Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Moștenitorii unui negustor de artă persecutat de naziști susțin că un Tiepolo a fost licitat cu o proveniență eronată
st. francis of paola, tiepolo

Moștenitorii unui negustor de artă persecutat de naziști susțin că un Tiepolo a fost licitat cu o proveniență eronată

Descendenții unui galerist evreu care a lăsat în urmă un prețios tablou al lui Giovanni Battista Tiepolo în timpul fugii lui de naziști în 1938 acuză Sotheby’s că a furnizat un istoric înșelător al proprietății înainte de vânzarea acesteia din 2019.

În urmă cu patru ani, Sotheby’s a transmis că nu cunoaște istoricul privind proprietatea tabloului „Sfântul Francisc din Paola ținând în mână un rozariu, o carte și un baston”. În catalogul licitației a fost precizat doar că provine dintr-o „colecție privată remarcabilă” și că a fost deținut cândva de Galerie Wolfgang Böhler din Bensheim, Germania.

Însă într-o reclamație depusă la Curtea Supremă de Stat din Manhattan e susținut că tabloul a trecut de fapt prin mâinile lui Julius Böhler, un negustor de artă din Munchen care nu avea vreo legătură cu acesta și care a fost acuzat de guvernul american în 1946 că ar fi fost „implicat în activități de jaf de artă”.

Cercetări suplimentare privind proveniența

Cei trei moștenitori ai galeristului austriac Otto Fröhlich au declarat în dosar că Sotheby’s a ascuns în mod intenționat adevărata proveniență a operei pentru a ajuta la vânzarea ei, „perpetuând astfel ciclul de nedreptate și exploatare care a început în 1938 și pentru care legile și politicile internaționale și naționale de restituire au fost concepute să îl prevină”.

Sotheby’s a respins acuzațiile, declarând săptămâna trecută pentru New York Times că atribuirea provenienței din 2019 a fost o „eroare umană”. Într-un comunicat, casa de licitații a spus că a demarat noi cercetări privind proveniența, după ce a fost contactată de moștenitorii lui Fröhlich și, în acest demers, a identificat proprietarul original al tabloului care s-a confruntat cu persecuția nazistă, Adele Fischel. În conformitate cu dreptul internațional, descendenții lui Fischel ar putea chiar să aibă motive pentru a reclama proprietatea acestuia.

Casa de licitații a adăugat că este „hotărâtă să ajungă la o soluție justă și amiabilă în ceea ce privește restituirea acestei opere moștenitorilor săi de drept”, însă „sunt necesare cercetări și dovezi suplimentare pentru a stabili cine ar trebui să fie reclamantul corect în acest caz, dovezile actuale susținând o posibilă revendicare din partea moștenitorilor lui [Fischel]”.

Se crede că tabloul a fost pictat cândva în anii 1730. A fost evaluat în catalogul Sotheby’s din 2019 între 70.000 și 100.000 de dolari.

The Times a relatat că registrele păstrate de Muzeul Memorial al Holocaustului din Statele Unite arată că o femeie vieneză pe nume Adele Fischel a fost deportată în lagărul Theresienstadt din Cehoslovacia ocupată de Germania, unde a fost ucisă.

Dezvăluirea numelor celor implicați în vânzarea din 2019, solicitată

Fröhlich ar fi cumpărat tabloul de Tiepolo în 1938 de la Fischel, iar în reclamația depusă de moștenitorii lui Fröhlich e susținut că achiziția a fost făcută „cu bună credință” și nu a fost vorba despre un furt. Cu toate acestea, ei susțin că circumstanțele l-au „forțat” pe Fröhlich să transfere lucrarea la o altă galerie înainte de a fugi din Viena în Marea Britanie. Dacă nu ar fi existat persecuția nazistă, Fröhlich nu și-ar fi închis galeria sau nu ar fi vândut tabloul la un preț cu mult sub valoarea sa de piață, potrivit dosarului. În plus, documentele depuse de moștenitori arată că Fröhlich a încercat să recupereze tabloul după război.

Moștenitorii lui Fröhlich au solicitat casei Sotheby’s să dezvăluie numele părților implicate în vânzarea din 2019, ceea ce este de obicei împotriva politicii casei de licitații.