Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Un prestigios muzeu elvețian refuză să returneze un tablou cu un trecut zbuciumat
la muse inspirant le poete

Un prestigios muzeu elvețian refuză să returneze un tablou cu un trecut zbuciumat

Prestigiosul Kunstmuseum din Basel a anunţat că refuză să returneze un tablou de Henri Rousseau care i-a fost vândut în 1940 de o contesă germană, argumentând că nu a fost furat de naziști.

Muzeul a achiziționat tabloul „La muse inspirant le poète/ Apollinaire et sa muse” (1909) al celebrului pictor figurativ autodidact francez Henri Rousseau, cunoscut sub numele de Le Douanier Rousseau, de la contesa Charlotte von Wesdehlen în 1940, potrivit unui comunicat.

În 2021, a continuat instituția culturală, „avocații unui pretendent la succesiunea lui Charlotte von Wesdehlen au cerut Kunstmuseum Basel să investigheze circumstanțele acestei achiziții”. Iar în 2022, ei au cerut ca aceasta să fie returnată.

„Arta pe fugă”

Potrivit studiilor efectuate de muzeul din Basel, tabloul face parte dintr-un număr de cazuri tratate în Elveția ca vânzări de „bunuri pe fugă”.

Acest termen se referă la bunurile culturale pe care proprietarii lor le-au luat cu ei în exil în timp ce fugeau de naziști, potrivit unui raport publicat în urmă cu mai mult de 20 de ani de o comisie de experți elvețieni independenți care a analizat rolul Elveției în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Spre deosebire de arta furată, „arta pe fugă” se referă la operele de artă pe care proprietarii lor le-au luat și le-au vândut într-o țară terță sigură, de exemplu în Elveția, din cauza persecuțiilor naziste”, potrivit Kunsthaus din Basel.

Spre deosebire de cazul operelor de artă furate, proprietarilor li s-a oferit un preț în conformitate cu piața, pe care au fost liberi să îl stabilească.

Kunstmuseum subliniază că restituirea „bunurilor pe fugă” este o excepție și consideră că nu există un drept de restituire pentru acest tablou. Acesta precizează că „negocierile pentru o ‘soluție corectă și echitabilă’ au fost susținute și au început deja”.