Retrospectivă Marina Abramović în premieră la Zurich/ video
Marina Abramović, 78 de ani, un pionier al artei performance, prezintă prima sa retrospectivă majoră în Elveția la Kunsthaus Zürich. Expoziția include lucrări din fiecare etapă a carierei sale, performance-uri emblematice și o piesă nouă, interactivă.
Kunsthaus Zürich prezintă prima retrospectivă cuprinzătoare a Marinei Abramović în Elveția.
De un interes deosebit este o piesă nouă concepută special pentru Zurich, care implică în mod direct publicul. Abramović este cunoscută pentru „spectacolele sale de lungă durată”, în care explorează limitele fizice și mentale. Aceste lucrări invită vizitatorii să experimenteze conștiința și percepția de sine în moduri noi.
Cu această ocazie, ea a creat o instalație intitulată „Camera de decompresie”, în care invită vizitatorii să renunțe la telefoanele mobile și la ceasuri, să își pună căști care îi izolează total de zgomotele exterioare, apoi să se întindă pe un șezlong, să se relaxeze, să piardă noțiunea timpului și să caute să se reconecteze cu ei înșiși.
„Această cameră de decompresie este răspunsul meu la utilizarea excesivă a tehnologiei”, explică artista într-un e-mail pentru AFP. „Ea permite vizitatorilor să intre în contact cu ceea ce se întâmplă aici și acum și să pătrundă în interiorul lor”, explică ea.
„Este o ocazie de a se detașa de ceea ce este exterior și de a se reatașa la ceea ce este interior”, continuă ea, într-o lume în care oamenii „fac fotografii cu telefoanele lor înainte de a fi experimentat opera pe care o văd”.
La sfârșitul lunii iunie, în timpul festivalului rock Glastonbury din Anglia, artista sârbă a cerut mulțimii să păstreze tăcerea timp de 7 minute pentru a medita asupra stării lumii, în timp ce se afla pe scenă într-o rochie albă în forma unui semn al păcii.
Expoziția acoperă o gamă largă de medii, inclusiv video, fotografie, sculptură și desen, împreună cu reconstituiri live ale unor spectacole emblematice precum „Imponderabilia” și „Luminosity”.
În „Imponderabilia”, vizitatorii trebuie să treacă literalmente printre artiști, o experiență fizică și mentală puternică în sine. Accentul pus de Abramović pe interacțiune și participare, care este evidențiat și în „Decompression Chamber”, lucrarea dezvoltată special pentru Zurich, face ca această retrospectivă să fie unică.
Înregistrări și spectacole live
Artista originară din Belgrad este renumită pentru spectacolele sale, care pun corpul la încercare și îi împing pe vizitatori la limită, uneori în cele mai întunecate adâncuri ale sufletului.
Expoziția include fotografii ale unui spectacol din 1974 care a făcut-o celebră în lumea artei. Ea a invitat publicul să facă absolut orice dorea cu ea, având la dispoziție 72 de obiecte.
Această retrospectivă, care va dura până la 26 februarie 2025, combină înregistrări video și spectacole reale.
Pentru a avea acces la expoziție, vizitatorii trebuie mai întâi să treacă printre un bărbat și o femeie, complet goi.
Muzeul avertizează de la bun început că expoziția conține scene deranjante.
„Este foarte dificil, dar mă bucur că am văzut-o”, a declarat Winfried Knust, un vizitator în vârstă de 61 de ani, la ieșirea din expoziție. Îți deschide mintea și ridică întrebări cu privire la ceea ce definim ca artă”, a declarat el pentru AFP.
Dar „este prea mult pentru mine”, recunoaște Lilo Mühlemann, pensionară în vârstă de 74 de ani. Este o femeie fascinantă, dar în acest moment există deja atât de multă violență în această lume încât am nevoie de ceva mai armonios”, recunoaște ea.
Foto credit: „Four Crosses (detail)”, 2019. Expoziție la Royal Academy of Arts, Londra