Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Muzeul de Artă din Orlando acuză fostul director că a încercat să profite de pe urma unor false lucrări Basquiat
orlando museum of art

Muzeul de Artă din Orlando acuză fostul director că a încercat să profite de pe urma unor false lucrări Basquiat

Muzeul de Artă din Orlando a intentat un proces împotriva fostului său director, Aaron De Groft, pe care îl acuză că a încercat să profite de pe urma expunerii unor tablouri false ale lui Jean-Michael Basquiat.

Picturile mixte au fost prezentate ca fiind Basquiat nou descoperit, iar acum se crede că erau neautentice. Potrivit documentelor de la proces, informează The New York Times, cei cinci coproprietari ai acestor lucrări i-au promis lui De Groft o parte din încasări dacă acestea ar fi fost vândute.

Lucrările, susține De Groft și proprietarii tablourilor, au fost realizate în timp ce Basquiat locuia și lucra în Los Angeles, în jurul anului 1982, și au fost uitate într-un depozit.

Cu toate acestea, la scurt timp după apariţia lor, au început să apară întrebări cu privire la autenticitatea lor. Un expert în mărci, de exemplu, a declarat pentru Times că fontul FedEx care apare pe o bucată de carton nu a fost folosit de companie până în 1994 – la șase ani după moartea artistului.

Un interviu cu presupusul proprietar original al tablourilor, ca parte a declarației FBI, a jurat, de asemenea, că nu a cumpărat niciodată lucrări de Basquiat.

Procesul susține că De Groft a profitat de reputația muzeului pentru a legitima și a crește valoarea tablourilor false în beneficiul propriilor sale interese. El a negat orice abatere.

Tablouri recunoscute drept false

Muzeul solicită o sumă nespecificată ca despăgubiri pentru fraudă, conspirație, încălcare a obligațiilor fiduciare și încălcare a contractului.

„O.M.A. a cheltuit sute de mii de dolari – și, fără să vrea, și-a pus în joc reputația – pentru a expune tablourile, acum recunoscute ca fiind false. În consecință, curățarea urmărilor create de inculpați a costat O.M.A. și mai mult”, se arată în procesul depus la tribunalul de circuit din Florida.

Procesul „urmărește să îi facă responsabili pe cei despre care muzeul crede că au denaturat cu bună știință autenticitatea și proveniența operelor”, a declarat actualul președinte al consiliului de administrație al muzeului, Mark Elliott.

Aceasta este cea mai recentă evoluție legată de expoziția Basquiat. Anul trecut, în urma unui raid al FBI la muzeu și a confiscării tablourilor, conducerea muzeului l-a concediat pe De Groft, care are un istoric de „redescoperire” a operelor de artă și care a fost ulterior pus în perioada de probă de către Alianța Americană a Muzeelor.

Într-un acord de recunoaștere a vinovăției încheiat la începutul acestui an, Michael Barzman, un licitator din Los Angeles, a recunoscut că a fabricat tablourile false ale lui Basquiat.

E-mailurile și mesajele text ale lui De Groft, care par să se refere la viitoarea vânzare a tablourilor, sunt incluse în documentele judiciare. De Groft și doi coproprietari ai operelor, Pierce O’Donnell și Leo Mangan, au declarat că Barzman minte.

Muzeul susține că De Groft a încercat, de asemenea, să legitimeze proveniența altor lucrări de Tițian și Jackson Pollock cu care este asociat în documentele judiciare.

Potrivit documentelor pentru proces, De Groft a fost de acord să expună operele Basquiat înainte de a le vedea personal și le-a văzut doar cu trei luni înainte de deschiderea expoziției. În plus, De Groft a respins îngrijorările exprimate de personal.

Cu toate că muzeul susține că De Groft a ascuns informații despre investigația FBI de întregul consiliu de administrație, președinta de atunci a consiliului, Cynthia Brumback, știa și se pare că nu a dezvăluit informațiile. În schimb, ea a îndrumat personalul către De Groft.