Vânzări de 8,4 miliarde de dolari la Christie’s în 2022
Christie’s a anunțat că, în 2022, a obținut suma de 8,4 miliarde de dolari, în mare parte datorită unui grup de vânzări de colecții cu un singur proprietar.
Directorul general al Christie’s, Guillaume Cerutti, a recunoscut însă că lumea trece printr-o perioadă complicată, fie că este vorba de artă sau nu. „Uneori, pe piața de artă dansăm pe vulcan când vedem ce se întâmplă în lume, în Ucraina, în Iran, în Asia, cu situația dificilă dată de Covid cu care se confruntă acum, cu recesiunea din multe țări, cu inflația din multe altele, cu țări divizate. Suntem norocoși să ne ocupăm de dorințe, artă, pasiuni și, bineînțeles, să avem aceste rezultate extraordinare, dar suntem foarte conștienți de acest lucru”, a spus Cerutti în timpul unei teleconferințe privind rezultatele anuale.
Succesul anului a fost impulsionat de vânzările de artă demnă de muzeu. Numai licitația colecției Paul Allen a adus 1,6 miliarde de dolari, record mondial, iar cinci lucrări au depășit pragul de 100 de milioane de dolari. Patru milioane de oameni au urmărit-o online.
Vânzări de colecții impresionante, precum Allen, Anne Bass și Thomas și Doris Amman, toate organizate la Christie’s, vor avea loc în continuare, potrivit Giovannei Bertazzon, vicepreședinte al Departamentului secolelor XX/21 al Christie’s, și vor oferi probabil o competiție interesantă în culise între principalele case de licitații pentru drepturile de vânzare.
Vânzarea lui Allen a încununat un an de recorduri. „Shot Sage Blue Marylin”, de Andy Warhol, a devenit cea mai scumpă lucrare a unui artist din secolul al XX-lea vândută vreodată la licitație, după ce a fost achiziționată pentru 195 de milioane de dolari de dealerul de artă Larry Gagosian, iar „Violon d’Ingres”, de Man Ray, vândută pentru 12,4 milioane de dolari, a devenit cea mai scumpă fotografie vândută vreodată.
Arta secolelor XX și XXI, cea mai mare parte a câștigurilor
Vânzările private au reprezentat 1,2 miliarde de dolari din totalul general al casei, iar restul de 7,2 miliarde de dolari au provenit din licitații live și online. Deloc surprinzător, categoria de artă a secolelor XX și XXI a reprezentat cea mai mare parte a câștigurilor, ajungând la 6,2 miliarde de dolari, cu 21% mai mult decât anul trecut. Bunurile de lux, o categorie emergentă care include genți de mână, pantofi sport, ceasuri și vinuri și care s-a dovedit a fi un punct de intrare cheie pentru cumpărătorii din generația Millennial, s-a clasat pe locul al doilea, aducând companiei 988 de milioane de dolari.
Categoria Luxury a reprezentat 36% dintre noii cumpărători, a precizat casa, iar 35% dintre toți cumpărătorii au fost noi la Christie’s, peste jumătate dintre aceștia efectuând tranzacții online. Categoria Classics, care include Old Masters, antichități și memorabilia, a înregistrat cea mai mare creștere din 2021, cu un total de 789 de milioane de dolari în acest an – o creștere de 37% față de anul trecut.
Cumpărătorii din America au cheltuit 4,55 milioane de dolari la Christie’s, reprezentând aproximativ 40% din veniturile totale ale casei, în timp ce cumpărătorii din Europa, Orientul Mijlociu și Africa au reprezentat 34% din vânzări, cu 1,8 miliarde de dolari. Regiunea Asia-Pacific este singura care a înregistrat o scădere a participării față de anul trecut, aducând 833 de milioane de dolari, cu 20 la sută mai puțin decât în 2021.
Acest lucru nu împiedică Christie’s să încerce să atragă cumpărători din regiune. În 2024, Christie’s va deschide un sediu central de 50.000 de metri pătrați, cu patru etaje, în Hong Kong.
În timp ce principalul concurent al Christie’s, Sotheby’s, a proiectat vânzări de aproximativ 8 miliarde de dolari în acest an, casele nu sunt la egalitate. Vânzările de artă și de lux ale Sotheby’s au realizat 6,8 miliarde de dolari, în scădere cu 7% față de anul trecut. Această sumă a primit un impuls atunci când Sotheby’s a inclus vânzările de la RM Sotheby’s, noua divizie de mașini de colecție și vânzările imobiliare prin intermediul Sotheby’s Concierge Auctions.