Premieră în România: Două lucrări Gustav Klimt de la Muzeul Peleș, restaurate la Muzeul Brukenthal
Două lucrări de pictură semnate Gustav Klimt ce fac parte din patrimoniul Muzeului Național Peleș vor fi restaurate în Laboratorul de restaurare al Muzeului Național Brukenthal, o premieră în domeniu pentru România.
Muzeul Național Peleș a încheiat un contract cu Muzeul Național Brukenthal care prevede restaurarea a două lucrări de pictură realizate de artistul vienez și a unui tablou cu regele Carol I realizat de artistul român Theodor Aman.
„Primăvara” și „Vara”, clasate Tezaur, restaurate de experți
Alexandru Constantin Chituță, managerul interimar al Muzeului Național Brukenthal, a transmis: „Este o onoare să avem la Sibiu în custodie două lucrări în ulei realizate de Gustav Klimt, iar Laboratorul de restaurare al Muzeului Național Brukenthal să înceapă restaurarea acestor piese importante din Muzeul Național Peleș, singura instituție de la noi care adăpostește câteva lucrări semnate de artistul și decoratorul austriac Gustav Klimt”.
El a continuat: „Arta acestuia a contribuit la izbucnirea unei «revoluții» artistice în Europa. Una din cele mai renumite și cunoscute picturi ale lui Klimt este «Sărutul» (1907-1908). Ea datează din așa-numită perioadă «de aur» a artistului. Acest lucru este ilustrat cel mai bine de petalele aurii ce luminează fosforescent scena intimă a sărutului. De la Muzeul Național Peleș ne-au venit la Sibiu două lucrări: «Primăvara» și «Vara». Lucrările sunt clasate în categoria Tezaur și, conform legislației în vigoare, trebuie restaurate de restauratori cu titlul de expert într-un laborator atestat de Ministerul Culturii. În acest sens, menționez faptul că toți cei cinci restauratori pictură au titlul de expert, iar Laboratorul Muzeului Național Brukenthal este atestat încă din 2011”.
Echipa de restauratori pictură ai Muzeului Național Brukenthal este alcătuită din Ioan Muntean, Cristina Fău, Andrei Popa, Ilie Mitrea și Celestina Albișor.
Picturile restaurate, posibil să fie expuse la Sibiu
Chituță și-a exprimat, în același mesaj, speranța ca la finalul restaurării lucrările să poată fi prezentate și la Sibiu.
„Sper ca la sfârșitul restaurării să putem împreună să vă arătăm rezultatul final. (…) Avem acum o expozitie extraordinară Albertina & Brukenthal realizată în colaborare cu celebrul Muzeu Albertina din Viena, iar în Laboratorul de restaurare avem două lucrări realizate de Gustav Klimt. Este încă o dovadă prin care subliniem importanța colaborării, a profesionalismului și a echipei celor două instituții muzeale din România. Muzeul Național Peleș și Muzeul Național Brukenthal sunt printre cele mai mari instituții muzeale din România cu un patrimoniu extrem de valoros, fiind apreciate și vizitate de un număr numeros de vizitatori”.
O lucrare emblematică pentru seria de portrete regale
Dr. Narcis Dorin Ion, directorul general al Muzeului Național Peleș, a punctat: „În anul 2023, Muzeul Național Peleș și Muzeul Național Brukenthal au lansat un parteneriat pentru restaurarea unor lucrări de tezaur din colecția regală de pictură de la Sinaia. Unul dintre primele portete ale regelui Carol I, după urcarea pe tronul României, a fost realizat în anul 1868 de marele pictor național Theodor Aman. Lucrarea, portet de aparat al domnitorului ce provenea din dinastia de Hohenzollern, îl arată pe tânărul suveran la începutul domniei, în uniformă militară, având în mâna dreaptă ruloul cu decretul de promulgare a tinerei Constituții a României. Lucrare emblematică pentru seria de portrete regale, cea a lui Aman constituie singurul portet realizat de un mare pictor român. Păstrată în depozitele Muzeului Național Peleș timp de decenii, într-o stare de conservare precară, anul acesta lucrarea lui Aman va reveni la viață”.
Ansamblu decorativ Klimt, comandat de ctitorul reședinței regale de la Sinaia
Unul dintre cele mai importante ansambluri decorative ale lui Gustav Klimt se află, din anii 1884 – 1885, în Sala de Teatru a Castelului Peleș. Comandă a ctitorului reședinței regale de la Sinaia, ansamblul decorativ „Muze, măști, alegorii, embleme” este revelator pentru talentul părintelui Secesiunii vieneze. Deși tributare academismului târziu de nuanță simbolistă, lucrările anunță spiritul novator al picturii lui Klimt.
Amplele operațiuni de restaurare ale ansamblului încep anul acesta, în cadrul unui program multianual, prin redarea prospețimii pânzelor „Primăvara” și „Vara”, lucrări amplasate pe peretele de vest al Sălii de Teatru, lângă loja regală.
Proiectul este realizat de specialiștii restauratori de la Muzeul Național Brukenthal, cu finanțarea Ministerului Culturii.
Analize fizice cu raze X și analize chimice
Ioan Muntean, restaurator al Muzeului Național Brukenthal, a explicat: „Cele două lucrări sunt pandante, au aceiași dimensiune (100 x 50 cm) și tehnică de execuție ulei pe pânză, iar starea lor de conservare este asemănătoare. Într-o primă fază de lucru, doi restauratori au făcut o deplasare la Muzeul Național Peleș și au demontat picturile, acestea erau prinse pe perete, direct cu ajutorul unor cuie metalice, fapt ce a determinat ample deformări ale suportului. După ce picturile au ajuns în laborator, au fost realizate o serie de analize fizice cu ajutorul razelor X, precum și analize chimice XRF prin care au fost identificați pigmenții folosiți de pictor în realizarea lucrărilor. Pe baza acestor analize, dar și după ce picturile au fost studiate în lumină UV au fost făcute o serie de propuneri de restaurare, pe etape de lucru ce urmează a fi executate”.
El a completat: „În etapa următoare restauratorii muzeului urmează să efectueze operațiuni specifice de: redare a planeității suportului textil; operațiuni de consolidare a marginilor suportului textil prin aplicarea de benzi de pânză cu gren similar cu cel original, aceste benzi vor ajuta la fixarea picturii pe șasiul de lemn; confecționarea unui șasiu profesional care să poată fi tensionat ulterior; operațiuni de curățare a stratului de culoare original, aceasta este o etapă deosebit de importantă și care trebuie efectuată cu maximă atenție pentru ca stratul de culoare original să nu fie pus în pericol; operațiuni de chituire și șlefuire; integrare cromatică a zonelor cu lacune stratigrafice ce au fost chituite și vernisarea finală a lucrării. În etapa finală, picturile vor fi transportate la Muzeul Național Peleș, unde vor fi montate pe perete”.