Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Femei în artă – Lorraine O’Grady, artistă conceptuală militantă pentru recunoașterea creației femeilor de culoare
lorraine ogrady, portret, 2014

Femei în artă – Lorraine O’Grady, artistă conceptuală militantă pentru recunoașterea creației femeilor de culoare

Lorraine O’Grady, artistă conceptuală, traducătoare și critic muzical, cunoscută pentru lucrări devenite esențiale care au schimbat limitele gândirii occidentale, a militat întreaga carieră pentru acceptarea și includerea perspectivelor artiștilor de culoare, în special ale femeilor.

Și-a creat, pe parcursul a patru decenii, avataruri prin care și-a exprimat concepțiile și nemulțumirile. Cel mai cunosctut este Mlla Bourgeoise Noire, prezentat în 1980, iar cel mai cunoscut, The Knight sau Lancela Palm-and-Steel, introdus scenei artistice începând cu 2021, la Brooklyn Museum, și prezentat amplu în primăvara acestui an.

Născută în 1934, în Boston. O’Grady a studiat economie și literatură la Wellesley College și la University of Iowa Writers’ Workshop înainte de a deveni artistă la vârsta de 45 de ani.
După cariere de succes, printre altele, ca analist de informații guvernamentale, traducător literar și comercial și critic muzical, a expus prima dată la vârsta de 45 de ani. Mai târziu, lucrările ei feministe au fost expuse la scară largă, în special în New York și în Europa.
A produs fotografii, colaje și performance-uri și a scris frecvent, pe teme care variază de la propriile lucrări la „Olympia” a lui Édouard Manet, de la feminism la suprarealism, de la muzica rock la propria biografie.

ogrady, girlfriends times two 1983 2009

Lorraine O’Grady, „Art Is. . . (Girlfriends Times Two)”, 1983/2009 © Lorraine O’Grady/ Lorraine O’Grady Trust

Un performance cutremurător

Într-o seară din 1980, O’Grady și-a părăsit apartamentul purtând o rochie de seară realizată din 180 de perechi de mănuși albe și a luat cu ea un bici alb cu crizanteme albe. Ea se îndrepta spre o petrecere la Just Above Midtown, spațiu artistic din Manhattan dedicat avangardei artistice de culoare.

Aflată în galerie, a ridicat biciul pe care îl numea „biciul care a făcut plantațiile să se miște”, referire la stăpânii de sclavi de pe plantațiile din sud, și și-a aplicat 100 de lovituri. În același timp, recita poeme protestatare – cu trimitere la excluderea negrilor din mainstream-ul artei newyorkeze, dar și față de artiștii de culoare care, în opinia ei, își compromiteau identitatea pentru a realiza lucrări care să fie pe placul curatorilor și publicului alb. Mănușile albe care îi acopereau corpul reprezentau operele rezultate din acest sistem ca „artă cu mănuși albe”.

o'grady, ca mlle bourgeoise noire

O’Grady, ca Mlle Bourgeoise Noire, credit: Itsjoshporter, commons.wikimedia.org

Prin acest performance, Lorraine O’Grady a prezentat în premieră în lumea artei personajul fictiv Mlle Bourgeoise Noire sau Miss Black Middle-Class, o temperamentală regină a frumuseții din anii 1950.

Artista a explicat ce a inspirat personajul: declarația mișcării futuriste de la începutul anilor 1900 că arta are puterea de a schimba lumea.

Personajul a fost generat de furia lui O’Grady față de rasismul și sexismul care dominau atunci lumea artei, precum și de propria sa relație complexă cu rasa. Fiica unor imigranți jamaicani, a fost crescută într-un mediu privilegiat care contrasta cu ceea ce ea descria drept „cultura clasei muncitoare de culoare din cartier” și cu poziția dezavantajată a negrilor în societatea americană.
Prin Mlle Bourgeoise Noire, ea a exprimat conflictele din propria identitate și, în același timp, după cum a declarat, „a invadat vernisajele de artă pentru a le spune oamenilor ce gândește”.

În 1981, O’Grady a interpretat rolul Mlle Bourgeoise Noire și la o recepție la New Museum of Contemporary Art din New York. Ea a protestat atunci față de faptul că niciun artist de culoare nu a fost inclus în expoziția prezentată în acea seară.

Lorraine O’Grady a murit, la New York, în 13 decembrie 2024, la vârsta de 90 de ani.

Fotografie principală: Lorraine O’Grady portret © Lorraine O’Grady/ Lorraine O’Grady Trust