Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Retrospectivă a sculptorului român Constantin Antonovici, la New York

Retrospectivă a sculptorului român Constantin Antonovici, la New York

O retrospectivă a sculptorului român Constantin Antonovici (1911 – 2002), care a fost asistent al lui Brâncuși, este prezentată la Westwood Gallery NYC sub numele „Modernism Mitic”.

Expoziția cuprinde lucrări de sculptură realizate în perioada 1942 – 1975.

Închis de naziști; apreciat de Brâncuși

Constantin Antonovici s-a născut şi a crescut în România. A urmat cursurile Academiei de Arte din Iași și s-a remarcat în anii 1930, pe când era student.

În debutul celui de-Al Doilea Război Mondial, a început un parcurs de şapte ani pentru a ajunge să îl întâlnească pe Constantin Brâncuşi, care locuia la Paris. În acest răstimp, a studiat cu Ivan Meštrovič, la Zagreb, şi a fost arestat de trupele SS şi întemniţat la Berlin, pentru că a refuzat să lupte de partea naziștilor.

Un medic din închisoare l-a ajutat pe Antonovici să obțină o eliberare supravegheată la Viena, unde a studiat la Academia de Arte, apoi, în Tirol, a aprofundat tehnicile sculpturii în lemn.

În 1947, Constantin Antonovici a plecat la Paris, unde a locuit şi a lucrat ca asistent al lui Brâncuşi în atelierul din Impasse Ronsin 11, ocupându-se de treburile zilnice ale atelierului, inclusiv participând la construirea unor socluri şi sculpturi. Antonovici a participat și la Salon des Indépendents (Salonul Independenţilor) de la Grand Palais, în 1950 şi 1951.

Înainte de a pleca de la Paris, Brâncuşi i-a scris o recomandare, datată 5 mai 1951, în care afirma: „Subsemnatul certifică faptul că dl. Antonovici are foarte mult talent şi este foarte muncitor”.

Atelier în cel mai mare oraș american, oferit pe viaţă

În 1951, Antonovici a emigrat în Canada, apoi s-a mutat la New York, unde a lucrat într-un atelier oferit pe viaţă de Catedrala St. John the Divine.

El a creat în această perioadă numeroase lucrări ecumenice, dar a continuat să creeze şi formele sale moderniste unice, amintind de copilăria lui, folclorul românesc şi timpul petrecut cu Brâncuşi.

„Modernism Mitic” include 14 sculpturi, precum şi documente inedite din Arhiva Antonovici. Sunt incluse eseuri, paşapoarte, fotografii de epocă, invitaţii la expoziţii, scrisori de la Casa Albă, muzee americane şi un jurnal care descrie cum sculptorul a interacţionat cu membrii SS. Este expusă şi o scrisoare de la David Lloyd Kreeger și Carmen Kreeger cu privire la achiziţia sculpturii „Pegasus” (1972), care se află în colecţia permanentă a Muzeului Kreeger din Washington DC.

expo cantonovici1

Curatorul expoziției ce poate fi vizitată până pe 23 decembrie este James Cavello.

Expoziţia este o colaborare între Westwood Gallery NYC şi Galeria Gertrude Stein, o importantă galerie de artă contemporană din New York, fondată în anii ’50. Una dintre expoziţiile sale faimoase a fost prima instalaţie al lui Yayoi Kusama în New York City, „Aggregation: One Thousand Boats Show”, în 1964.

Sursă text și foto: www.westwoodgallery.com