Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
PORTRET – L.S. Lowry, poetul mulţimii industriale, designer de imagini genial și inventiv

PORTRET – L.S. Lowry, poetul mulţimii industriale, designer de imagini genial și inventiv

Laurence Stephen Lowry este prezent în licitația dedicată de Christie’s artiştilor britanici şi irlandezi din 22 şi 23 martie cu cinci lucrări, între care una dintre cele mai atractive vizual, „The Village Street”, are o estimare stabilită între 1 și 1,5 milioane de lire sterline.

christies lowry

Lowry este poetul mulțimii industriale, care se orientează aici către un subiect mai lejer: microcosmosul unei comunități sătești cu magazine și biserică, locuințe și copii care se joacă pe stradă. Se spune adesea că Lowry a pictat doar oameni solitari și singuratici, dar „The Village Street” dezminte acest lucru. Acestea nu sunt toate figuri izolate: aici avem căldura umanității, este prezentarea făcută de Christie’s.

old church lowry

„Old Church -Merthyr Tydfill” – L.S. Lowry

Oamenii se grăbesc la treburile lor sau se opresc și zăbovesc, vorbesc cu prietenii sau cunoscuții, se uită la ceva, au întâlniri. Se observă, în schimb, silueta solitară care se îndepărtează de privitor, în centrul tabloului, cu pas hotărât spre altercația care are loc lângă casa roz. Oamenii sunt de obicei curioși, iar acest bărbat, cu mâinile strânse la spate, vrea să știe ce se întâmplă mai sus, pe stradă. Această înțelegere a naturii umane este cea care caracterizează cele mai bune lucrări ale lui Lowry și este evidentă în „The Village Street”.

Lowry avea memorie bună şi imaginaţie vie

Lowry a spus că a pictat mai întâi clădirile și apoi figurile. El nu a fost în nici un sens un pictor obișnuit realist sau documentarist. Avea caiete pline de schițe, memorie bună și o imaginație vie. Actul de a picta a fost pentru Lowry un proces extrem de subiectiv, emoțional, iar acest lucru ajută la explicarea puterii ciudate pe care o exercită imaginile sale.

Deşi a pretins că a pictat doar ce a văzut, „The Village Street” a fost creat din imaginaţie.

„The Village Street” (Strada Satului) pare să existe la jumătatea distanței dintre genul de compoziție aglomerată pentru care a devenit atât de admirat, cum ar fi “Outside the Mill (The Meeting)” din 1928, și simplitatea radicală și goliciunea aproape abstractă a tabloului „Church Spire din Maryport” (1960).

 „The Village Street” nu este plină de figuri îndepărtate care se grăbesc, care merg la moară sau care participă la o întâlnire politică, și nici nu se reduce la câteva componente arhitecturale geometrice. Este un amestec blând de oameni și loc, de obicei plin de incidente, dar fără o narațiune deschisă.

Lowry a recunoscut în 1966 că atracția fabricilor și a mulțimilor era „pur picturală”. El a adăugat: „Am privit oamenii ca pe caracteristica principală și ca pe întregul fundal – decorul”.

Designer de imagini

lowry

Picturile lui Lowry devin şi mai remarcabile pe măsură ce le privești. A fost un designer de imagini genial și inventiv, un pictor profund, sofisticat, și un vizionar în sensul în care au fost William Blake sau Stanley Spencer. El s-a concentrat pe omul obișnuit și a fost nespus de fidel subiectului său, lipsit de sentimente și onest. Lowry și-a dezvoltat pentru prima dată viziunea extrem de individuală în timpul Primului Război Mondial și a început să se concentreze pe scenele cu mori, care au devenit atât de mult marca sa înregistrată după 1925. Până în 1935, data pentru „The Village Street”, s-a aflat în vârful creativității sale timpurii, pictând cu o fluență și o prospețime care era în întregime personală, dar încă nu fusese  recunoscută public.

Lucrarea de faţă, care nu a mai fost niciodată scoasă la licitaţie, a fost reprodusă în prima monografie dedicată lui Lowry, „The Discovery of. L.S. Lowry”, din 1951, de Maurice Collis: monografia conținea patru plăci color și douăzeci de plăci monocrome.

Cine a fost L.S. Lowry

Și-a petrecut aproape întreaga viaţă în calitate de preceptor de chirii

Născut în 1887 şi crescut la periferia Manchesterului, Laurence Stephen Lowry (1887-1976) a fost copil unic al familiei. Tatăl său era agent imobiliar şi mama pianistă aspirantă. Deși familia era din clasa de mijloc, dificultățile financiare au făcut ca aceștia să fie nevoiți să se mute în zona industrială insalubră din Pendlebury. Pentru a face rost de bani, Lowry a părăsit școala la 16 ani și a lucrat la o firmă de contabilitate. A fost preceptor de chirii.

Lowry a avut drept profesor un maestru impresionist

Având în vedere munca lui de zi cu zi și stilul aparent naiv al picturilor sale, s-a presupus mult timp că Lowry a fost autodidact. Acest lucru este departe de a fi adevărat: a urmat cursuri serale de pictură și desen la Salford School of Art și Municipal College of Art, unde a studiat cu impresionistul francez Adolphe Valette. „Nu pot supraestima efectul lui asupra mea”, a spus mai târziu Lowry despre el.

Lowry nu a adoptat niciodată o tehnică impresionistă sau o gamă de culori – el a susținut adesea că folosește doar cinci culori: vermilion, negru fildeș, albastru prusac, galben ocru și alb plumb. Totuși, ceea ce a împărtășit cu impresioniștii a fost pasiunea pentru a surprinde viața modernă într-un peisaj urban.

Astăzi, Lowry este renumit pentru scenele sale aglomerate din nordul industrial englez, completat de mori care se profilează, fabrici impunătoare, coșuri fumegânde și rânduri masive de muncitori. „Ambiția mea a fost să pun scena industrială pe hartă pentru că nimeni (înainte) nu a făcut-o serios”, a spus el.

Lowry a fost un portretist mult subestimat

Peisajele urbane ale lui Lowry sunt populate de figuri minuscule, stilizate, numite adesea „bărbați de chibrituri”, dar, de la mijlocul până la sfârșitul anilor 1930 el a început să picteze oamenii într-un mod foarte diferit, producând o serie de portrete bântuitoare.

a man walking

„A Man Walking” – L.S. Lowry

Nu este clar dacă subiecții săi erau oameni reali: Lowry pare să-și fi amestecat propriile trăsături cu cele ale bărbaților și femeilor care treceau pe stradă. S-a spus că starea de spirit destul de întunecată a acestor imagini a fost influențată de moartea tatălui său în 1932 și de boala de lungă durată a mamei sale imobilizate la pat, cu care Lowry încă locuia.

a woman standing lowry

„A Woman Standing” – L.S. Lowry

A lucrat ca ca „observator de foc” la Manchester în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. În timpul bombardamentului, Lowry s-a oferit voluntar două sau trei nopți pe săptămână ca supraveghetor de incendiu pe acoperișul magazinelor universale din Manchester, cum ar fi Debenhams și Lewi’s. Distrugerea provocată de Luftwaffe a transformat peisajul orașului, iar acest lucru a fost reflectat în mod corespunzător în picturile lui Lowry.

Lowry a iubit fotbalul

Lowry a fost suporter al echipei de fotbal Manchester City şi urmărea regulat meciurile de acasă. A pictat şi mai multe pânze cu fani în drum spre stadion sau de la meci. În faimosul său tablou din 1949 „The Football Match”, care a fost vândut cu 5,6 milioane de lire sterline, în mai 2011 la Christie’s Londra, privitorul are parte de o vedere panoramică nu doar a suporterilor şi terenului, ci şi a caselor şi fabricilor de dincolo.

Lowry a fost fascinat de mare

Lowry a început să meargă la mare de mic, în vacanţele familiei în locuri precum Rhyl în Ţara Galilor. „Întotdeauna mi-a plăcut marea”, a spus el mai târziu. Lowry a pictat numeroase peisaje marine în anii ‘40, ‘50 şi ‘60.

Artistul său favorit a fost Dante Gabriel Rossetti

În 1948, pe când a început să câştige bani ca Pictor, Lowry s-a mutat în satul Mottram din Longdendale, lângă Manchester. A început să colecţioneze lucrări ale artiştilor pe car eîi admira, în special pe cele ale lui Dante Gabriel Rossetti. Lowry chiar a înfiinţat o “Societate Rossetti”, al cărui prim preşedinte a fost. „Nu există nimeni ca Rossetti”, pretindea Lowry. „Femeile lui sunt foarte minunate”.

A refuzat titlul de cavaler

A avut prima sa expoziție personală la Londra în 1939, la Galeria Lefevre din Mayfair. A fost ales academician regal în 1962 și a servit ca tutore vizitator la prestigioasa Slade School of Fine Art. În 1968, lui Lowry i-a fost oferit chiar titlul de cavaler, dar a refuzat. „Toată viața mea m-am simțit cel mai puternic împotriva distincției sociale de orice fel”, i-a spus el prim-ministru de la acea vreme, Harold Wilson.

Viața pictorului a fost povestită în filmul „Mrs. Lowry and Son” (Doamna Lowry și fiul) din 2019, în care personajele principale sunt interpretate de actorii Vanessa Redgrave și Timothy Spall.

Citiți și: Cei mai importanți artiști britanici și irlandezi ai secolului XX, în licitație la Christie’s Londra

Credit foto: Christie’s