
Femei în artă – Pepa Caballero, constelații abstracte
Artista spaniolă Pepa Caballero a fost singura femeie din grupul fondator al Colectivului Palmo, alcătuit din artiști care locuiau în Málaga. Palmo a fost activ din 1979 până în decembrie 1987.
Caballero a fost unul dintre puținii artiști din colectiv care au aprofundat studiul compoziției abstracte, eterogenitatea fiind una dintre principalele caracteristici ale grupului, care era mai interesat de implicarea socio-culturală a activităților sale decât de căutarea unui limbaj comun.
Palmo, una dintre forțele motrice ale reînnoirii artistice și culturale a capitalei Costa del Sol, a fost tratat până de curând ca un grup periferic.

Imagine din expoziția „Constelaciones abstractas”, curatorial
În cazul Pepei Caballero, ca în cazul altor abstracționiști din Palmo, cu excepția lui Manuel Barbadillo (1929 – 2003), faptul că producția sa nu a urmat căile trasate de noua figurație și a insistat asupra abstracției la o dată atât de târzie este un factor determinant în faptul că ea a fost și este încă practic necunoscută în afara orașului Málaga, susțin Carmen Cortés Zaborras și Isabel Garnelo Díez, curatoarele amplei expoziții care îi este dedicată la Centro Andaluz de Arte Contemporáneo din Sevilia.

Imagine din expoziția „Constelaciones abstractas”, curatorial
Informalismul abstract
Pepa Caballero (Granada, 1943 – Málaga, 2012) a ajuns în orașul de coastă la finalul anilor 1980. Activitatea ei artistică a crescut exponențial, marcată de atașamentul personal față de informalismul abstract, caracterizat în cazul său prin utilizarea unei palete foarte restrânse de trei sau patru culori, care nu permitea variații de nuanțe, deși permitea variații de saturație.
De la sfârșitul anilor 1970 până la sfârșitul anilor 1980, când a locuit în Zamora, a lucrat cu o paletă neobișnuită de culori. În aceste piese, care sunt grupate sub titlul „Después de la pruna / După tăiere”, sunt evidențiate bucuria și pasiunea pentru viață. În acea perioadă a început să investigheze repetiția, variațiile în cadrul repetiției, modulul pensulei și grila.

Imagine din expoziția „Constelaciones abstractas”, curatorial
În Málaga, ea a început o nouă cercetare, în cadrul căreia călătorii succesive în Grecia, Italia și Statele Unite au lăsat amprenta culturii și stilurilor de viață mediteraneene, precum și a unei bogății de artiști abstracți contemporani.
În primul deceniu al secolului XXI, o perioadă foarte prolifică pentru ea, realizează picturi cu compoziții diverse de câmpuri de culori și linii, care reiau o parte din cercetările efectuate în seriile anterioare. Tendința spre configurarea de poliptice devine foarte pronunțată. Potrivit artistei, polipticele puteau fi prezentate într-o mare varietate de combinații, pentru care își permitea o libertate totală. În această perioadă, ea a lucrat intens și la revizuirea abstractă a marilor opere, în special a celor renascentiste și baroce.
Expoziția „Constelaciones abstractas” este deschisă la CAAC Sevilla până în 4 mai 2025.
Credit foto: curatorial