„Paula Modersohn-Becker şi colonia de artişti din Worpswede”, la Timișoara
Expoziția „Paula Modersohn-Becker şi colonia de artişti din Worpswede. Desene și grafică 1895 – 1906” va fi deschisă la Muzeul Național de Artă Timișoara în perioada 20 martie – 21 aprilie.
Vor fi prezentate lucrări ale Paulei Modersohn-Becker (1876-1907) și ale artiștilor alături de care a creat în comunitatea restrânsă de la Worpswede, din apropierea orașului Bremen.
Operele coloniei de artiști, compusă din Otto Modersohn, Fritz Mackensen, Hans am Ende, Fritz Overbeck, Heinrich Vogeler, și în special ale Paulei Modersohn-Becker, sunt un simbol al unei perioade de cotitură din istoria artei, în care noi forme de exprimare artistică sunt căutate în mod asiduu. De altfel, începutul secolului XX este o perioadă de schimbări majore și în societate, mai ales în ceea ce privește lupta femeilor pentru emancipare (femeile au primit dreptul de vot în Germania în 1918; în România abia în 1938).
Expoziție itinerantă
Concepută ca expoziție itinerantă de curatorul Wulf Herzogenrath pentru ifa (Institut für Auslandsbeziehungen), expoziția „Paula Modersohn-Becker şi colonia de artişti din Worpswede. Desene și grafică 1895 – 1906” va fi configurată și contextualizată în spațiile Muzeului Național de Artă Timișoara de curatoarele Andreea Foanene și Teodora Talhoș.
Lucrările expuse oglindesc legăturile strânse din interiorul coloniei de artiști de la Worpswede, un loc pitoresc din nordul Germaniei, marcat de o geografie dificilă și de un climat neprietenos. Artiștii care au trăit și lucrat împreună acolo au dezvoltat relații simbiotice, prin care s-au susținut și inspirat reciproc. Trecerea dintre secole a reprezentat un moment de tranziție și în artă: mai multe curente au luat naștere ori s-au transformat radical (Impresionism, Art Nouveau, Expresionism), multe dintre aceste schimbări fiind vizibile în lucrările din expoziție.
Din întreaga constelație artistică de la Worpswede, Paula Modersohn-Becker se remarcă prin avangardismul său, fiind singura care s-a îndreptat cu adevărat spre modernism. Inspirată de Van Gogh și Cezanne, artista dă dovadă de o iscusință aparte când vine vorba de utilizarea culorii, folosind o pensulație atipică, marcantă. Iese în evidență și prin sensibilitatea acută în observarea lumii din jurul ei: a ales să portretizeze mai ales oameni simpli, apăsați de greutățile vieții, atemporali. S-a concentrat în special pe surprinderea femeilor, a feminității realiste, și a copiilor, teme care nu se regăseau des la vremea aceea în artă.
Paula Modersohn-Becker, la a doua expoziție în România
Paula Modersohn-Becker a beneficiat anul trecut, în cadrul Art Safari de o primă prezentare pentru publicul din România, opera ei fiind mai puțin cunoscută aici. Acum, expoziția adusă la MNArT are ca obiecttiv sporirea vizibilității ei și a artiștilor din Worpswede.
„Trebuie subliniată actualitatea incredibilă a acestei artiste, care a sfidat normele vremii, arătând o perspectivă sinceră asupra feminității și dând dovadă de o determinare aparte într-o societate patriarhală, plină de constrângeri – temă ce rămâne la fel de actuală și 120 de ani mai târziu”, spune Teodora Talhoș, coordonatoarea biroului regional din Timișoara al Institutului German pentru Relații Culturale Externe (ifa).
Discreditată și defăimată de naziști, artista a devenit una dintre cele mai reprezentative figuri ale modernismului. A fost o pionieră a Expresionismului și prima artistă din lume căreia i s-a dedicat un întreg muzeu – Paula Modersohn-Becker Museum în Bremen (fondat în 1927). Deși a trăit doar 31 de ani, a lăsat lumii o moștenire artistică de mai mult de 700 de picturi și aproximativ 1.000 de desene și gravuri. În timpul vieții a vândut doar cinci lucrări. Valoarea creației și importanța ei pentru evoluția artei în secolul XX i-au fost recunoscute post mortem. Stilul ei distinct și subiectele îndrăznețe au declarat-o artistă de frunte a generației ei.
În viața personală, atât de strâns legată de cea profesională, Paula Modersohn-Becker a căutat mereu momente de libertate. A sfidat normele societății, fiind profund critică vizavi de (propria) căsătorie, punând cariera și împlinirea ca artistă pe primul plan, într-o perioadă în care era greu de conceput ca femeia să aibă și un alt rol decât cel de casnică și mamă. Din păcate, viața i-a fost curmată brusc, la doar 31 de ani, în urma unei complicații la nașterea unicei sale fiice, Mathilde (Tillie).
„Fotografiile, desenele, ilustrațiile sau cărțile prezente în expoziție sunt lucrări ce redau climatul artistic european care a generat întâlniri esențiale, dar și traiecte personale de o mare amploare și complexitate. Expoziția celebrează prezența marcantă a artistei Paula Modersohn-Becker și subliniază un context cultural mai larg, aducând în lumină comunitatea artistică de la Worpswede. În acest context muzeal favorabil, expoziția devine o ocazie de a cunoaște și integra noi teritorii culturale, oferind ocazia de a înțelege și de a contextualiza opere din colecțiile permanente ale muzeului, create în perioade similare”, subliniază dr. Andreea Foanene, muzeografă MNArT și artistă.