Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Societate   /  Două sute de ținute Chanel, într-o retrospectivă la V&A Museum
vogue may 01, 1938 portrait

Două sute de ținute Chanel, într-o retrospectivă la V&A Museum

Două sute de ținute Chanel create pe parcusul a șapte decenii vor fi expuse la Victoria and Albert Museum din Londra, unde retrospectiva va include povestea originii celebrului costum tweed și nu va trece cu vederea trecutul controversat al casei de modă din timpul războiului.

Aceasta este prima retrospectivă Chanel organizată de un mare muzeu britanic, scrie The Guardian. „Gabrielle Chanel: Fashion Manifesto”, deschisă pe 16 septembrie, a fost extinsă semnificativ față de versiunile organizate anterior la Paris și Melbourne. Dintre cele 200 de ținute expuse, 122 vor fi nou incluse. Curatoarea Oriole Cullen, care a condus și cea mai recentă expoziție de modă de succes a V&A, „Christian Dior: Designer of Dreams”, a declarat că echipa a „răscolit colecțiile internaționale pentru a găsi piese inedite, unele vechi de peste 100 de ani”.

Un deux-pieces din tweed roz purtat de actrița Lauren Bacall într-o vacanță la Biarritz în 1959 și un costum minimalist cu pantaloni negri din mătase, purtat de editorul de modă Diana Vreeland la New York, se vor număra printre ținutele expuse la Londra.

Noile adăugiri includ piese de epocă din garderoba personală a supermodelului de la mijlocul secolului trecut Anne Gunning, un subiect preferat al fotografului Norman Parkinson în anii 1950, care au fost donate la V&A de familia ei după moartea sa, în 1990.

Coco Chanel (1883 – 1971) a fost o admiratoare a frumuseții lui Gunning, încercând de mai multe ori să o distribuie în cadrul defilărilor sale de pe Rue Cambon. (Gunning, care prefera munca fotografică în detrimentul modelingului pe podium, a refuzat.) Cele șapte modele lăsate moștenire de Gunning, devenită mai târziu Lady Nutting, includ un costum cu fustă din tweed burgundy din 1954, cu guler și manșete din piele, cu pulover marinăresc tivit cu fundiță, și o rochie de seară fără bretele din dantelă neagră din 1956.

Cea mai veche piesă expusă, din 1916

Tristram Hunt, directorul V&A, a apreciat-o pe Chanel pentru că „a deschis calea către o nouă eleganță feminină, creând un cadru pentru modă care continuă să influențeze modul în care se îmbracă femeile de astăzi”.

bluză marinărească, chanel, 1916, foto nicholas alan cope

Chanel marinière blouse, 1916; foto – Nicholas Alan Cope © Chanel

Expoziția va acoperi cele șapte decenii din cariera lui Chanel. Cea mai veche piesă expusă va fi o bluză cu guler marinăresc din 1916, din jerseu de mătase, avangardistă prin simplitatea sa radicală, iar cea mai nouă, o rochie din lamé roz pal din ultima sa colecție din 1971.

Cea mai frumoasă uniformă din lume

Expoziția va scoate în evidență modul în care dragostea creatoarei de modă pentru Marea Britanie a jucat un rol cheie în devenirea costumului de tweed Chanel.

Pe parcursul unei lungi relații cu ducele de Westminster, ea s-a îndrăgostit și de tweedurile scoțiene pe care le-a împrumutat din garderoba acestuia pentru plimbările la țară și excursiile de pescuit. La întoarcerea în atelierul său din Paris, a îmbinat tweedul britanic cu eleganța franceză pentru a crea costumele sale clasice cu fustă, un look descris de Vogue în 1964 drept „cea mai frumoasă uniformă din lume”.

marie hélène arnaud in costum tweed din colecția chanel toamnă iarna 1959 © chanel

Marie Hélène Arnaud, în costum tweed din colecția Chanel toamnă-iarna 1959 © Chanel

Chanel în Al Doilea Război Mondial

V&A a precizat că expoziția nu va trece cu vederea controversatul dosar de război al creatoarei.

La începutul anilor 1940, o relație cu un agent al Gestapo i-a permis lui Chanel să aibă o existență confortabilă în Paris, locuind la hotelul Ritz.

În timp ce expoziția nu este biografică și se concentrează pe cariera de modă a lui Chanel, „o secțiune va analiza impactul războiului” asupra vieții sale personale și profesionale.

Coco Chanel ca antreprenor în domeniul modei va fi explorată în Invisible Accessory, o cameră dedicată parfumului Chanel No 5 și ambalajului acestuia. Cu sticla sa grosieră și numele discret, parfumul a fost „o extensie a viziunii sale asupra modernității”, a mai spus Oriole Cullen.

Credit foto: V&A Museum / Chanel / Nicholas Alan Cope / Roger Schall / Condé Nast / Shutterstock