Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Maurizio Cattelan, dat în judecată pentru plagiat în cazul bananei lipite cu bandă adezivă pe perete
comedian banana maurizio cattelan

Maurizio Cattelan, dat în judecată pentru plagiat în cazul bananei lipite cu bandă adezivă pe perete

Artistul italian Maurizio Cattelan a fost dat în judecată în Statele Unite pentru plagiat în cazul bananei lipite cu bandă adezivă pe perete, la Art Basel Miami Beach în 2019.

Numită „Comedian”, aceasta a fost una dintre prezentările controversate ale lui Cattelan, după funcționalul vas de toaletă din aur de 18 karate instalat la Muzeul Guggenheim în 2016.

Artistul Joe Morford susține acum că Maurizio Cattalan a copiat lucrarea sa „Banana & Orange” (2000), care reprezintă bucăți de fructe lipite cu bandă adezivă pe perete.

Avocații lui Cattelan au încercat să obțină respingerea procesului, însă săptămâna trecută un judecător din Florida a decis că există suficiente asemănări între „Comedian” și „Banana & Orange” pentru ca procesul să meargă mai departe.

Banana lipită pe perete, vândută în trei versiuni

Morford spune că lucrarea lui a fost disponibilă pe Facebook și YouTube, însă este neclar dacă Maurizio Cattelan a văzut-o online și s-a inspirat astfel.

Când a fost prezentată la Art Basel Miami Beach, „Comedian” a generat reacții amestecate, iar un performer chiar a mâncat banana în cauză. Așa-numita instalație artistică a primit atât de multă atenție încât a fost nevoie să fie înlăturată de Perrotin, galeria care a găzduit-o la târg și care a vândut-o în trei copii, pentru un total de 390.000 de dolari.

O versiune a „Comedian” se află expusă într-o retrospectivă Cattelan la Sea World Culture and Arts Center în Shenzhen.

Acest proces este al doilea în 2022 în care este implicat artistul. Primul a fost deschis la Paris, unde a fost pus sub semnul întrebării dacă el ar putea fi considerat autorul unora dintre cele mai cunoscute lucrări pe care le semnează, având în vedere că a angajat un sculptor în ceară care să le producă. Acest proces a fost respins săptămâna trecută. Cattelan nu a fost pârât în proces, ci doar Perrotin, galeria care îl reprezintă, și Monnaie de Paris, spațiu care a organizat o retrospectivă a creației lui.