
„Sensibilitate extraordinară” – Cea mai amplă expoziție Andreescu
„Andreescu este cel mai mare artist pe care l-a avut țara, socotindu-mă chiar şi pe mine. Dacă ar fi trăit, ar fi devenit, fără îndoială, marele nostru artist național”, a spus cândva Nicolae Grigorescu, potrivit volumului „Ioan Andreescu”, de Radu Bogdan, apărut la editura Meridiane în 1961.
Ioan Andreescu (1850 – 1882) a avut o sensibilitate aparte, fiind un remarcabil peisagist. Influențat de Grigorescu, în 1873, pornit la drum cu gândul modest de a se întreține dintr-o carieră de profesor de desen în provincie, Andreescu s-a hotărât să răspundă chemării artistice. Vizitând expoziția Amicilor Belelor Arte, în ianuarie 1873, și întâlnindu-se cu peisajele grigoresciene infuzate cu modernitatea școlii franceze de la Barbizon, a devenit conștient de talentul său și a decis că trebuie să facă pictură. În următorul deceniu, creația lui a evoluat impresionant și a marcat arta românească, orientând pentru prima dată actul creativ-artistic către o scară de valori care pune mai presus emoția și expresivitatea decât suprafața și rigorile academice. Începând cu Andreescu, arta românească și-a clădit cele mai însemnate caractere artistice având la bază principiul libertății artistului de a-și explora propriile trăiri, creând condiții pentru apariția unor vârfuri precum Ștefan Luchian și Nicolae Tonitza.
„Ioan Andreescu. Adevărul și imaginația”, expoziție în noul sezon Art Safari ce debutează la 7 martie, este organizată după 175 de ani de la nașterea artistului și își asumă dificila misiune de a reuni pentru public multe dintre cele mai importante lucrări semnate de Ioan Andreescu răspândite în colecții muzeale și particulare. Cu o operă care însumează puțin peste 250 de picturi, Andreescu este, pe cât de valoros, pe atât de rar.
La Palatul Dacia-România din București ajung lucrări de pictură și grafică împrumutate de Muzeul Național de Artă al României, Biblioteca Academiei Române, Muzeul Național Brukenthal, Muzeul Național Timișoara, Muzeul de Artă Constanța, Institutul de Cercetări Eco-Muzeale Gavrilă Simion Tulcea, Complexul Muzeal Arad, Muzeul Orașului Lipova, Muzeul Județean de Artă Prahova „Ion Ionescu-Quintus”, Muzeul Bucovinei și Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” Bacău.
De la capodopere realizate în Franța la peisaje locale
Expoziția este o ocazie de a vedea, laolaltă, mai mult de 50 de lucrări rămase de la marele peisagist și de a privi, astfel, opera în ansamblul său, de la timida perioadă de debut până la succesul atins la singura expoziție personală a lui Andreescu, în 1882, cu câteva luni înainte de moarte.
Maria Munteanu, curatoarea expoziției din noul sezon Art Safari, răspunde întrebărilor curatorial cu privire la prezentarea organizată:
Câte lucrări sunt cuprinse în această expoziție de la Art Safari?
Maria Munteanu: Expoziția cuprinde mai mult de 50 de opere semnate de Ioan Andreescu. Este o ocazie specială pentru vizitatori să se întâlnească cu atât de multe picturi ale lui Ioan Andreescu adunate împreună, având în vedere că sunt cunoscute doar aproximativ 250 de lucrări realizate de el.
De unde provin ele?
Maria Munteanu: Lucrările expuse fac parte din colecții muzeale din toată țara, dar și din colecții private, greu accesibile publicului.
Despre care dintre lucrările de aici am putea spune că este reprezentativă pentru artist?
Maria Munteanu: Expoziția cuprinde câteva dintre capodoperele semnate de Ioan Andreescu în cariera sa. Amintim mai cu seamă lucrările realizate în Franța, pe când lucra în preajma satului Barbizon – „Pădure de fagi” și „Drumul în pădure”.
Andreescu se distinge în arta românească prin viziunea artistică personală, pe care vizitatorii o pot cunoaște și aprofunda în expoziția de la Art Safari.
Care a fost criteriul în baza căruia ați selectat operele?
Maria Munteanu: Am căutat să includem cele mai cunoscute opere semnate de Andreescu. Ele se află, desigur, în colecții muzeale din România. Ne bucurăm că și de data aceasta majoritatea muzeelor din țară au răspuns pozitiv inițiativei noastre și au împrumutat lucrări din colecțiile lor.
Prin ce se remarcă Ioan Andreescu în pictura românească?
Maria Munteanu: Ioan Andreescu a fost o prezență artistică specială în istoria artei românești. Cu siguranță, se remarcă prin sensibilitatea extraordinară, prin capacitatea de a-și transpune sentimentele și viziunea despre lume în peisaje, în naturi statice și chiar în portrete. A fost artistul român care a dus peisajul pe culmile cele mai înalte ale expresivității.
A fost lăudat de-a lungul deceniilor de colegi de breaslă și de specialiști. Ce statut credeți că ar fi avut dacă nu s-ar fi stins din viață atât de tânăr?
Maria Munteanu: Andreescu a trăit doar 32 de ani, dar a atins maturitatea artistică în ultimii ani ai carierei, în care a produs unele dintre cele mai bune picturi din arta noastră. Nu putem să îi diminuăm meritele, ceea ce a reușit să atingă cu adevărat în cursul vieții. Firesc, un artist care se bucură de o viață lungă este în continuă transformare umană și artistică, probabil și Andreescu ar fi traversat mai multe perioade de creație în care ar fi produs picturi extraordinare. Faptul că a trăit puțin fac operele rămase mai prețioase pentru noi astăzi.
Foto: Ioan Andreescu, „Nud în picioare”, 1879-1880, Muzeul Național de Artă Timișoara (c) Art Safari