Femei în artă – Yvette Achkar, remarcabilă figură a picturii abstracte postbelice din Liban
Yvette Achkar, una dintre figurile importante ale picturii abstracte postbelice din Liban, a fost artistă și pedagog care a expus în mod constant în țara natală și a participat la bienale internaționale la Paris, Alexandria, São Paulo și Bagdad.
Recent, lucrările ei au fost prezentate în expoziții itinerante, inclusiv „Taking Shape: Abstraction from the Arab World, 1950 – 1980s”, cu lucrări din colecția Fundației de Artă Barjeel din Sharjah, și „Beirut and the Golden Sixties: A Manifesto of Fragility”.
Achkar, care a murit în luna mai 2024, la vârsta de 96 de ani, era cunoscută pentru procesul său delicat și metodic de a picta. Finaliza un tablou în mai mult de o lună și, prin intermediul lucrărilor, ea își analiza lumea interioară, emoțiile și transmitea „ritmuri” cu tenicile ei variate de marcare prin pensulare, pulverizare, aplicare cu buretele și frecare. Picturile ei de mai târziu se îndreaptă spre minimalism prin utilizarea restrânsă a culorilor.
De la figurativ la abstract
Născută în Brazilia în 1928 din părinți libanezi, Yvette Achkar a fost unul dintre cei nouă copii ai familiei. La vârsta de zece ani, s-a mutat cu familia la Beirut. În copilărie, voia să devină pianistă profesionistă, însă a fost respinsă de Conservatorul Național Libanez. În schimb, artistul italian Fernando Manetti (1899 – 1964), stabilit la Beirut, care era profesor la departamentul de artă al Académie Libanaise des Beaux-Arts (ALBA) din Beirut, a încurajat-o să urmeze o carieră de pictor.
În 1947, Achkar s-a înscris la ALBA, unde i-a întâlnit și a învățat de la pictorul Shafic Abboud (1926 – 2004), artistul și criticul american Helen Khal (1923 – 2009) și artistul libanez Jean Khalifé (1923 – 1978), care au influențat scena artistică libaneză din secolul XX.
Sub îndrumarea artistului francez Georges Cyr (1880 – 1964), precum și a lui Manetti, la ALBA, Achkar a început ca pictor figurativ. Curând s-a îndreptat spre forme mai abstracte.
Prima ei expoziție personală, la Galeria La Licorne din Beirut, în 1960, a fost un succes. Lucrările ei din această perioadă se caracterizau prin formele geometrice suprapuse pentru a crea impresii asemănătoare unui colaj pe pânză.
După o a doua expoziție la Galeria Alecco Saab din Beirut în 1961, a plecat la Paris cu o bursă de studiu. Ulterior, a organizat expoziții personale la Galeria One din Beirut în 1965 și 1970. La întoarcerea în Beirut, a devenit profesoară de arte plastice la ALBA (până în 2005) și la Institutul Național de Arte Frumoase al Universității Libaneze (1966 – 1988). A petrecut războaiele civile libaneze (1975 – 1990) în Liban, unde a continuat să picteze.
Colecții și distincții
Multe dintre lucrările sale se află în colecțiile Departamentului de Stat al SUA, ale Muzeului Sursock din Beirut, Institut du Monde Arabe din Paris, British Museum din Londra, Galeria Națională de Arte Frumoase din Iordania (Amman) și Muzeul Național din Kuweit.
Yvette Achkar a primit, de-a lungul anilor, numeroase premii, inclusiv din partea UNESCO (1959), a Festivalului de la Baalbek (1967) și a Ministerului Educației și Artelor Frumoase Naționale, Liban (1975). Lucrările ei de artă au ajuns la public și prin includerea sa în expoziții de grup organizate în Franța, Italia, Iugoslavia, Austria, Germania și Statele Unite.
A influențat o generație de artiști, din care fac parte artista vizuală și profesoara Greta Naufal de la Lebanese American University, pictorița Aida Salloum și artista mixed-media Rose Husseiny.
Alături de fiul ei, de asemenea artist, François Sargologo, a expus în 2009 la Galerie Janine Rubeiz din Beirut.
Fotografie principală: Abstract forms, de Yvette Achkar, 1996 (c) Bonhams