Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Operele de artă din muzee publice nu sunt asigurate în caz de vandalism sau furt
monet, potsdam, letzte generation

Operele de artă din muzee publice nu sunt asigurate în caz de vandalism sau furt

Operele de artă din muzeele publice, ținte recente ale activiștilor de mediu, nu sunt însă asigurate acolo decât în ​​caz de împrumut sau deplasare, spre deosebire de cele expuse în instituțiile private.

Furată în 1911 de la Muzeul Luvru din Paris de un muncitor italian și găsită doi ani mai târziu, celebra „Mona Lisa”, considerată „neprețuită”, a fost plasată sub sticlă. Dar alte capodopere expuse în cel mai mare muzeu al lumii nu dispun de o astfel de protecție: în caz de furt sau distrugere, statul este propriul asigurator și nu este despăgubit.

„Autoritățile publice nu își asigură în general lucrările, cu excepția depozitelor de lucrări private”, confirmă Ministerul francez al Culturii la AFP. În cazul unor daune în locul lor obișnuit de expunere, „statul sau comunitatea” sunt cele care implementează „cheltuielile necesare”, explică aceeași sursă.

Pe de altă parte, instituții private precum Fundațiile Giacometti și Louis Vuitton sau Pinault Collection, „își asigură în general colecțiile”, a indicat AFP Irène Barnouin, șefa în Franța a filialei Arte a brokerului de asigurări WTW. Apoi, companiile private de asigurări – adesea „jucători specializați din marile grupuri de asigurări cunoscute”, precum Axa XL, Helvetia, Hiscox, piața de specialități Liberty, QBE – sunt cele care acoperă munca, cu „diferite niveluri de „asigurare”.

Cost „extrem de ridicat”

Pentru muzeele publice, „asigurarea (în interior) de lucrări, de multe ori de o valoare inestimabilă, nu le-ar face mai puțin vulnerabile și ar fi o cheltuială extrem de mare fără corelarea cu riscul de depredare”, estimează Ministerul Culturii.

În schimb, în caz de împrumut sau deplasare, nu există alegere: operele de artă trebuie să fie asigurate de instituția care le împrumută, fie că este publică sau privată. În „fazele de manipulare”, „atunci când cobori lucrarea de pe cui, o înfășori, o pui într-un mijloc de transport și o scoți pentru a o pune la loc pe perete”, riscul de prejudiciu este cel mai mare”, a explicat pentru AFP Daphné de Marolles, responsabilă în Franța pentru filiala Arte a Axa XL.

Dar asigurarea acoperă și lucrarea odată instalată în instituția gazdă. Așa cum din fericire s-a întâmplat pentru colecționarul care a spart din greșeală, la un târg de artă contemporană din Miami, o mică sculptură din sticlă de Jeff Koons, estimată la 42.000 de dolari. Această garanție fixează valoarea lucrării precum și cuantumul primei de asigurare, care depinde și de alți parametri (natura transportului, condițiile de expunere etc.).

Această primă se poate ridica la „câteva milioane sau chiar sute de milioane”, potrivit Ministerului Culturii, care estimează la „peste un miliard de euro” „primele de asigurare cumulate pentru împrumuturile din muzeele naționale acordate de Franța la Luvru Abu Dhabi (Emiratele Arabe Unite) pentru expoziția despre impresionism”, care se desfășoară până în februarie.

Întrebate despre polița lor de asigurare, toate muzeele sau fundațiile contactate de AFP au refuzat să comenteze.

„Simbol”

O acțiune a activiștilor de mediu care deteriorează un tablou ar constitui „vandalism”, un caz specific „inclus întotdeauna în contractele de asigurare privată”, precizează Barnouin. Dar asta nu scutește instituțiile să fie „îngrijorate” în fața „riscurilor agravate”.

Anul 2022 a fost într-adevăr marcat de numeroase acțiuni ale activiștilor de mediu, care au stropit opera „Tournesols” a lui Van Gogh cu supă de roșii la Londra sau au acoperit „Les Meules” de Claude Monet cu piure de cartofi la Berlin.

„Chiar dacă mai multe evenimente au ajuns pe prima pagină a ziarelor, nu ne confruntăm cu un eveniment nebunesc”, spune Daphne de Marolles. Lucrările afectate până acum au fost „protejate cu sticlă, iar pagubele relativ reduse”, subliniază experta. Pentru ea, atacurile activiștilor sunt mai mult un „simbol pentru a transmite un mesaj” decât o dorință de a genera „daune ireparabile”.

„Subiectul este siguranța lucrărilor și a unităților”, estimează Ministerul Culturii. Totuși, ea consideră că arta nu trebuie pusă sub sticlă, ci „să găsească un anumit echilibru”, pentru că misiunea unui muzeu este și „de a păstra emoția publicului în fața unei opere”.