
Cine a fost iubita ducesă a lui Goya
Artiștii din întreaga istorie au avut muzele lor preferate: Dante Gabriel Rossetti a avut-o pe Elizabeth Siddal, Salvador Dalí a avut-o pe Gala Diakonova, Francis Bacon l-a avut pe George Dyer, iar Frida Kahlo l-a avut pe Diego Rivera. Relația artist-muză nu este întotdeauna una romantică sau sexuală, dar este posibil ca aceasta să fi fost natura relației dintre artistul spaniol Francisco Goya, pictor al regelui și al curții sale, și María Cayetana de Silva, a 13-a ducesă de Alba.
María s-a născut în 1762 în familia aristocrației spaniole și și-a câștigat reputația pentru excentricitatea și farmecul ei, scriitorul Jean-Marie-Jerôme Fleuriot afirmând că María nu avea „nici un fir de păr pe cap care să nu trezească dorința”. Soțul ei, José Álvarez de Toledo, al 11-lea marchiz de Villafranca, a murit și a lăsat-o pe ducesă văduvă la 30 de ani. María a jelit-o la moșia sa din Andaluzia, iar Goya i s-a alăturat acolo.
Goya, cu 16 ani mai în vârstă decât ducesa, a devenit pictor de curte pentru Coroana spaniolă în 1786, iar o mare parte din portretele sale din următoarele două decenii s-au axat pe reprezentarea claselor superioare spaniole. Această perioadă a precedat o schimbare majoră pentru Goya, când a început să se inspire din violența la care a asistat în timpul ocupației napoleoniene a Spaniei în timpul Războiului Peninsular, iar lucrările sale au devenit mult mai întunecate și mai deschise din punct de vedere politic; nu s-a mai întors niciodată la Curtea Spaniei.

„La Maja desnuda”, Museo Prado
O relație romantică între Goya și María nu a fost niciodată dovedită, în ciuda aluziilor despre legătura lor din picturile și gravurile lui Goya despre ducesă.
În „The Black Duchess” (1797), în care María este în haine de doliu, ea poartă două inele, unul gravat „Alba” și celălalt „Goya”. Dacă a avea bijuterii personalizate cu numele posibilului tău iubit nu era suficient, ea arată cu degetul în jos, unde sunt scrise cuvintele „solo Goya”, sau „numai Goya”, ca și cum acel loc intim ar fi fost rezervat doar pentru el. Acest detaliu delicat a fost dezvăluit abia după o restaurare modernă. Goya a păstrat tabloul mult timp după moartea ducesei în 1802.
Cu doi ani mai devreme, Goya fusese însărcinat de soțul ei să o picteze pe Marìa, rezultând „The White Duchess” (1795), precum și un portret al lui José aşezat, care se află acum la Institutul de Artă din Chicago. O inscripție din „The White Duchess” a fost chiar prezentată ca fiind nu „Ducesei de Alba. De la Goya 1795”, ci mai degrabă „Ducesei de Alba, care aparține lui Goya”. Câinele Bolognese de lângă ea poate fi, de asemenea, un simbol romantic, reprezentând dragostea și loialitatea.
În 1958, MGM a lansat chiar și un lungmetraj despre o poveste de dragoste între cei doi, „The Naked Maja”, cu Ava Gardner.
Există îndoieli cu privire la o relație între María și Goya, deoarece nu există dovezi clare ale aventurii lor și s-a pus sub semnul întrebării dacă ducesa s-ar fi îndrăgostit de Goya, mult mai în vârstă și mai puțin atrăgător, care, de asemenea, se întâmpla să aibă un statut social inferior și o sănătate precară.
Cu siguranță, ar putea fi cazul ca îndrăgostirea să fi fost doar din partea lui Goya. În orice caz, sentimentele lui pentru ea par să fi fost intense. O poveste din 1795 arată cum ducesa i-a cerut lui Goya să se machieze pentru ea. Într-o scrisoare către un prieten, artistul a descris această experiență ca fiind mai importantă decât creația artistică, numind-o „cu siguranță o plăcere mai mare decât pictura pe pânză”.