Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Un portret din 1837 al unui copil înrobit, ascuns timp de un secol de suprapictură, a fost restaurat și achiziționat de Met
portrete, belizaire

Un portret din 1837 al unui copil înrobit, ascuns timp de un secol de suprapictură, a fost restaurat și achiziționat de Met

Muzeul Metropolitan Museum of Art din New York a achiziționat un portret din secolul al XIX-lea în care apare o persoană înrobită, ajutând astfel la readucerea în atenție a unui tânăr de rasă mixtă care a fost scos din istorie – la propriu și la figurat – timp de peste 100 de ani. Tabloul va fi expus în această toamnă în aripa de artă americană a muzeului.

„Achiziția acestei picturi rare este transformatoare pentru Aripa Americană, reprezentând primul nostru portret naturalist al unui subiect de culoare cu nume, amplasat într-un peisaj din Louisiana – o lucrare care ne permite să abordăm multe absențe și asimetrii din colecție, pe măsură ce ne apropiem de marcarea a  100 de ani de la înființarea aripii, în 2024”, a declarat Sylvia Yount, curator la Met.

Opera, atribuită pictorului neoclasic francez Jacques Guillaume Lucien Amans

Pânza, intitulată „Bélizaire and the Frey Children”, datează aproximativ din 1837, când a fost comandată de Frederick Frey, un bancher și comerciant de origine germană care a locuit în Cartierul Francez împreună cu soția sa, Coralie D’Aunoy Frey, și familia lor. Pictura înfățișează trei dintre copiii cuplului – Elizabeth, Léontine și Frederick Jr. – și un adolescent înrobit pe nume Bélizaire.

Descoperirea identității lui Bélizaire a fost un proiect pasionant condus de colecționarul de artă din Louisiana, Jeremy K. Simien, care a apelat la istoria artei ca mijloc de a înțelege mai bine propriile origini familiale, fiind un creol din a noua generație de origine africană și europeană. El a văzut pentru prima dată o fotografie a picturii în 2013, într-un vechi lot de licitație care atribuia lucrarea fie lui Trevor Thomas Fowler, fie lui Theodore Sydney Moise. În cele din urmă a reușit să dea de urma pânzei datorită unui pont pe Instagram de la comerciantul de artă Taylor Thistlethwaite.

Se crede că pictura este opera pictorului neoclasic francez Jacques Guillaume Lucien Amans, care a lucrat în New Orleans de la sfârșitul anilor 1830 până în anii 1850. Recordul său la licitație este de 165.000 de dolari, stabilit în 2012 la Neal Auction Company din New Orleans, potrivit Artnet Price Database.

Vândut cu 7.200 de dolari la Christie’s New York

Portretul lui Frey arată o intimitate surprinzătoare între cei patru copii, sugerând că Bélizaire era un membru valoros al familiei, în ciuda statutului său de sclav. Însă, la un moment dat, la începutul secolului, cineva a pictat peste Bélizaire, nu numai că l-a șters din istoria familiei Frey, dar a și ascuns un exemplu rar din acea epocă de portret realist al unei persoane înrobite.

În 1972, stră-strănepoata lui Coralie, Audrey Grasser, a donat tabloul Muzeului de Artă din New Orleans. Conturul slab al unei a patra figuri din compoziție, a spus ea muzeului, reprezintă rămășițele portretului unei persoane înrobite.

Cu toate acestea, instituția a ales să nu facă nimic cu această informație. Tabloul a rămas în depozitul muzeului până în 2005, când a fost scos la licitație, fiind vândut pentru 7.200 de dolari la Christie’s New York.

„Cred că, în retrospectivă, a fost o greșeală, da, dar greșeli se mai întâmplă”, a declarat John Bullard, directorul muzeului la momentul vânzării, pentru The New York Times.

Cumpărătorul a fost un comerciant de antichități care a restaurat lucrarea, îndepărtând suprapictura care îl ascundea pe Bélizaire de vedere. Simien a cumpărat-o în 2021 pentru un preț nedezvăluit și a fost restaurată din nou de către conservatorul Craig Crawford. De asemenea, el a apelat la istoricul Katy Morlas Shannon din Louisiana, care a reușit să afle numele lui Bélizaire și anul nașterii, 1822, datorită înregistrărilor de recensământ.

Se pare că Bélizaire nu era rudă cu familia Frey – documentele de proprietate arată că familia l-a cumpărat pe băiat și pe mama lui, Sally, când acesta avea doar șase ani. Având în jur de 15 ani la momentul portretului, el a fost probabil îngrijitorul copiilor din tablou, dintre care niciunul nu a trăit până la vârsta adultă. Coralie Frey l-a vândut pe Bélizaire la Evergreen Plantation, iar despre viața lui după începutul Războiului Civil, în 1861, nu există înregistrări.

Tabloul ajunge la Met după ce a fost prezentat anul trecut într-o expoziție specială la Ogden Museum of Southern Art din New Orleans.

Foto credit: Ogden Museum of Southern Art