Detalii ascunse într-o operă Gauguin ce nu a mai fost expusă de 120 de ani
Noi detalii au fost descoperite, cu ajutorul analizelor efectuate cu raze X, într-o operă de Paul Gauguin aflată într-o colecție privată de aproximativ 120 de ani, iar acestea, împreună cu lucrarea, sunt prezentate la Van Gogh Museum din Amsterdam până în 19 decembrie.
Cercetătorii muzeului olandez au analizat pictura „The Little Cat” din 1888 care îi este împrumutată dintr-o colecție particulară franceză, cunoscută anterior drept Gustave Fayet Collection.
Lucrarea a fost expusă cel mai recent în 1906, iar acum este prima dată când e prezentată împreună cu picturi realizate de Vincent van Gogh și Paul Gauguin în aceeași perioadă de schimburi artistice intense.
La 23 octombrie 1888, Gauguin i s-a alăturat lui Van Gogh în Arles, în sudul Franței. Cei doi artiști au petrecut împreună următoarele nouă săptămâni în „Casa galbenă”, unde Van Gogh își avea atelierul și unde visa să înființeze o nouă comunitate de artiști.
Amândoi au realizat acolo multe lucrări de artă și au purtat discuții profunde despre viitorul picturii moderne. Această perioadă a influențat mult modul în care ambii artiști s-au dezvoltat. Paul Gauguin a părăsit Arles la scurt timp după ce Vincent van Gogh și-a tăiat urechea în urma unei discuții aprinse cu el, în 23 decembrie 1888, punând astfel capăt brusc perioadei petrecute împreună.
Cei doi artiști au fost impresionați de lucrările celuilalt. Gauguin admira naturile moarte ale lui Van Gogh. Artistul olandez a lucrat la o versiune a celebrei sale „Floarea-soarelui” în timpul șederii lui Gauguin. La rândul său, Gauguin a început să lucreze la o natură moartă în care galbenul era culoarea dominantă.
Vincent van Gogh scria, într-o scrisoare către fratele său Theo, că Gauguin lucra la „o natură moartă mare cu un dovleac portocaliu și câteva mere și pânză albă pe un fundal și un prim-plan galben”. Nu este cunoscută o pictură care să corespundă exact descrierii lui Van Gogh, deși aceasta apare probabil într-un portret pe care Van Gogh i l-a făcut lui Gauguin: o pânză poate fi văzută în partea dreaptă a imaginii, cu un fundal galben și o formă sferică.
Originea „The Little Cat” și gândacul „sacrificat”
Acum, după o amplă investigație tehnică, inclusiv imagistica cu raze X, este considerat că „The Little Cat” făcea parte din lucrarea mare a lui Gauguin, inclusiv pentru că ea conține un dovleac pe fond galben.
Cercetătorii au descoperit că firele de pânză de pe laturile din stânga, de jos și de sus sunt întinse în forme arcuite. „Deformarea pânzei a fost cauzată de atașarea sa originală la rama de întindere, dar nu apare pe partea dreaptă. Acest lucru indică faptul că pânza a fost tăiată pe partea dreaptă, probabil chiar de Gauguin”, spun specialiștii muzeului.
Examinarea tehnică a dezvăluit o creatură care nu era pictată: rămășițele unui gândac din secolul al XIX-lea apar pe partea dreaptă a pânzei, ceea ce indică faptul că trebuie să fi fost în vopseaua cu care a fost creată lucrarea.
Ca în cazul picturii „The Bedroom/ Dormitorul” (1888), de Vincent van Gogh, analizată anul trecut la muzeul din Amsterdam, și aici au fost găsite urme de tipar.
Amprenta de ziar a fost descoperită și pe partea dreaptă a tabloului „The Little Cat”. Potrivit muzeului, în urmă cu mai bine de 100 de ani, pânza era lipită de o alta pentru a-i adăuga rezistență. În timpul acestui proces, ziarul a fost folosit pentru a proteja vopseaua. Doar câteva litere sunt perceptibile.
„The Little Cat” a fost achiziționată în 1906 de colecționarul de artă Gustave Fayet (1865-1925), iar opera a rămas de atunci în posesia familiei. Pe lângă operele lui Gauguin, Fayet a colecționat și multe picturi de Van Gogh.
Credit foto: Van Gogh Museum