Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Femei în artă – Gabriele Münter, esența lucrurilor prin pictura spontană
gabriele munter, autoportret, museo nacional thyssen bornemisza, madrid © dacs 2022

Femei în artă – Gabriele Münter, esența lucrurilor prin pictura spontană

Gabriele Münter, membru fondator al The Blue Rider, grupul de artă aflat în centrul expresionismului german, a dezvoltat o metodă de pictură spontană ce capta esența lucrurilor.

Născută la Berlin, în 1877, într-o familie protestantă, Münter a urmat, în ciuda obstacolelor, cursurile școlii progresiste Phalanx din München, unde a studiat sculptură și tehnici de xilogravură.

În 1902, a început o relație profesională și personală de mai bine de un deceniu cu directorul acestei școli, Wassily Kandinsky. Au călătorit împreună și, în 1908, au descoperit satul bavarez Murnau, unde Münter și-a cumpărat mai târziu o casă. Ea a ajutat la înființarea grupului de avangardă Neue Künstlervereinigung (Noua Asociație a Artiștilor), cu sediul la München, în 1909, iar doi ani mai târziu, împreună cu Kandinsky și alți câțiva artiști, a părăsit grupul pentru a forma Der Blaue Reiter (The Blue Rider).

gabriele munter kandinsky si erma bossi la masă, schloßmuseum murnau © dacs 2022

Gabriele Münter, „Kandinsky și Erma Bossi la masă”, Schloßmuseum Murnau © DACS 2022

Münter și Kandinsky au plecat în Elveția, în timpul Primului Război Mondial, dar, din cauza naționalității sale rusești, Kandinsky a fost considerat străin inamic și a fost nevoit să se întoarcă la Moscova, potrivit National Museum of Women in Arts. Ea a călătorit la Zurich, apoi în Scandinavia. La scurt timp, Kandinsky a obținut divorțul mult dorit de prima lui soție, dar nu s-a căsătorit cu Münter, ci cu o altă femeie.

Intensitatea culorilor și forme îndrăznețe

Gabriele Münter, după o perioadă de relativă inactivitate artistică în timpul războiului, s-a întors la Murnau la finalul anilor 1920 și a reînceput să picteze serios. A continuat să lucreze în maniera foarte stilizată de la începutul carierei ei, punând accent pe forme simplificate și pe utilizarea expresivă a liniei și a culorii.

„Tablourile mele sunt toate momente de viață. Mă refer la experiențe vizuale instantanee, în general notate foarte rapid și spontan. Când încep să pictez, este ca și cum aș sări brusc în ape adânci și nu știu niciodată dinainte dacă voi fi capabilă să înot”, spunea odată Münter.

De-a lungul vieții, stilul ei predominant a fost cel figurativ: interioarele, naturile statice, portretele și peisajele pictate sunt caracterizate de intensitatea culorilor și de formele îndrăznețe, simplificate până la esența lor pură.

Gabriele Münter (1877 – 1962) va fi unul dintre protagoniștii expoziției „Expresionists”, deschisă anul acesta între 25 aprilie și 20 octombrie, la Tate Modern din Londra. Una dintre mișcările artistice radicale și experimentale de dinaintea Primului Război Mondial a fost The Blue Rider, cu sediul la München și inspirată în peisajele din zonă. Münter și Wassily Kandinsky sunt văzuți ca figuri cheie în acest grup care a căutat sentimentul în culoare și a găsit drum spre arta abstractă.

Imagine principală: Gabriele Munter, autoportret, Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid © DACS 2022