Tablou de Botticelli în valoare de 100 de milioane de euro, recuperat dintr-o casă de lângă Napoli
O pictură a lui Sandro Botticelli, despre care se spune că a fost uitată timp de peste 50 de ani după ce a dispărut din arhivele de artă ale statului italian, a fost recuperată dintr-o casă de lângă Napoli.
Lucrarea, care datează din secolul al XV-lea și se crede că valorează aproximativ 100 de milioane de euro, a fost inițial adăpostită într-o biserică din orașul Santa Maria la Carità, înainte de a fi încredințată unei familii locale care a păstrat-o într-o reședință privată timp de mai multe generații.
Din motive care rămân neclare, pictura, una dintre ultimele picturi ale maestrului renascentist italian – cunoscut mai ales pentru „Nașterea lui Venus” și „Primavera” – a dispărut până la punctul în care mulți au crezut că a fost pierdută cu totul.
Massimiliano Croce, de la comandamentul carabinierilor pentru protecția patrimoniului cultural din Napoli, a declarat: „Ultima dată când autoritățile au inspectat reședința privată în care era păstrat tabloul lui Botticelli a fost în urmă cu peste 50 de ani. De atunci, în mod inexplicabil, pictura fusese uitată de autorități. În urma unor cercetări privind aceste lucrări care urmau să fie inspectate, ne-am dat seama că un tablou de Botticelli se afla într-o casă particulară de peste 50 de ani, am decis să îl analizăm”.
S-a constatat că pictura se afla într-o stare proastă, cu numeroase alterări cromatice cauzate de oxidarea lacurilor. Pânza va fi acum supusă unor lucrări de restaurare ample, în speranța că va putea fi văzută de public.
Carabinierii investighează acum dacă tabloul aparține cu adevărat familiei care îl păstrează de mai bine de un secol.
„Opera de artă fusese transmisă din generație în generație între membrii acestei familii”, a declarat Croce. „Dar noi evaluăm dacă au dobândit-o în mod corespunzător… Dacă vom verifica că familia care o deținea nu avea dreptul să o păstreze, atunci va trece în mâinile statului. În caz contrar, ar putea rămâne în proprietatea familiei, dar expusă într-un muzeu pentru o mai mare siguranță”.
Una dintre cele mai iubite lucrări
Un tablou de acest tip, în ciuda includerii în lista operelor de interes public ale statului italian, poate fi deținut de o persoană fizică atâta timp cât aceasta este capabilă să garanteze securitatea, conservarea și îngrijirea sa, a precizat Croce.
Din când în când, comandamentul pentru protecția patrimoniului cultural face inspecții pentru a verifica dacă îngrijirea unor astfel de picturi și statui este suficientă.
Peppe Di Massa, istoric de artă, a declarat că tabloul recuperat este una dintre cele mai iubite lucrări ale lui Botticelli, deoarece Madona pe care o înfățișează a fost inspirată de Simonetta Cattaneo Vespucci, muza și iubita artistului, care a murit la vârsta de 23 de ani.
Pictura, menționată într-o carte despre viața lui Botticelli scrisă de autorul englez Ronald W Lightbown, a fost donată de artist Papei Sixtus al IV-lea, care a predat-o apoi unei mici biserici rurale -Santa Maria delle Grazie, în municipalitatea Santa Maria la Carità din Napoli.
Papa, care era strâmtorat la acea vreme, a donat-o unei biserici pentru a atrage favorurile familiei Medici, care achiziționase proprietăți în zona rurală napoletană pentru a dezvolta podgorii.
„Papa a donat-o unei mici biserici de la țară ca tribut pentru a obține sprijin economic din partea puternicei familii Medici pentru a finanța finalizarea Capelei Sixtine într-o perioadă în care avea probleme financiare”, a declarat Di Massa pentru La Repubblica. „Mulți dintre noi au luptat pentru ca acest tablou să fie returnat comunității atunci când urmele sale s-au pierdut. Au spus că a ajuns într-o cutie de valori. Acum sperăm că își poate găsi locul potrivit într-un muzeu”.
În 2021, o pictură mică a lui Botticelli intitulată „Young Man Holding A Roundel”, circa 1475, care înfățișează un nobil ce ține în mână o pictură rotundă a unui sfânt, a fost vândută la Sotheby’s din New York pentru 92,2 milioane de dolari, un record de licitație pentru maestrul renascentist.