Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  DOCUMENTAR – Sotheby’s, cea mai veche casă de licitații lider mondial
Sothebys în Monaco

DOCUMENTAR – Sotheby’s, cea mai veche casă de licitații lider mondial

Sotheby’s, înființată la Londra, în 1744, este cea mai mare și mai veche casă de licitații lider mondial, unde sunt tranzacționate obiecte de artă și de lux.

Cu specialiști din 40 de țări și 44 de departamente, inclusiv artă contemporană, modernă, impresionism, mari maeștrii, bijuterii și obiecte decorative, Sotheby’s organiza înainte de pandemie peste 600 de licitații pe parcursul unui an, atât cu prezență fizică, cât și online.

Baker, Leigh și Sotheby

Sotheby’s a fost fondată de Samuel Baker, antreprenor, redactor de ocazie și vânzător de carte. El a organizat prima sa licitație sub nume propriu, pe 11 martie 1744. Totalul acesteia a fost de 826 de lire sterline.

În 1767, Baker a făcut un parteneriat cu George Leigh, licitator înăscut. După moartea acestuia, moștenirea sa a fost împărțită între Baker și nepotul lui Leigh, John Sotheby, a cărui familie a rămas implicată în afacere mai mult de 80 de ani.

În primii o sută de ani, casa de licitații a gestionat toate bibliotecile vândute la licitație, inclusiv ale contelui de Sunderland, Hopetoun și Pembroke și ale ducilor de Devonshire, York și Buckingham, iar după moartea lui Napoleon, și cărțile acestuia aflate în insula St. Helena.

Compania s-a extins de la preluarea ei de către familia Sotheby, ajungând să vândă printuri, monede, medalii și antichități.

Numele companiei a fost schimbat în Wilkinson and Hodge, după ce contabilul John Wilkinson a devenit partener și, după moartea ultimului membru al familiei Sotheby (1861), l-a promovat pe Edward Grose Hodge. Sub acest nume, casa de licitații a activat până în 1924.

Recorduri și abordări noi

În epoca interbelică, au început vânzările de artă plastică și fotografie. Compania a cunoscut numeroase modificări la nivel de conducere și și-a extins aeralul de activitate.

Astăzi, Sotheby’s – cu 80 de birouri în lume – este sinonimă cu inovația. Pe lângă licitații, oferă oportunități de vânzări private și consiliere.

Un nou capitol a început în 2019, când, după 31 de ani de când a devenit companie publică, Sotheby’s a fost cumpărată de Patrick Drahi, antreprenor în domeniile media și telecomunicații.

Anul 2019 a însemnat și a 275-a aniversare a primei licitații a companiei. În tot acest răstimp, Sotheby’s a bifat mai multe premiere: este prima casă de licitații care a deschis birouri peste Atlantic – în 1955, în America, și prima care a organizat licitații în Asia (1973); a fost cea care a promovat formatul „Evening Sale”, în 1958, element de bază în prezent pentru piața de artă; și a fost prima care a folosit transmisiune prin satelit pentru a permite depunerea simultană de oferte din Londra și New York (în anii 1960).

O licitație Sotheby’s din anii 1970 este considerată punctul de la care a fost transformată piața de artă modernă. Atunci au fost licitate prima dată lucrări ale unor artiști în viață ca Jasper Johns, Andy Warhol și Robert Rauschenberg.

Tot la Sotheby’s a fost vândută prima lucrare de artă cu peste 100 de milioane de dolari  – „Garçon à la pipe”, de Pablo Picasso, în 2004. Aceasta a fost adjudecată la New York contra sumei de 104,2 milioane de dolari. La Londra, „The Massacre of the Innocents”, de Rubens, a obținut prețul de 49,5 milioane de dolari, în 2002, record pentru un tablou al unui vechi maestru.

Cifra de afaceri a companiei a fost, în 2021, de 4,4 miliarde de dolari, cu circa 2 miliarde mai scăzută față de anii dinaintea pandemiei, însă cea mai mare dintre casele de licitații din lume.