Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Femei în artă – Milly Thompson, membră a provocatorului colectiv BANK şi pictoriţă a senzualităţii femeilor de vârstă mijlocie
milly thompson

Femei în artă – Milly Thompson, membră a provocatorului colectiv BANK şi pictoriţă a senzualităţii femeilor de vârstă mijlocie

Milly Thompson (1964 – 2022) a jucat un rol activ în arta britanică în ultimii 20 de ani, atât ca membră a grupului de artiști BANK, cât și ca pictor, scriitoare și performer independent. Prin toată munca ei, ea a transmis un puternic sentiment de furie.

BANK a apărut la începutul anilor 1990, într-un moment în care arta contemporană începea să fie apreciată în Marea Britanie și, în special, la Londra, ca cea mai la modă formă de artă dintre toate.

Activitățile frenetice și provocatoare ale grupului, de la publicația tabloidă BANK, cu titluri precum „Galeriile deținute de oameni bogați – Șoc”, până la serviciul său FaxBack, însemnau o prezență constant iritantă într-o lume a artei din ce în ce mai necritică și era un antidot pentru mass-media din ce în ce mai preocupate la stilul de viață al așa-numiților tineri artiști britanici care se dezvoltau la acea vreme.

Așa cum spunea Thompson într-un interviu din 2013, „Cred că BANK a simțit epoca viitoare și, deși nu am putut cunoaște forma acesteia… „profesionalizarea” tot mai mare a acesteia, tinerii artişti britanici începeau să atragă prețuri mai mari decât au atras Helen Chadwick sau Tony Cragg sau Richard Wentworth vreodată în anii 1980. Aveam sentimentul că ceva urma să se schimbe și cred că lucram la asta fără să știm prea bine”.

Linii grafice translucide

Membră de bază a grupului BANK din 1994 până în 2003, Milly Thompson a trecut de la a lucra în colectiv la expoziții solo. Manifestul ei din 2016, „I Choose Painting”, sincer în conținut, parodiind declarațiile grandioase ale artiştilor bărbaţi, explica potențialul cu care Thompson credea că rămâne în acest mediu: „Gândurile mele sunt doar despre evadare, simplitate, senzualitate”.

Picturile lui Thompson conțin, așa cum a făcut ea în viața reală, o linie aparent relaxată, dar totuși determinată. Despre experiența feminină, din punct de vedere feminist, imaginile poartă o sensibilitate emoționantă, cotidiană, cu linii grafice desenate în vopsea translucidă.

În lucrări precum „Nor Playing the Flute” (2018) și „Helian In Her Garden” (2016), femeile de vârstă mijlocie sunt înfăţişate relaxându-se și distrându-se. Subiectele, pictate într-un mod nu mai studiat decât aplicarea grăbită a machiajului, poartă o nonşalanţă atât în interior cât şi în exterior, aparent nederanjate să rămână atractive pentru altcineva decât lor înşişi.

„Scuba Sauvage Azure Bleu” (2021), pictat într-o gamă largă de medii pe lenjerie de epocă, arată o femeie cu o varietate de elemente de recuzită. Pentru „The Moon, the Sea, and the Matriarch” (2019), o comisie care „a apreciat plăcerile, necazurile, celulita și dorințele femeilor aflate la menopauză, în vârstă și de vârstă mijlocie”, la Timespan, o organizație culturală din Helmsdale, nord-est-ul Scoției, Thompson și-a arătat seria de picturi „Cougar”.

worship the sun, 2019, milly thompson

Worship the sun, 2019, Milly Thompson

O provocatoare

Născută în Bloomsbury, centrul Londrei, având-o pe mama Susan (născută Brammall), care a devenit designer de rochii, și Julian Thompson, specialist în arhitectură pentru Ove Arup, Milly a crescut în Maida Vale, împreună cu sora ei, Eleanor. Ea a mers la Pimlico, acum academia Pimlico, plecând în 1982 și a lucrat ca producător de recuzite și grădinar timp de un an, înainte de a urma un curs de fundație de artă la Școala Centrală de Artă și Design.

Și-a luat licența în pictură la Slade School of Fine Art, unde a fost influențată în mod deosebit de sculptorul Bruce McLean. Acolo, ea mergea pe motocicletă, purta costume din piele integrală și a fost considerată oarecum o provocatoare de colegi. A absolvit în 1989.

Bedwell și Russell organizau împreună expoziţii din 1991, primele într-o bancă dezafectată Barclays din Lewisham, sudul Londrei, de unde și numele. În 1993, perechea, împreună cu David Burrows și Andrew Williamson, a invitat-o pe Thompson, pe care Russell o cunoscuse la Slade, să participe la Big Painting Show, la un depozit de mărfuri dezafectat din Kings Cross. Ea a devenit o parte vitală a ceea ce urma să devină grupul mai definit. Burrows a plecat în 1995.

20 de expoziţii organizate de grupul BANK

Grupul BANK a organizat aproximativ 20 de expoziţii, în galerii, de la baza lor din Underwood Street, Shoreditch (intitulată mai târziu Galerie Poo Poo), până la Tate Modern, ICA și Whitechapel Gallery; a publicat aproximativ 35 de ediții ale buletinului de știri al tabloidului BANK; și a trimis înapoi versiuni corectate ale a peste 300 de comunicate de presă către galerii precum Stephen Friedman și Greene Naftali. În mod fundamental împotriva mistificării practicii artistice, Burrows a scris în Art Monthly în 1999 că grupul a oferit „cealaltă istorie a modernismului, istoria negației avangardiste și a provocării artei burgheze… [un refuz] de a face din opera lor de artă o instituție de artă.

Ultima expoziţie a BANK, cu cei trei membri de bază, a fost la galeria Anthony Wilkinson în 2002. Bedwell și Thompson au prezentat împreună pentru ultima dată la Store, Londra, și The Suburban, Chicago, în 2003. Arhiva BANK, inclusiv copii ale tabloidului și FaxBack, se află în colecția Tate.

Din 2000, artista a predat la Royal College of Art și la Goldsmiths, Universitatea din Londra, până în 2021. A rămas influentă asupra unei generații de artiști emergenti.

În 2002 a primit, în calitate de membră a BANK, premiul Fundației Paul Hamlyn. Individual, ea a primit premiul Sargent la British School din Roma în 2005. Expozițiile personale includ „Late Entry la Peer UK”, Londra (2008) și „Savoir Faire la Focal Point Gallery”, în Southend, Essex (2009). Lucrarea ei a fost inclusă la London Open de anul trecut la Whitechapel Gallery.

Artista Milly (Amelia Jane Loverseed) Thompson, născută pe 31 martie 1964, a murit la 25 decembrie 2022.