Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Simboluri în primul portret oficial pictat al regelui Charles III
portret regele charles iii, jonathan yeo

Simboluri în primul portret oficial pictat al regelui Charles III

Primul portret oficial pictat al regelui Charles III, semnat de Jonathan Yeo, a fost dezvelit la Buckinggham Palace și va fi expus în perioada 16 mai – 14 iunie la Philip Mould Gallery din Londra, iar de la finalul lunii august va fi găzduit de Drapers’ Hall, sediul Worshipful Company of Drapers, una dintre cele douăsprezece mari asociații istorice din capitala britanică.

Portretul, care depășește mărimea naturală a subiectului, măsurând 2,6mx2m, îl prezintă pe monarhul încoronat în urmă cu un an pe un fundal roșu, purtând uniforma Gărzilor Galeze. Yeo, care i-a mai pictat în trecut pe Tony Blair, David Attenborough și Malala Yousafzai, l-a înfățișat pe rege cu sabia în mână și cu un fluture care i se așează pe umăr.

Tabloul este unul dinamic. Culoarea roșie determină acest lucru, iar suveranul – după spusele lui Yeo – a fost mulțumit de rezultat.
Charles a fost avansat colonel de regiment în cadrul Gărzilor galeze în 1975. În pictură, roșul uniformei se estompează în fundalul roșu, punând și mai mult în evidență chipul regelui.

Portret desprins de trecut

Jonathan Yeo spune că a vrut ca pictura să fie diferită și să se desprindă de trecut. A urmărit să obțină ceva personal.

A decis să folosească unele elemente care apar în mod tradițional în portrete regale – ținuta militară, sabia -, dar a urmărit să obțină ceva mai modern, în special prin culoarea intensă și cu fluturele.

„În istoria artei, fluturele simbolizează metamorfoza și renașterea”, explică el, citat de BBC. Fluturele este de asemenea o referință la preocuparea îndelungată a regelui pentru mediul înconjurător, pentru cauze pe care le-a susținut în cea mai mare parte a vieții. Fluturele simbolizează frumusețea naturii și subliniază implicarea lui Charles III în proiecte de mediu.

Artistul a spus că regele a fost cel care a venit cu ideea, după ce au vorbit despre ocazia pe care o au să spună o poveste cu acest portret.

Patru ședințe în trei ani

Jonathan Yeo a început să lucreze la portret când Charles era încă Prinț de Wales, iar prima ședință a avut loc la Highgrove în iunie 2021. Regele a pozat de patru ori, câte o oră, și ultima ședință a avut loc la Clarence House în noiembrie 2023.

Yeo a punctat că regele „avea deja prezența și statura” în momentul în care a început el lucrul la portret, iar când a devenit rege acest lucru a fost accentuat, așa cum era de așteptat.

Regele Charles III a pozat în uniforma completă a Gărzii Galeze și a trebuit să stea sprijinit pe sabie timp de aproximativ 40 de minute de fiecare dată.

În timpul ședințelor, datorită interesului său pentru artă, regele Charles III a vrut să discute despre procesul de creare a lucrării și despre pensulele folosite. În plus, cei doi au vorbit despre cum a învățat să picteze și despre unele dintre tablourile din colecție.

În trecut, portretele regale aveau un rol important în manifestarea puterii și în proiectarea unei imagini. Ele făceau parte din instrumentele folosite pentru a asigura supraviețuirea monarhului. Unele dintre portretele memorabile sunt cele ale lui Henric al VIII-lea, realizate de Hans Holbein cel Tânăr, care fusese angajat ca artist al Curții. Au supraviețuit doar două lucrări.

Yeo a încercat în portretul făcut regelui Charles III să arate ambele părți ale monarhiei – realitatea și basmul. Portretul „reflectă exact cine este, tot ce reprezintă și prin ce a trecut”.

Lucrarea a fost comandată de Drapers’ Company, care de secole colecționează portrete regale.

Credit foto: Jonathan Yeo Studio