Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Expoziție „la patru mâini” Warhol – Basquiat, la Fundația Vuitton din Paris
andy warhol jean michel basquiat

Expoziție „la patru mâini” Warhol – Basquiat, la Fundația Vuitton din Paris

Complicitatea inedită dintre simbolul pop art Andy Warhol, pe când avea 54 de ani, și artistul emergent de culoare Jean-Michel Basquiat, la 22 de ani, supranumit „copilul radiant”, care a luat naștere în octombrie 1982, va duce la crearea a 160 de pânze realizate la „patru mâini” între 1983 și 1985, dintre care 70 vor fi prezentate, începând din 5 aprilie, la Fundația Vuitton din Paris.

„Este cu siguranță cea mai de succes colaborare din istoria artei, niciodată egalată la acest nivel și în acest interval de timp”, a declarat pentru AFP Dieter Buchhart, specialist în Basquiat și curator principal, despre expoziție, „prima retrospectivă mondială de această amploare Warhol/Basquiat la patru mâini”.

300 de lucrări și documente

O serie de tablouri aparțin, de fapt, unor privați și nu au fost niciodată reunite într-un număr atât de mare, precizează Suzanne Pagé, comisar general și director artistic al fundației.

Sunt prezentate aproximativ 300 de lucrări și documente, printre care, pe lângă formatele foarte mari ale celor doi, o serie de fotografii cu artiștii realizate de Michael Halsband, lucrări de Keith Haring, Jenny Holzer și Kenny Scharf, precum și colaborări cu Francesco Clemente.

Dramele, violențele poliției și rasismul se intersectează cu nebunia consumeristă, cultura populară și imaginile pop, toate legate de semne, graffiti, simboluri, litere și cifre.

Keith Haring a considerat această muncă „la patru mâini”, inspirată de colaborarea muzicală, de „conversația în pictură”, de „respect”, de „generozitate și încredere, dar și de competiție”.

Un tablou uriaș de 10 metri lungime, intitulat „African Masks”, un amestec de măști și figuri reale – o aluzie probabil la o expoziție la MoMA la acea vreme despre primitivism și modernitate – face parte, potrivit lui Pagé, „dintre cele mai de succes, așa încât nu mai distingem cine a făcut ce, așa cum spunea însuși Warhol”.

„Warhol, obosit fără îndoială de portretele lumești pe care le făcea în serigrafie și preocupat de tot ce se întâmpla în lumea artei din New York, trebuia să participe la această energie extraordinară”, insuflată de Basquiat și de grupul său de prieteni.

„Copilul Radiant” l-a făcut să ia din nou pensula și să lucreze „ca un nebun”. Dacă nimeni nu a putut asista pe rând la intervențiile pe pânze, la „fabrica” lui Warhol sau în atelierul lui Basquiat, „știm că Warhol a lucrat mai întâi la fundal, pe format mare, a fixat liniile de forță și logo-urile”.

Expoziția se încheie cu o lucrare monumentală neexpusă în timpul vieții celor doi artiști, „Ten punching bags”, zece saci de box suspendați și aliniați care dezvăluie apropierea lor de moarte: pe fiecare dintre saci, chipul lui Iisus inspirat de „Cina” lui Leonardo da Vinci, desenat de Warhol, care era credincios, având scris cuvântul „Judecător” și o coroană de spini, adăugată de Basquiat.

Warhol a murit în urma unei operații în 1987. Basquiat, anul următor, la 27 de ani, din cauza unei supradoze.

Expoziția „ Basquiat × Warhol, à quatre mains” va fi deschisă până la 28 august.