Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Un nou tablou de Claude Monet achiziționat de Muzeul d’Orsay este arătat publicului după 100 de ani
sur la falaise de dieppe monet musee dorsay (2)

Un nou tablou de Claude Monet achiziționat de Muzeul d’Orsay este arătat publicului după 100 de ani

„Sur la falaise de Dieppe” (1897), un tablou de Claude Monet, a rămas într-o colecție privată timp de peste 100 de ani. Achiziționat recent de Muzeul d’Orsay în cadrul unei donații, a fost supus unei restaurări complete și este acum expus publicului.

Pictura înfățișează un peisaj marin, între mare și cer, în nuanțe de roz și auriu pal, la răsărit.

Ultima dată când publicul a văzut aceste faleze, amețitoare și liniștitoare în același timp, a fost în 1910. În toți acești ani, tabloul a rămas într-o colecție privată. Achiziționat de Muzeul Orsay, tabloul a intrat acum în colecțiile naționale. După o restaurare completă, care i-a îndepărtat lacul îngălbenit și i-a redat toată lumina, „Pe faleza din Dieppe” este acum expus publicului. Tabloul face parte din una dintre ultimele serii ale lui Claude Monet, un pictor al naturii efemere, al acelor peisaje care, așa cum scria Monet însuși, „nu există ca peisaje”, deoarece aspectul lor se schimbă în permanență, datorită mediului înconjurător, aerului și luminii, „care variază continuu”. Ca și viața însăși.

Un pictor „radical din toate punctele de vedere”

Oricât de nebunesc ar părea, nu a existat niciodată o biografie în limba engleză a lui Monet. Acum a apărut, iar autoarea, jurnalista britanică Jackie Wullschläger, a fost intervievată în Financial Times despre cartea sa. Ea explică modul în care Monet, acel „băiețel care a luat-o razna când i-a murit mama”, „a redefinit modul în care vedem lumea”, de la estuarul din Le Havre la Paris, via Giverny și Argenteuil, dar și prin intermediul Coastei de Azur.

Un pictor despre care Cézanne spunea că „este doar un ochi, dar ce ochi”, „ca și cum omul ar fi dispărut în extazul operei”. Și totuși, scrie autoarea, „aproape că nu au existat artiști care să fi redat emoția mai mult decât el”. Iată de ce Monet a pictat „viața de zi cu zi și lumea din jurul său, nu istoria, religia sau mitologia”.

Foto credit: Musée d’Orsay