Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Tablourile marilor maeștri de la Gemäldegalerie din Berlin, acoperite cu folie din cauza ploilor torenţiale
gemäldegalerie

Tablourile marilor maeștri de la Gemäldegalerie din Berlin, acoperite cu folie din cauza ploilor torenţiale

Personalul de la Gemäldegalerie din Berlin a acoperit cu folii de plastic un tablou de Rembrandt pentru a-l proteja de scurgerile de apă, în timp ce ploile abundente din Germania au inundat străzile și au determinat închiderea transportului feroviar.

„Un Rembrandt monumental acoperit cu plastic și bandă adezivă, în timp ce un zgomot constant de picături se scurg într-o găleată la un centimetru sau doi în fața picturii. Mă stresează”, a scris pe Twitter David Grubbs, un profesor de la Brooklyn College care a observat scurgerea de la muzeul din Berlin.

Pictura din spatele plasticului este „Portrait of the Mennonite Preacher Cornelius Claesz Anslo and his Wife Aaltje Gerritsdr Shouten” (1641). Lucrarea a fost comandată de Cornelius Claesz Anslo, un bogat armator și proprietar olandez de stofe, cu ocazia cumpărării unei noi case. În pictură, rolul său de predicator este evidențiat, deoarece face gesturi către o carte deschisă, în timp ce soția sa îi ascultă cu atenție prelegerea.

Colecţie de opere semnate de maeştri olandezi

Aceasta este una dintre cele douăzeci de lucrări ale lui Rembrandt pe care le deține muzeul, alături de bogata sa colecție de alți maeștri olandezi, precum Petrus Christus și Vermeer.

Pe măsură ce fotografia lui Grubbs a început să circule pe internet, comentatorii au subliniat o paralelă izbitoare cu lucrările lui David Hammons, care a realizat pânze acoperite cu prelate, saci de gunoi și chiar foi de placaj, permițând o vedere foarte obstrucționată a picturilor de dedesubt.

Aceasta nu este prima dată când colecția unui muzeu a fost amenințată de precipitații în acest an. După inundațiile catastrofale din regiunea Emilia-Romagna din Italia, muzeele din întreaga țară au majorat prețul biletelor de intrare cu un euro pentru a contribui la alcătuirea unui pachet de ajutor de 1 miliard de dolari, menit să salveze ceea ce a mai rămas din colecțiile de artă și artefactele deținute în muzeele locale afectate de inundații. La vremea respectivă, activiștii ecologiști de la Ultima Generazione au vopsit Fontana di Trevi în negru pentru a atrage atenția asupra pagubelor pe care fenomenele meteorologice legate de schimbările climatice le vor provoca asupra culturii prețioase a țării.

„Am decis să recurg la nesupunere civilă pentru că oribila tragedie trăită în Emilia Romagna este un avertisment cu privire la viitorul sumbru care așteaptă omenirea, alcătuit din secetă care alternează cu inundații din ce în ce mai frecvente și mai violente”, a declarat Mattia, un activist în vârstă de 19 ani, într-un comunicat de presă publicat de Ultima Generazione.

Anul trecut, o așa-numită „ploaie-bombă” a adus o criză similară în Australia, unde centrele culturale, muzeele și galeriile au pierdut, de asemenea, opere de artă în urma inundațiilor.