Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Societate   /  Coreomanie – „Ramanenjana”, docu-ficțiune performativă despre „epidemia de dans” din Madagascar
ramanenjana work in progress

Coreomanie – „Ramanenjana”, docu-ficțiune performativă despre „epidemia de dans” din Madagascar

„Ramanenjana”, o docu-ficțiune performativă bazată pe evenimentele care au ajuns să definească „epidemia de dans” din 1863 din Madagascar, contribuind la răsturnarea regimului politic ce favoriza colonialismul, va avea premiera națională pe 14 aprilie, de la 19:30, la Centrul Național al Dansului din București (CNDB), urmată de o reprezentație pe 15 aprilie, la aceeași oră.

Evenimentul este precedat de premiera internațională, pe 9 aprilie, de la radialsystem, în Berlin, unul dintre cele mai titrate spații de artă contemporană din Europa.

Spectacolul docu-ficțiune, recomandat de curatorial.ro, este realizat de coregrafa Simona Deaconescu în colaborare cu coregrafa și activista culturală malgașă Gaby Saranouffi, având în distribuție performerii Haja Saranouffi, Simona Dabija și Maria Luiza Dimulescu.

Mii de oameni au dansat ca în transă timp de trei luni

„Ramanenjana” abordează una dintre cele mai mari „epidemii de dans” din lume, care a avut loc în 1863 în Madagascar, când colonialismul european își făcea simțită prezența pe insulă, iar Radama al II-lea, fiul reginei reginei Ranavalona I care a domnit 33 de ani, o succeda la tron și anula majoritatea reglementărilor stricte ale mamei sale împotriva ocupației străine și a creștinismului.

Evenimentul, descris ca un fenomen în care mii de oameni au dansat ca într-o transă din februarie până în mai, s-a încheiat brusc a doua zi după asasinarea de către nobili a regelui Radama al II-lea. Sufocat în somn, moartea acestuia a fost prezentată poporului ca o sinucidere, iar soția sa, care a preluat tronul, a încheiat o înțelegere cu nobilii și miniștrii malgași pentru a conduce țara prin colaborare cu guvernul.

Subiect tabu în Madagascar chiar și în zilele noastre, „Ramanenjana” este considerat în studiile științifice o coreomanie sau o isterie de masă, gest politic sau act de rebeliune prin dans împotriva colonialismului francez.

ramanenjana afis

Mărturii contradictorii despre dans, boală și revoluție

Spectacolul „Ramanenjana”, în care se vorbesc trei limbi și se comentează mărturii contradictorii despre dans, boală și revoluție, alătură și dezbate critic mai multe versiuni ale aceluiași eveniment istoric, chestionând rolul dansului în societate. Lucrând într-o colaborare strânsă cu etnomuzicologul și muzicianul Olombelo Ricky, pe texte ficționalizate inspirate din scrierile lui Andrew Davidson, William Ellis, Marc Finaz, Andrianjanfy, G. H. Stagg și Pierre de Vaissière, cele două coregrafe și echipa celor trei performeri explorează cu umor ritmul în cuvinte, gesturi, mișcări și sunete, în costume create de Cristina Milea.

Spectacolul „Ramanenjana” are o atmosferă futuristică, prin costumele concepute de scenografa română Cristina Milea, create prin tehnica de upcycling, în timp ce limbajul coregrafic, bazat pe o combinație între gesturi politice și dans african, pune sub semnul întrebării receptarea fenomenului Ramanenjana de către cultura vestică, de la un ritual de vindecare la un dans în masă care s-a răspândit ca o epidemie.

Îmbinând elemente performative și multimedia, realitate și ficțiune, documente de arhivă și mărturii contemporane, spectacolul are loc într-un cadru relaxat, deschis dezbaterii și discuției.

Acest nou spectacol, realizat sub mentoratul celebrei coregrafei franceze Mathilde Monnier, continuă cercetarea coregrafei Simona Deaconescu pe tema „epidemiilor de dans istorice”, o cercetare începută anul trecut cu „Coreomaniacii”, un spectacol despre epidemia de dans din Strasbourg din 1518, și care, în 2022, face parte din celebra selecție Aerowaves, destinată celor mai promițători 20 de tineri coregrafi din Europa.

„Ramanenjana”, în Africa de Sud, Mozambic și Madagascar

Conferințe dedicate „Ramanenjana” sunt programate la Centrul Național al Dansului București, pe 29 martie, la ora 19:30, unde vor participa Simona Deaconescu și Mathilde Monnier, și la Goethe-Pavilion, pe 12 aprilie, la ora 18:00, când autoarea spectacolului va face o prezentare specială.

Spectacolul „Ramanenjana” va mai fi prezentat în luna august în Durban (Africa de Sud) și Maputo (Mozambic) ca parte a selecției JOMBA! Contemporary Dance Experience și în lunile septembrie și octombrie în Antananarivo, Majunga și Diego Suarez (Madagascar), ca parte a selecției I’TROTA International Dance Festival.

„Ramanenjana” este un proiect cultural produs de Asociația Tangaj Collective, în co-producție cu Centrul Național al Dansului București și Forecast, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Cine este Simona Deaconescu

Simona Deaconescu este coregrafă română care lucrează interdisciplinar, la granița dintre spectacol, instalație și film. Ea examinează constructe sociale, între ficțiune și realitate, uneori cu ironie și umor negru.

A terminat studiile de licență și master la catedra de coregrafie a Universității Naționale de Teatru și Film din București. A primit bursa danceWEB la Viena (2014), Premiul Centrului Național al Dansului București (2016), a fost nominalizată ca Artistă Aerowaves în 2018 și 2022 și ca Springboard Danse Montréal Emerging Choreographer în 2019.

În ultimii doi ani, a fost artistă rezidentă ale proiectelor europene Moving Digits și Biofriction. În 2022, este Mentee Forecast și artist asociat al Centrului Național al Dansului București. Lucrările sale au fost selectate și prezentate în festivaluri de renume, scene de dans și teatru, cinematografe, galerii, muzee și situri arhitecturale, ajungând la publicul din Europa, America de Nord și de Sud. În 2014, a fondat propria companie de dans, Tangaj Collective, iar din 2015 este co-fondatoare și directoare artistică a Bucharest International Dance Film Festival.

Cine este Gaby Saranouffi

Gaby Saranouffi este dansatoare, coregrafă și directoare artistică la ITROTRA Art X Connection. Saranouffi trăiește și lucrează între Africa de Sud și Madagascar. A fost decorată cu Ordinul de Cavaler în Artă, Litere și Cultură de Guvernul Francez.

Saranouffi este una dintre cele mai influente pioniere ale dansului din Madagascar. A pus la punct un nou concept strategic de politică culturală care a adus beneficii oamenilor din Madagascar și a deschis porți pentru mulți artiști malgași.

În iulie 2020, a primit Standard Bank Ovation Award cu CORPS/BODY, coregrafiat împreună cu Moeketsi Koena. În calitate de promotoare a artei malgașe, Gaby Saranouffi și-a prezentat spectacolele în turnee extinse la nivel național și internațional, precum Asian Improvisation (KR), Tanz Im August (DE), Festival Montpellier Dance (FR) și Dance Umbrella Africa (SA). De asemenea, a predat la mai multe școli de dans prestigioase, inclusiv Conservatorul Național de Muzică și Dans din Paris, Conservatorul Regional din Insula Reunion și Conservatorul din Bern.