimea ei. Peisajul este redat dintr-o perspectivă centrală ce se deschide pe vertical prin reliefurile clădirilor și prin contururile lor articulate care imprimă imaginilor un dinamism voalat.
Expoziția „Parisul lui Pallady” poate fi vizitată de miercuri până duminică, între orele 10.00 și 18.00, în casa din strada Spătarului 22.
Credit foto: curatorial.ro