L.S. Lowry, un hoinar care nu a cunoscut dragostea
Detalii intime despre viața pictorului englez L.S. Lowry sunt dezvăluite, după zeci de ani, în douăzeci de ore de înregistrări realizate spre finalul vieții artistului de o admiratoare a artei lui care lucra la Universitatea Salford.
Laurence Stephen Lowry (1887 – 1976), subiect și al unui film din 2019 în care a fost interpretat de Timothy Spall, este considerat poetul mulțimii industriale, un designer de imagini genial și inventiv, un pictor profund, sofisticat, și un vizionar.
Născut în 1887 şi crescut la periferia orașului Manchester, a fost copil unic al familiei și și-a petrecut aproape întreaga viață ca preceptor de chirii. Deși familia făcea parte din clasa de mijloc, dificultățile financiare au făcut să fie nevoită să se mute în zona industrială insalubră din Pendlebury.
În 1948, pe când a început să câştige bani ca pictor, Lowry s-a mutat în satul Mottram din Longdendale, lângă Manchester. A început să colecţioneze lucrări ale artiştilor pe care îi admira, în special pe cele ale lui Dante Gabriel Rossetti. Lowry chiar a înfiinţat „Societatea Rossetti”, al cărui prim preşedinte a fost.
„Scena industrială m-a prins”
Înregistrările audio dezvăluite demonstrează că el se vedea ca un „hoinar” care cunoștea mulți oameni, dar „nu a avut vreodată o fată”, potrivit BBC.
Angela Bogg a vorbit cu artistul spre sfârșitul vieții lui, în anii 1970, după ce a devenit o admiratoare a peisajelor sale urbane în timp ce vizita Salford Art Gallery în pauza de prânz. Înregistrările realizate de tânăra de 27 de ani pe atunci au fost găsite de fiul ei după moartea acesteia, în 2022, și au fost donate centrului de artă care poartă numele lui Lowry.
Artistul spune că era un „om de casă” în tinerețe și că picturile care l-au făcut celebru au apărut doar datorită mutării domiciliului.
Discuțiile au avut loc după ce Angela Bogg l-a cunoscut pe directorul galeriei de artă în timp ce lucra ca administrator la Universitatea Salford din apropiere. În timpul unei conferințe pe care a ținut-o în 2020, ea a povestit că acesta i-a făcut cunoștință cu Lowry și că între ei a crescut o prietenie, astfel a dus un reportofon împrumutat la locuința artistului din satul Mottram.
Deși era cunoscut că Lowry era un om retras, bărbatul în vârstă de 85 de ani, la acea vreme, s-a exprima deschis în înregistrări. Interviurile, care au fost scoase la iveală în întregime pentru prima dată după moartea ei, includ reflecțiile lui despre viață, dragoste și, bineînțeles, despre arta proprie.
El mărturisește că și-a format stilul de pictură atunci când s-a mutat din Manchester. „Am fost interesat de pictura de portret până când am mers să locuiesc în Pendlebury. Scena industrială m-a cucerit. La început nu mi-a plăcut, apoi m-am obișnuit cu ea. Am început să mă gândesc că există ceva în ea… apoi am început să cred că există multe în ea”.
Un om de casă
L.S. Lowry afirmă că nu știa sigur de ce a perseverat în artă în tinerețe, dar că s-a simțit îndemnat să continue. „Nu știu ce m-a făcut să continui să pictez. Ceva a făcut-o. Nu știu ce a fost. Și am continuat, vedeți?”.
El a spus că îi putea lua „un an” să termine o lucrare, din cauza detaliilor „tuturor micilor figuri”, dar când era activ, lucra la 21 de tablouri odată. „Le lăsam pentru un timp și apoi mă întorceam la ele”.
Artistul mai afirmă că a început să picteze peisajele sale după Primul Război Mondial. „A început să-mi placă, apoi am devenit fascinat și am încercat să o fac cunoscută dacă pot”.
Lowry vorbește și despre faptul că, în tinerețe, a fost „un om de casă tot timpul”, adăugând că gândul de a pleca de acasă „nu mi-a trecut vreodată prin cap”.
Cât despre relațiile romantice, mărturisește: „Nu am avut vreodată o fată. Nu am fost vreodată îndrăgostit. Am cunoscut mulți oameni și am mers în derivă până când am ajuns acum și tu vorbești cu mine. Am fost un hoinar, înțelegi”.
Michael Bogg a declarat că înregistrările au stat neatinse în podul casei mamei lui din Chorlton-cum-Hardy din Manchester mai bine de 40 de ani. El a spus că, deși mama sa a ținut câteva prezentări în fața unor grupuri locale, arhiva era în mare parte necunoscută și conținea desene și artefacte, alături de interviuri.
Fotografie principală: The Village Street, de L.S. Lowry, vândut în 2022 pentru 1,96 milioane de lire sterline la Christie’s