Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Natură   /  Jurnal montan – Culmea Pricopanului. Februarie în Munții Măcin
muntii macin culmea pricopanului iarna curatorial.ro

Jurnal montan – Culmea Pricopanului. Februarie în Munții Măcin

Seria „Jurnal montan” propune pentru februarie o drumeție mai puțin obișnuită pentru lunile de iarnă.

Pentru că în ultimele zile a nins foarte mult în zona de munte, iar sfatul salvamontului a fost să evităm zonele cu risc ridicat de avalanșă, echipa „Oameni pe munte” și curatorial.ro au ales o tură în Podișul Dobrogei, pe Culmea Pricopanului din Munții Măcin.

Munţii Măcin – o drumeţie de primăvară pe timp de iarnă

Luna mai este luna preferată de montaniarzi pentru drumeții în Munţii Măcin, pentru că atunci înfloreşte bujorul românesc şi vă puteţi întrece în a număra cât mai multe broaşte ţestoase dobrogene, iar dumbrăvencele cu penajul lor albastru şi prigoriile îmbrăcate în roşu, galben, verde şi turcoaz vor colora cerul de primăvară.

Pentru noi a fost o alegere datorată vremii neprietenoase din alte zone montane. A nins şi aici destul de mult, dar se anunţa o zi cu cer senin şi vânt domol, şi chiar dacă au fost temperaturi sub zero grade, realfeel-ul a fost unul pozitiv în majoritatea timpului.

un soare de primavara in miezul iernii curatorial.ro

Soare de primăvară în miezul iernii, credit foto: curatorial.ro

Când ne-am gândit la Măcin, deşi ştiam cât poate fi de frumos primăvara, nu ne-am aşteptat la o surpriză atât de plăcută. Acest munte mic, cu atitudine serioasă şi vârfuri ascuţite, ne-a încântat la fiecare pas, oferindu-ne privelişti largi către Depresiunea Măcin, Dunăre și Depresiunea Luncavița, chiar şi către orașele Galaţi, Brăila și Reni. Departe, ivindu-se din ceaţă, am întrezărit şi noul pod, aflat în construcţie.

privelisti imbracate in ceata curatorial.ro

credit foto: curatorial.ro

Izvorul Fântâna de Leac – un loc cu o poveste tristă

Din comuna Greci, judeţul Tulcea, am făcut dreapta spre Mănăstirea Izvorul Tămăduirii. De aici a început traseul nostru marcat cu bandă albastră, de la altitudinea de 40 m. Întâi am parcurs poiana de lângă mănăstire şi pădurea de salcâmi, unde se află şi o zonă de campare, apoi am oprit la Izvorul Fântâna de Leac.

manastirea izvorul tamaduirii start traseu curatorial.ro

Mănăstirea Izvorul Tămăduirii, start traseu, credit foto: curatorial.ro

Se spune că izvorul a apărut după ce o fată tânără a fost omorâtă şi apoi îngropată în dreptul unei stânci. A doua zi, din stâncă a început să curgă un izvor cu apă limpede și tămăduitoare. În prima vineri de după Paşte, când se sărbătoreşte Izvorul Tămăduirii, măcinenii participă la o slujbă ţinută la Izvorul de Leac.

troita de la izvorul de leac curatorial.ro

Troița de la Izvorul de leac, credit foto: curatorial.ro

Culmea Pricopanului şi primul vârf de pe traseu – Vârful Caramalău

După ce am trecut de Fântâna de Leac, am început urcuşul spre Culmea Pricopanului.

urcarea catre culmea pricopanului curatorial.ro

Drum către Culmea Pricopanului, credit foto: curatorial.ro

Niciun munte nu trebuie subestimat. Chiar dacă vârfurile trec cu puţin de 300 de metri altitudine, iarna se simte la fel ca pe oricare altul mai înalt.

Colţarii au fost o alegere inspirată. Deşi soarele a fost stăpânul zilei şi ne-a încălzit drumeţia şi sufletele, sus vântul nu a mai fost la fel de îngăduitor cu noi. De altfel, întregul peisaj de pe culme era îmbrăcat în gheaţă şi zăpadă, un adevărat palat de cleştar, amintind mai degrabă de un ţinut nordic, decât de calda Dobrogea.

taramul inghetat din dobrogea curatorial.ro

credit foto: curatorial.ro

Traseul marcat cu bandă albastră ne-a dus, încet și sigur, către primul vârf de pe traseu. Vârful Caramalău (277 m) este impunător prin modul în care sunt aşezate stâncile, dar şi prin crucea metalică de dimensiuni apreciabile, care poate fi vazută de jos de la mănăstire și chiar de pe şoseaua Măcin–Greci.

varful caramalau si crucea metalica de la varf curatorial.ro

Vârful Caramalau și crucea metalică, credit foto: curatorial.ro

Sfinxul Dobrogean şi Mâna lui Dumnezeu

Traseul de pe Culmea Pricopanului reprezintă un suiș și un coborâș neîntrerupt, printr-un peisaj schimbător şi uimitor cu fiecare pas.

La poalele Vrajului în dreapta potecii, își conturează chipul acoperit de gheaţă Sfinxul Dobrogean, neobservat de unii drumeți, fiind vizibil doar dintr-un anumit unghi. La stânga lui, Mâna lui Dumnezeu cu un deget îndreptat ferm către cer, ne îndemna să medităm la adâncimea albastrului de deasupra noastră.

sfinxul dobrogean acoperit cu gheata curatorial.ro

Sfinxul Dobrogean acoperit cu gheață, credit foto: curatorial.ro

Minuni ale naturii, aceste formaţiuni megalitice s-au format sub acţiunea vântului și a timpului, acum sute de milioane de ani, fiind martorii tăcuţi ai unor vremuri demult apuse. Spre deosebire de Sfinxul din Bucegi, cel de aici este mai asemănător cu cel egiptean, deoarece acesta are şi corp.

mana lui dumnezeu aratand catre albastrul infinit curatorial.ro

Mâna lui Dumnezeu, credit foto: curatorial.ro

Vârful Sulukul Mic, Sulukul Mare şi Pietrele lui Teo

Am coborât de la Sfinx în Şaua Şerparu (240 m), unde se află un loc de popas cu bănci şi mese din lemn, potrivite pentru călătorul obosit. Am continuat apoi urcarea către Vârful Piatra Râioasă (346m), printr-o mică pădure de salcâmi, de aici am coborât în şaua dintre vârfuri, apoi am urcat iar la Vârful Sulukul Mic (316 m).

varful sulukul mic curatorial.ro

Vârful Sulukul Mic, credit foto: curatorial.ro

varful piatra raioasa curatorial.ro

Vârful Piatra Râioasă, credit foto: curatorial.ro

Am întârziat mai mult decât ne-am așteptat, aşa că am parcurs în pas alert şeile. Am ajuns, într-un final, şi la uriaşul masivului Pricopanului, Vârful Sulukul Mare care atinge altitudinea de 370 de metri.

varful sulukul mare curatorial.ro

Vârful Sulukul Mare, credit foto: curatorial.ro

coborare de la surukul mare curatorial.ro

Coborâre de la Sulukul Mare, credit foto: curatorial.ro

După ce am trecut de vârf, am început coborârea spre Valea Şerparu, printr-o pădure de frasin, apoi printre stânci până la marcajul care ne ghida către monoliţii din granit erodat sau Pietrele lui Teo, ultimul punct de atracţie al treaseului nostru. Modul de eroziune al acestor blocuri este specific reliefului dezvoltat pe granite în „foi de ceapă”, adică în straturi subţiri, concentrice.

monolitii din granit erodat sau pietrele lui teo curatorial.ro

Monoliții din granit erodat sau Pietrele lui Teo, credit foto: curatorial.ro

Cei mai bătrâni munți din România

Parcul Național Munții Măcinului are o suprafață de aproximativ 26.000 de hectare, fiind cea mai veche formațiune geologică din țara noastră, a căror eroziune a avut loc cu câteva sute de milioane de ani în urmă.

Formați în timpul Orogenezei Hercinice, de la finalul Paleozoicului, acești munți au aspect de „inselberg” sau „munte-insulă”. Oferă pasionaților de geologie trasee superbe de geoturism, aceștia putând admira formațiuni de acum 300-500 de milioane de ani: granite gnaisice, șisturi, grauwackele, conglomerate, cuarțite, filite, diorite, etc.

Un ținut cu adevărat deosebit și mai puțin cunoscut aflat la 3-4 ore distanță de București, care merită vizitat în orice sezon. Uimeşte atât prin faună, flora, care poate fi comparată cu cea a insulelor Creta şi Corsica, prin relief, dar şi prin tradiţii şi istorie. Adăposteşte jumătate din flora şi din speciile de păsări din România, toate acestea pe o suprafaţă ce ar acoperi doar jumătate din Bucureşti.

Detalii tehnice ale traseului

Mănăstirea Izvorul Tămăduirii – Fântâna de Leac – Vârful Caramalău 277 m – Vârful Vraju 335 m –  Vârful Piatra Râioasă 346 m – Vârful Sulukul Mic 316 m – Vârful Sulukul Mare 370 m – Mănăstirea Izvorul Tămăduirii