Cel mai mare tablou de John Constable, transformat după conservare
Straturile de lac îngălbenit au fost îndepărtate cu grijă de pe suprafața unui tablou de John Constable ce reprezintă Waterloo Bridge, pentru a dezvălui noi detalii ale orizontului Tamisei de la începutul secolului al XIX-lea și un cer albastru strălucitor.
„The Embarkation of George IV from Whitehall: The Opening of Waterloo Bridge”, cea mai mare pictură creată de Constable, a fost transformată dramatic de tratamentul de conservare, a spus Sarah Maisey, conservator senior de la National Trust care a întreprins lucrările.
Experții au petrecut mai mult de 270 de ore îndepărtând mai multe straturi de lac îngălbenit, care ascunseseră și atenuaseră detaliile îmbarcării lui George al IV-lea din Whitehall: Deschiderea podului Waterloo, 1817.
„Au existat câteva teste anterioare care au arătat că această pictură ar răspunde foarte bine la îndepărtarea lacului, dar a fost o încântare deosebită să vedem calitatea îmbunătățirii”, a spus Maisey.
„Au fost provocări. A fost vopsit și lăcuit în diferite etape, așa că a trebuit să se avem grijă să ne asigurăm că solvenții utilizați pentru a subția și îndepărta straturile de lac nu au afectat și stratul de vopsea. Suntem încântați de rezultatul final”.
Constable, care a pictat în mare parte scene pastorale, se crede că a fost influențat de reprezentările lui Canaletto cu întrecerile pe apă din Veneția. Pictura arată barja regală și alte nave de pe Tamisa pe cale să plece spre deschiderea Podului Waterloo, care se află în fundal.
Pictorul, prezent când podul a fost deschis în 1817
Se crede că pictorul a fost prezent când podul a fost deschis de prințul regent, mai târziu regele George al IV-lea, la 18 iunie 1817. În 1942, podul a fost înlocuit cu o structură modernă din beton.
În epoca victoriană, panorama pe care Constable a pictat-o a fost transformată, dar Catedrala Sf. Paul – văzută în depărtare în spatele podului – a rămas vizibilă în ultimele două secole.
John Chu, curator senior de picturi și sculpturi la National Trust, a declarat: „Pictura lui Constable despre Waterloo Bridge, plină de fastul și culoarea vieții urbane, este un contrast semnificativ cu scenele liniștite de țară pentru care este mai cunoscut, cum ar fi The Hay Wain”. „Această descriere la scară largă a evenimentelor moderne și a metropolei londoneze a fost un punct de plecare al carierei sale”.
Pictura nu a fost niciodată expusă în timpul vieții lui Constable, rămânând în atelierul artistului până la moartea sa în 1837. A trecut prin mai multe mâini înainte de a ajunge la Anglesey Abbey din Cambridgeshire.
După lucrările de conservare, pictura a fost returnată pentru a fi expusă în biblioteca mănăstirii, unde panourile și rafturile sunt realizate din cherestea recuperată din grămezile primului pod când a fost demontat în 1936.
Credit foto: National Trust